Det där med spelreklam

…är så dumt. Ja, det är klart vi inte ska ha spelreklam, och jag tycker att vi inte alls ska ha spel, men titta på den! Det ska vara lugnt, det ska vara billigt, det ska vara juste, det ska vara smart, det ska vara snabbt, det ska vara stort, det ska vara världens största kasino, det ska vara enkelt, det ska vara utan registrering, det ska vara kul, det ska ge gemenskap.

De satsar stenhårt på att spelarna spelar måttligt, och har en hel palett med spelverktyg så spelarna ska kunna spela ostört utan att tänka på att de går över måttlighetsgränsen.

En del bolag framställer det som att spelarna har det så trevligt tillsammans, en del att de lägger vikten på att det ska vara roligt, att de har hundratals olika spel, att de har nya spel, att man kan chatta med vänner.

Ja, det blir som att vi ska tro att det bara är ett litet billigt folkligt nöje som en gör nångång då och då och vi bara behöver välja vilket bolag vi vill spela hos – inte att vi kan välja att inte spela alls.
En del spelbolag säjer att de har ökat vinsterna från 96 till 98%. DET skulle jag vilja syna! 98% av vad? De pengar spelarna sätter in, omsättningen? Finns det någon som tror på det.

En del av de som har jobbat på spelbolag vittnar om att det inte är de som vinner mycket pengar som spelbolagen värnar om, nej det är de som förlorar som de lägger ner krutet på.

Nej, det går nog inte att göra bra spelreklam. Det är för uppenbart vad det handlar om.

Det enda som de inte för fram i spelreklamen är hur pass säkert det är, om det finns garantier för att alla de här spelmaskinerna verkligen kollas av någon oberoende så att de är slumpmässiga?

En kommentar

  1. Jan Sjöström

    Hej

    I landet av ”mjölk och honung” lyses numera rummet upp
    i tecken av godhet och ur denna kommer banal naivitet.

    M a o är den reklam vi nu ser ett tecken på ett samhälle i
    förtvinande, anarki blir samtidens ansikte, okunskap dess
    tanke. Nej helt uppenbart är att dessa ”företeelser” är här
    för att stanna, detta av skälet att det ”inte” är uppenbart för
    det stora flertalet vad budskapet handlar om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.