Mattias X Lundberg

Think bigger. Move faster!

Träningsblogg 12. Promenader

Av , , Bli först att kommentera 6

Jag har jobbat mycket i Stockholm senaste veckorna – och nästan flyttat. För mig är aldrig något definitivt men nu har jag en lägenhet i Stockholm och pendlar till Umeå. Lägenheten är centralt, vilket är super för träningen. Det går inte med rimlig ansträngning att få en bilparkering i centrala Stockholm så jag promenerar istället. Nära till allt. Tror nog att jag kommer upp i minst 5 km om dagen. Ofta mer.

Styrketräningen tänkte jag dra ner på för att gå ner i vikt men en av bloggläsarna, en gammal friidrottskompis, Mr F, upplyste mig om att det inte var bra för viktnedgång att tappa muskelmassa. Jag får inte riktigt ihop resonemanget i mitt huvud men jag väljer att lita på honom – och fortsätter att lyfta tunga vikter.

Nu har jag en vikttävling med min polare Rabih Jaber. Den som först går ner 5 kg får en tusenlapp av den andre. Men det är äran som är det viktiga. Förlorar jag kommer jag att få höra om det i all evighet 🙂 Bra sporre att kämpa på!

Kaloriintaget ligger lite högre än det borde, ca 2300 kcal per dag. Har haft så mycket att göra att jag inte hinner tänka lika mycket på vad jag äter. Ni vet hur det kan vara 😀

Vikt: 101,5 kg. Hm. Går inte ner som jag vill. Men ska ta nya tag med kosten!

Trevlig eftermiddag på er!

Bli först att kommentera

Hemfridsbrott

Av , , Bli först att kommentera 20

I dag ertappade ett vittne en av mina stalkers på bar gärning när hen begick hemfridsbrott hos mig. Hen hann lomma i väg men polis har varit på plats för teknisk undersökning och tagit upp vittnesuppgift och polisanmälan är gjord. Stalkerns eget yrke gör överträdelsen prekär å det grövsta. Det är märkligt vad en del människor är beredda att göra för att skada andra. Det här måste få ett slut.

Trevlig kväll på er!

Bli först att kommentera

Träningsblogg 11. Snart 99,9!

Av , , Bli först att kommentera 11

Jag har varit slö på att skriva träningsblogg senaste veckan, men har varit desto flitigare med träningen. 5 pass har jag hunnit med. 2 styrkepass och 3 konditionspass. Nu kör jag på det mål jag satte upp för någon vecka sen, att faktiskt minska i muskelmassa. Det känns märkligt att inte ta i allt man kan när man lyfter, så att jag har i stället valt att köra färre styrkepass. Då kan man ju ändå köra max och sakta gå ner i muskelmassa.

Och så 3 konditionspass. Puh! Men det bränner lite fett iaf.
Kosten har jag lyckats fortsätta att sköta. Max 2 000 kcal per dag. Många dagar mindre än så.

Och vikten: 100,7 kg. Yes 😀 Snart är tresiffrigt ett minne blott!

Bli först att kommentera

Träningsblogg 10. Nya mål!

Av , , Bli först att kommentera 6

I går blev det ett styrkepass med väldigt blandade övningar. Både överkropp och underkropp – och ganska lätta vikter. Totally unlike me! Jag brukar alltid vilja lasta på maximalt. Men jag har bestämt mig för att jag vill inte bara gå ner i fett. Jag vill gå ner i muskelmassa också. Och jag måste nog tappa muskelmassa om jag ska ner under 90 kg. Hade 92-95 kg som målvikt förut. Nu vill jag ner till 88 kg. Minns när jag var yngre, vad skönt det var att vara lätt på foten i rörelser – och dessutom så sitter kläder mycket bättre med lagom med muskler. Jag ska även fortsättningsvis unna mig lite bänkpress och hängvändningar men jag ska inte bli starkare. Det är en konst, att träna för att bli svagare 😀

Kosten går fortsatt bra. Kroppen verkar efter några veckor ha vant sig vid mindre mat, men tycker ändå att jag borde ha tappat vikt snabbare. Men, bara att ge sig till tåls.

Dagens energiintag: Knappa 2 000 kcal.

Dagens vikt: 101,5 kg! Yes, klart lägsta vikt hittills!

Bli först att kommentera

Träningsblogg 9. Hopp!

Av , , Bli först att kommentera 4

image
I dag var det åter sprintdag. Putte var tyvärr lite träningssliten och vilade. Så ingen möjlighet till revansch. Men det gick iaf bra. Sprang inte på något världsrekord men slapp slita så hårt som jag gjorde förra veckan. Sen hopp! I dag fokuserade jag på explosiva hopp utan ansats. Först stående längdhopp. Där kom jag som längst 2,61 m. Det är sisådär. Men stående höjdhopp gick desto bättre. Där tog jag mig över 1,45 m!

Kosten har fortsatt att gå bra även om den stora viktminskningen uteblivit. Men jag tänker mig att den kommer förr eller senare. För en månad sen kunde jag äta en hel pizza till middag. Nu får jag maximalt i mig en tredjedel, dom sällsynta tillfällen jag äter snabbmat. Då har ju rimligen magsäcken krympt ihop en del, vilket borde underlätta fortsatt lågt energiintag.

Dagens energiintag: Ca 2 000 kcal.

Dagens vikt: 102,8 kg. Hm. Lite stilla, men snart släpper det! 😀

Bli först att kommentera