Aurora Botnia eller nya Kvarkenfärjan är nu under produktion

I torsdags hade jag den stora äran och nöjet att delta Kölsträckningen av den nya Kvarkenfärjan som kommer få namnet Aurora Botnia. Bygget pågår för fullt på varvet i Rauma och färjan kommer sättas i trafik i maj 2021.

Den första delen av färjan på plats i torrdockan, nu saknas bara 23 till.

Färjan är beställd av Kvarkenlink, som är det bolag som Umeå och Vasa äger tillsammans och som kommer hyra ut färjan till vårt gemensamma rederibolag Wasaline.

Det har varit många långa och krångliga turer sedan RG Line gick i konkurs 2011 och det kan inte nog understrykas hur mycket färjan betyder för utvecklingen av Umeå och Vasa med vidhängande län.

Torrdockan på varvet är gigantisk, den har nio meters djupgående

Man kan givetvis fundera på om det är en kommunal uppgift att bygga en färja och driva ett rederi, och det är klart att det är det inte, samtidigt så har vi egentligen inget val. De negativa effekterna av att färjetrafiken på E12 skulle upphöra vore näst in till oöverskådliga, bara som exempel så har Umeå Universitet 400 studenter från Österbotten, Martin och Servera kör ett flertal långtradare via färjan med livsmedel åt bägge hållen mellan Väster och Österbotten, Ett stort antal av de gästnätter som genererade nytt besöksrekord för besöksnäringen är Österbottningar.
När vi tagit besluten i Umeå och Vasa om investeringen i den nya färjan så dröjde det inte lång tid tills både SCA och Komatsu Forest meddelade att dessa två företag kommer genomföra två jätteinvesteringar i kommunen, en ny fabrik i Komatsus fall och en rejäl utbyggnad av fabriken i Obbola för SCA:s räkning.

Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att utan vetskapen om en ny färja som kan säkerställa transporterna till Finland och vidare österut så är det inte alls säkert att dessa investeringar genomförts. Det är ett stort antal jobb som säkras i Umeå och det kommer dessutom tillkomma ytterligare arbetstillfällen.

Sedan så är färjan en del i ett större arbete med att utveckla transporterna via Umeå och Vasa investerar exempelvis en miljon Euro på bättre järnvägspacitet. 

Eller som Kai Soumela säger i artikeln:

–  Vi arbetar för en förbindelseled för människor och gods som går till Vasa och vidare med färja till Umeå, och sedan till andra delar av Sverige. Vi ser inte Vasa som någon återvändsgränd.

Men hur dyrt är det då för kommunen att ha en färja? Ja skall vi vara ärliga så är det en väldigt bra affär, och troligen blir den ännu bättre med den nya färjan. Jag går tillbaka till min favoritskrift, kommunens årsredovisning för 2018

Och där kan man på sidan 59 läsa att NLC Ferry Oy (Wasaline) gjorde ett överskott på 2 miljoner Euro alltså drygt 20 miljoner kronor så det är inte så att färjebolaget kostar oss pengar det är tvärtom: Färjebolaget går med vinst och bidrar till att skapa utveckling och tillväxt i regionen!

Sedan 2012 när Wasaline tog över från RG-Line har passagerarantalet ökat från 40 000 per år till 205 000 årliga passagerare idag.

Första blocket lyfts ner i torrdockan vikt 210 ton!!

Vår kommunstyrelseordförande Hans Lindberg visar upp det minnesmynt från Umeå kommuns 300 årsfirande 1922 som han placerade i kölen som en del av ceremonin för att bringa det nya skeppet lycka.

Jag och Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström, det är inte lätt att se snygg ut i reflexväst och hjälm

Jag är personligen helt övertygad om att denna satsning är helt rätt och att vi fram emot 2023-2024 kommer få se mängder av positiva effekter kopplat till den nya färjan, det kommer underlätta studier, arbete och mycket mycket mer för oss som bor i regionen.

Färjan är inget mål, den är ett verkyg för att vi skall nå målet. En bättre kvarkenregion för oss som lever här!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.