Helt rätt av kommunen att stötta färjetrafiken

Igår kunde man läsa att Umeå kommun måste gå in med 9 miljoner kronor för att stötta färjetrafiken. Plusartikel du kan läsa här.

Jag tycker det är helt rätt att Umeå kommun gör detta av flera olika skäl.

Färjan mellan Umeå och Vasa är tyvärr ett exempel på hur EU:s ambitioner om att få folk att närma sig varandra och skapa gemensamma regler med de bästa ambitioner slagit helt fel. Detta eftersom TaxFree försäljningen försvann på denna linje samtidigt som den finns kvar på de båtar som går i trafik på Östersjön och omfattas av det så kallade Ålandsundantaget. Tyvärr verkar detta undantag bli ett väldigt långt undantag och det har skapat en konkurrenssituation som inte är juste.

Efter Tax-Free avskaffandet så tog Rabbe Grönholm över trafiken via sitt bolag RG-line och jag tycker att vi både på den svenska och finska sidan skall vara tacksamma för hans insatser. Må så vara ett den gamla båten inte var något kryssningsfartyg men den gjorde i alla fall att vi bibehöll trafiken över den del av E12 som går på vatten.

Tyvärr så har våra försök från Västerbotten och Österbotten att få, (främst den svenska) regeringen att förstå vikten av denna färjelinje varit fruktlösa oavsett sammansättningen på regeringarna. Vi fortsätter dock med gemensamma krafter att hela tiden arbeta för att få till stånd förståelse för vikten av att man från nationell nivå förstår att Umeå – Vasa är en viktig sträcka inte bara för regionen utan också för landet.
En stor del av det arbetet sker inom ramen för det gemensamma EU-projektet Midway Aligment som bland annat har som delmål att få till stånd en helt ny färja.

Efter RG-lines konkurs så bildade Vasa stad och Umeå kommun ett gemensamt bolag som fick det klassiska namnet Wasaline och köpte RG-line, ersatte den gamla Östtyska trupptransportbåten. Med en mer lämpad färja, förvisso också en gammal men i vilket fall en båt av mer lämpligt snitt. Att den båten nu kostar något mer i drift än ursprungskalkylen är tråkigt, men alla som någon gång köpt en begagnad bil förstår att man inte alltid styr över ökade driftskostnader.

Det jag tycker är jätteviktigt är att vi ser att antalet resande ökar samt även att godset ökar, värdet av denna färjelinje är jättestort det handlar inte bara om nöjeskryssningar vi skall komma ihåg det stora antalet människor på bägge sidor som har familjeband på bägge sidor, de möjligheter som finns att arbeta och studera i Väster, och Österbotten samt inte minst alla de företag som är beroende av bra förbindelser öst-väst.

wasaline

Tänk bara på Komatsu Forest här i Umeå, en stor del av deras produktion av skogsmaskiner ska till Finland eller Ryssland, det är bara ett exempel på vikten av färjan för många jobb här i Umeå.

Givetvis är nio miljoner i årligt stöd mycket pengar, men vi plockat tillbaka mycket på andra sidan. Bara de hamnavgifter som Umeå Hamn plockar in från färjan uppgår tror jag till över fyra miljoner kronor per år, så vi får tillbaka rätt mycket i den andra fickan.

Avslutningsvis så hoppas jag att fler västerbottningar tar chansen nu att åka över till Österbotten för att uppleva vårt närmsta grannland.
Vasa har oerhört mycket att erbjuda och kan man tänka sig att åka något längre så har jag hört att Power Park skall vara någonting fantastiskt dit tänker då jag åka i vår då nöjesparken öppnar.

Här hittar du tidtabell och priser.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.