Elflyg en del av den hållbara framtiden

Befinner mig i Skellefteå för avslutningskonferensen för projektet FAIR. Ett projekt som drivs av Kvarkenrådet och som syftat till att öka kompetensen kring elflyg och vilka förutsättningar som finns för elflyg i framtiden. När projektet startades för tre år sedan så var eldrivna flygplan science fiction, nu finns dom. Och vi pratar bara om en par år så kommer Heart Aerospaces första passagerarplan ut på marknaden.
Man projekterar ett plan med 19 passagerares kapacitet och ett för 30 passagerare.

Bo Normark från EIT InnoEnnergy berättar om de 48 Batterifabriker som byggs i Europa just nu,

Jag tror vi inte riktigt förstått kraften i den ”batterisering” vi ser runt om i världen, vi omges alltmer av batteridrivna produkter och trenden verkar bara fortsätta. Och då tänker jag inte på elbilar i första hand. Batterier tar plats överallt från robotdammsugare till att fungera som backup till mobiltelefonmaster. Dessutom kommer batterier bli viktiga som balanserare i elsystemet och kan där ha ungefär samma funktion som större generatorer som Kärnkraft eller Vattenkraft.

Och vi har i Norden en unik möjlighet att skapa miljövänliga batterier och därigenom bidra till en hållbar omställning.

 

Heart Aerospaces ES-30

Personligen tror jag på elflyg som framtidens transportmedel i alla fall på distanser upp till typ 50 mil. Vi glömmer lätt bort att flyg är ett enormt billigt sätt att transportera sig, man behöver lite asfalt i början och slutet sedan är luften gratis! Utmaningen är miljöutsläppen och bränslepriset.

Kan vi sedan ladda planen med el från vind eller solceller som mellanlagrats i miljövänligt utvunna batterier så tror jag detta kan bli fantastiskt! Till detta skall vi addera det vi idag är rädda för, att planen i framtiden troligen är förarlösa och att flygledningen också är automatiserad. Så kan det bli väldigt billigt att resa!

Om det blir så? Det vet jag inte men jag tror vi kommer se en enorm utveckling på elflygsfronten de kommande fem åren! (Minns att Tesla Model S presenterades för 10 år sedan! Vad har hänt sedan dess?)

 

En kommentar

  1. arbetare

    Vad har egentligen hänt på elbilsfronten sedan Tesla kom ?
    Batterierna ( och bilarna ) är fortfarande väldigt dyra och fungerar dåligt vintertid .

    Även om vi i Sverige skulle konfiskera hela världens batteritillverkning varje år skulle dessa batterier inte ersätta speciellt många timmars kärnkraftsproduktion så drömmen om att lagrad vindkraftsel skulle kunna ersätta kärnkraft är bara ännu en feberdröm från verklighetsfrånvända muppar .

    Undrar hur folk söderut ska kunna ladda sina elflygplan i vinter då strömmen ransoneras ?
    Blir det kanske till Putin som de får vända sig för lite rysk diesel till elverken ?

Lämna ett svar till arbetare Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.