Hjärtlösa uttalanden av Lennart Holmlund

Läser på vk.se och i Lennarts blogg om ett riktigt bottennapp, nämligen utfallet mot de tiggare som nu tyvärr blivit vanligt förekommande i gatubilden i Umeå. Att misstänkliggöra de som tigger är knappast rätt väg att gå om man vill komma tillrätta med problemet.

Här nedan är ett pressmeddelande jag skickat ut i frågan.
Umeå 2014-04-23 HJÄRTLÖST SPARKA PÅ TIGGARE!

Pressmeddelande från Centerpartiet Västerbotten

”Hjärtlöst att sparka på tiggare”

I krisens spår har tiggare från Rumänien och andra fattiga EU-länder blivit en vanlig syn i många svenska städer. Så även i Umeå. På sin blogg har Umeås kommunalråd skrivit om det ökande antalet utländska tiggare i Umeå, varav många är Romer.

 

Holmlund vädrar misstanken att tiggeriet skulle vara organiserat. Han anklagar även tiggarna för att ljuga och stjäla: ”En del sitter som om man tror att de har allvarliga handikapp. När man sedan träffar och pratar med de vakter som är anonymt klädda får man en ny bild för varje dag. Tiggarna transporteras ut med fina Mercedes och BMW. Personer som setts sitta med käpp och skaka och ser ut att må riktigt dåligt kan sedan ha setts springande och snattat oxfilé på Strömpilen.”

 

Centerpartiets distriktsordförande i Västerbotten, Mattias Larsson, reagerar kraftigt på Holmlunds blogginlägg:

”Att Lennart Holmlund uttalar sig så fördomsfullt om fattiga människor är en skandal. Han sprider fördomar och ogrundade anklagelser på ett helt oacceptabelt sätt. Personligen är jag orolig för att den här typen av uttalanden kan bidra till att spä på främlingsfientligheten. Holmlunds formuleringar påminner om Göran Perssons ökända uttalanden om social turism, som Maud Olofsson på sin tid bemötte”.

 

Mattias Larsson tror att Holmlunds skriverier kan skada Umeås anseende som en tolerant stad: ”Som Europas kulturhuvudstad måste vi i Umeå bemöta alla våra besökare på ett värdigt sätt. Och det oavsett om de är välbeställda, som Lennart Holmlund, eller om de är socialt utsatta. För mig är det en fråga om medmänsklighet och solidaritet. Umeå ska vara en varm och välkomnande plats, inte en plats där utsatta människor kränks av höga politiker”, avslutar Mattias Larsson.

 

För mer information kontakta:

Mattias Larsson, Gruppledare Umeå 070-682 17 19

 

28 kommentarer

  1. Magnus

    Stackars er Ume-bor som har en sån DINOSAURIE till kommunalråd!
    Hur tänkte han där?
    Eller gjorde han ens det?

  2. Undrande läsare

    Hej Mattias!

    Känner du till reglerna för den fria rörligheten inom EU? De stadgar att man får vara max 3 månader i annat eu-land, sedan måste man visa att man kan försörja sig där.

    ”Alla EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i ett annat EU-land i tre månader förutsatt att de inte bryter mot lagen. Efter tre månader kan landet kräva att de som har annat medborgarskap registrerar sig och visar att de kan försörja sig ekonomiskt.”

    http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fragor-och-svar/Diskriminering-och-rattigheter/Fri-rorlighet-for-alla/

    Som du säkert förstår så kan inte tiggarna visa att de kan försörja sig. De har ingen anställning. De betalar ingen skatt. De stannar även regelbundet i Sverige betydligt längre än de 3 månader de har rätt till, med hänvisning till Eu-reglerna.

    Därför ska dessa utvisas. Fråga dig själv varför det inte görs, av nuvarande regering. En ledtråd för ditt tänkande i frågan är huruvida deras permanenta närvaro i Sverige gynnar alliansens idéer om hur de vill att samhället ska se ut. Och att det bara är bra om Svenska folket vänjs vid tiggeri och fattigdom, för nog är det väl visionen alliansen har om det framtida svenska samhället?

    Tanken med den fria rörligheten inom Eu var att det skulle gynna arbetstagare och arbetsgivare, därmed samhället. Fler jobb, mer skatt, mer välfärd. Att tillåta tiggeri leder inte till ökad välfärd i Sverige. Tvärt om. Vad tror du det kostar samhället att städa upp efter de läger de människor som är i Sverige illegalt och bor i kåkstäder, i strid med Eu-reglernas 3 månadersregel, kostar samhället, pengar som kunde gå till vård och skola?
    http://www.mitti.se/121-ton-skrap-stadades-bort-fran-kakstaden/

    • Mattias Larsson (inläggsförfattare)

      Är ingen expert, men lite flyktigt ja. Givetvis skall regelverket kring fri rörlighet följas, vem har hävdat något annat?

  3. Fredrik

    Jag har sett handikappade tiggare på fm och sen på
    em mötte jag samma person fullt gående utan synbart dito.
    Det är verklighet.

    • Mattias Larsson (inläggsförfattare)

      Det är inte OK att luras, lika lite som det är OK att i svepande ordalag anklaga människor för att fejka sjukdom eller handikapp.

      • Nils

        Det finns ingenting svepande alls i hans anklagelse. Han konstaterar att vissa specifika personer gjort vissa specifika saker.

        ”Personer som setts sitta med käpp och skaka och ser ut att må riktigt dåligt kan sedan ha setts springande och snattat oxfilé på Strömpilen”

  4. Bergis

    Kan du motbevisa Lennart Holmlund då? Hur hade tiggarna råd att ta sig hit? Varför har de flesta spasmiska ryckningar? Är det här ditt försök att rikta sökarljuset från Maud Olofssons kostsamma Nuon affär som hittills kostat skattebetalarna över 30 miljarder kronor i avskrivningar?

    Lennarts utspel bleknar i jämförelse med vad dina allians kollegor säger i youtub klippet.

    http://www.youtube.com/watch?v=SNIxArRd3Ro

  5. Anonym

    Om det stämmer det Holmlund skriver så kanske formuleringen skulle varit annorlunda.
    Ja kanske inte ens varit i en blogg eller i media utan diskuterats i kommunfullmäktiges väggar.

    Handlar det om vissa personer så ska ju inte övriga behöva dra ”hundhuvudet ” för det.

    Men uppriktigt minns hur Alf Svensson 2002 smutskastade alla sjuka. Vad säger bloggaren Mattias Larsson om det uttalandet? För just den politik som blev földen av detta uttalande stöder han.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10275951.ab

    Hur blev det därefter, jo hela högern hakade på och Reinfeldt inte minst från 2002 fram till 2006
    så var sjuka, arbetslösa, jagade.
    2006 vann Reinfeldt med Alliansen valet. Det första man gjorde var slå ner A-kassan.
    I dag är a-kassan i princip värdelös som Omställningsförsäkring.
    Sjukföräskringslagen klubbbades 2008 under applåder.
    http://www.youtube.com/watch?v=UrPySwpE1v8

    Hur många som utförsäkrats vet jag inte men 75000 finns siffror om.
    Massor har sedan de plundrats på sitt ägande enbart försörjningsstöd som enda ekonomi.

    Det är kort sagt en hjärtlös politik
    Att sedan 127000 flykting och invandrare kommer under 2014 kanske är nåt som gynnar
    många speciellt företagare som därmed får än billigare arbetskraft att anställa i.o.m
    sociala skydden är förstörda och mängden invandrare sänker låglöner.

    Så vilket är värre den politik Reinfeldt med Alliansen genomfört eller det Holmlund påpekar.
    I bägge fallen kan man rida på enskilda personers beténden och av det skapa en förd politik.

    Är det som Holmlund beskriver ska självfallet inte överiga drabbas. Utan de enskilda personerna ska bemötas.
    Hur? finns säkert regler om.

    Det man kan se i Holmlunds text är att han börjar med ett ifrågasättande-
    ”Är tiggeriet organiserat och av vem ?”
    Den frågan tycker jag en politiker bör ställa.
    sedan om det ska göras i blogg eller via media eller inom Kommunens väggar
    kan man ha skilda åsikter om.

  6. Undrande

    Hur är det fatt, Lennart? Självklart skall tiggare kunna granskas. Jag har själv sett tiggare åka i väg i en fin bil. Försöker du plocka billiga politiska poäng? Brukar rösta borgerligt men det blir det inte i år. Sluta förneka de problem som finns. Försöker du skapa ett debattklimat där man inte får tala om detta? Skäms på dig.

  7. Anonym

    Om det stämmer det Holmlund skriver så kanske formuleringen skulle varit annorlunda.
    Ja kanske inte ens varit i en blogg eller i media utan diskuterats i kommunfullmäktiges väggar.

    Handlar det om vissa personer så ska ju inte övriga behöva dra ”hundhuvudet ” för det.

    Men uppriktigt minns hur Alf Svensson 2002 smutskastade alla sjuka. Vad säger bloggaren Mattias Larsson om det uttalandet? För just den politik som blev följden av detta uttalande stöder han.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10275951.ab

    Hur blev det därefter, jo hela högern hakade på och Reinfeldt inte minst från 2002 fram till 2006
    så var sjuka, arbetslösa, jagade.
    2006 vann Reinfeldt med Alliansen valet. Det första man gjorde var slå ner A-kassan.
    I dag är a-kassan i princip värdelös som Omställningsförsäkring.
    Sjukföräskringslagen klubbbades 2008 under applåder.
    http://www.youtube.com/watch?v=UrPySwpE1v8

    Hur många som utförsäkrats vet jag inte men 75000 finns siffror om.
    Massor har sedan de plundrats på sitt ägande enbart försörjningsstöd som enda ekonomi.

    Det är kort sagt en hjärtlös politik
    Att sedan 127000 flykting och invandrare kommer under 2014 kanske är nåt som gynnar
    många speciellt företagare som därmed får än billigare arbetskraft att anställa i.o.m
    sociala skydden är förstörda och mängden invandrare sänker låglöner.

    Så vilket är värre den politik Reinfeldt med Alliansen genomfört eller det Holmlund påpekar.
    I bägge fallen kan man rida på enskilda personers beténden och av det skapa en förd politik.

    Är det som Holmlund beskriver ska självfallet inte överiga drabbas. Utan de enskilda personerna ska bemötas.
    Hur? finns säkert regler om.

    Det man kan se i Holmlunds text är att han börjar med ett ifrågasättande-
    ”Är tiggeriet organiserat och av vem ?”
    Den frågan tycker jag en politiker bör ställa.
    sedan om det ska göras i blogg eller via media eller inom Kommunens väggar
    kan man ha skilda åsikter om.

  8. Pingback: Ingen PK kille,… | Häxanmexan

  9. Arvid Andersson

    Jag skickade detta till Lennart, Så jag skickar det till dig med, För att tyvärr, så har du så fel så fel,,
    Det är sorgligt nog sant det Lennart skriver,, Jag stöter på det så gott som varje vecka.

    Vi står på helt olika sidor politiskt Lennart men jag vill bara berömma och ge dig en eloge för det du skrivit.
    Det stämmer till full och fast.
    Arbetar själv inom säkerhetsbranschen i Stockholm och stöter på detta fenomen så gott som dagligen.
    De med käppar som går och tigger, De har inga fel, de kan verkligen springa,
    Åker man mellan Stockholm och Sundsvall och stannar till på olika rastplatser så ser man ofta att rumänska mellanchefer står och väntar på de högsta cheferna,
    Den ena kör en BMW av nyare model 750 och den andre en Jaguar,.
    Mellanchefernas uppgifter är att samla in pengar från forfolket, ( tiggarna) samt att köra ut tiggarna på de olika platserna inom städerna,, Finns det kollektivtrafik som tex tunnelbanan, spårvagnar så får fotfolket planka ( smita in) och åka, Finns det inte dessa ting som tex i umeå så blir de utkörda med bil.
    Jag har haft mail kontakt med vissa tidningar om detta samt bifogat bilder, men det försvinner i det tysta så klart, Ingen vågar ta tag i detta,

    Men nu vill jag önska dig en riktig glad sommar och stå på dig, Du har så rätt.

    Och PS, Mattias Larsson (C).,, Du har så fel så fel, Lennart sprider INTE fördomar och ogrundade anklagelser.
    Utan Mattias du borde kanske komma ner från dina höga hästar se vad som händer och sker i verkligheten innan du tar och ger kommentarer. Det är faktist du som har fel.. DS

  10. tomas

    hej
    Vad jävla blåögda ni är! finns exempel både i oslo på att tiggare har mycket pengar, i usa avslöjade man nyligen en kvinna som tiggde på dagen och levde loppan på natten. dessa tiggare ingår i tiggarringar och den som är pimp tar en del av pengarna, och dessa kör med all säkerhet bil, så också tiggarna. vidare uppmärksammades ett fall i oslo där en kvinna med barn satt och där det i brottsmålet kom fram att barnet varit så berusad att den bara sov.

    Men i sverige ska vi tycka så jävla synd om alla: det är inte synd om tiggare!! de flesta är arbetsföra och bör antingen jobba eller skickas hem, det finns hur mycket jobb som helst för den som vill.
    Tiggeri är inget som byggt sverige och bör inte belönas utan bestraffas, det är god gammal lathet.

    Ja men kontrar vissa: tänk på rumänska familjen som faktiskt har ett sjukt barn? so what?? jobba, jobba jobba! Ja men säger man då, de saknar arbetstillstånd i sverige. lögn. Vem som helst som hittar jobb i sverige kan få detta.

  11. tomas

    Hej mattias, jag såg att du tog bort mitt inlägg men att det strömmar in fler på sidan.
    Du är löjlig, lever nog inte i verkligheten, censurerar bort ett fullt normalt inlägg för att det inte ska synas här, på din blogg som är gjord för att vara öppen. patetiskt, men som tur är bekräftar andra sakernas tillstånd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.