Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

UIK kan gräva guld på nätet

Internet har blivit en värld som öppnar upp för helt nya nätverk. Det gäller för dig och mig som privatpersoner men också för företag och organisationer. 

Låt mig ta fotbollslaget Umeå IK som ett exempel. Då ser jag att UIK skulle kunna göra mycket mer av sin närvaro på nätet.Vilket till och med kan ha positiv betydelse för klubbens ekonomi.

UIK från Umeå finns inte bara på fotbollsplan. Laget finns också på nätet. Det är ingen världssatsning som man gör på webben men en egen hemsida och närvaro på Facebook och MySpace är ett par första steg till hur detta världslag också vill nå ut via digitala kanaler.

MySpace har UIK 110 vänner. Många av dem är privatpersoner, både svenska och utländska. Där finns andra fotbollsklubbar som Chicago Red Stars och Aalborg BK och så förstås Marta. Liksom sponsorn Puma.

Men också kanske lite mer oväntat organisationer som Djurens rätt och Amnesty International samt musiker som Lisa Miskovsky, Carolina Miskovsky, Daniel Lindström, David Sandström Overdrive och hårdrockande Nocturnal Rites, Cult of Luna och Sahara Hotnights.

Facebook har UIK har ännu fler vänner. Där har man 414 vänner, allt från kommunalråd till studenter och övriga fotbollsälskare.

Nu finns det också den rena UIK-stödsidan som samlar in pengar till klubben.

Man har också en UIK-blogg här på VK även om den tyvärr inte är så livaktig.

Närvaro på nätet är viktigt för alla storsatsande idrottsklubbar och många lag har mycket större profil på nätet än vad UIK har med uppdaterade nyheter, bloggar, fanklubbar och diskussionsforum.

UIK kan mer på nätet
Jag tror UIK skulle kunna utnyttja internet mycket mer än vad man gör idag. För UIK kan närvaron på nätet stärka gemenskapen kring laget och öppna upp för fansen att delta i snacket kring klubben. Men det öppnar också upp för att locka fler sponsorer eftersom nätet kan ge annonsutrymme och synlighet för de sponsrande företagen. Det ger alla en möjlighet att komma lite närmare ett av världens starkaste fotbollslag.

Ett exempel såg vi när kommunalrådet Lennart Holmlund i veckan utmanade kommunens andra kommunalråd Anders Ågren med blogginlägget  Nu hjälper vi UIK med en tusenlapp Anders Ågren? Det visade sig bli startskottet för många privatpersoner att med egna medel bidra till UIKs ekonomi. Anders Ågren svarade också med blogginlägget Jodå, jag ställer upp med en tusenlapp!. Dessa bloggar har alltså bidragit till en bättre ekonomi för UIK.

UIK:s ekonomiska bekymmer har vi kunnat följa under senaste veckan. Nu har det löst sig i och med att flera företag och privatpersoner gått in och ökat sina sponsoravtal. De direkta samtalen är naturligtivs viktigast för att komma till snabba avslut kring sponsoravtal.

Långsiktig internetsatsning kan ge klirr i kassan
Men mer långsiktigt skulle UIK också kunna lägga en tydligare strategi för hur man på ett mycket mer effektivt och genomtänkt sätt kan använda sig av de kanaler som nätet öppnar. Prio måste så klart ligga på vad man gör på fotbollsplanen, men en världssatsande klubb måste idag också titta på de möjligheter till nätverkande på internet som kan utveckla ekonomi och organisation.

I upplägget för UIK ska alla spelare som inte studerar vara heltidsanställda. I denna anställning ingår att man ska kunna praktisera hos de företag som sponsrar laget. Kanske skulle man kunna låta ett par av spelarna också jobba med lagets närvaro på nätet för att bygga upp också denna gren av utåtriktad profilverksamhet.  

Etiketter: , ,

2 kommentarer

Lämna ett svar till Anders Andersson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.