Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Umeå i den virtuella världen

Det händer att min avatar går i kyrkan. Han heter Stones Halderman och han är min representation i den virtuella världen Second Life. Jag styr honom med piltangenterna på mitt tangentbord, jag kan få honom att sitta i en kyrkbänk eller flyga över skogar. Jag har skapat honom själv och jag fyller honom med liv. Är detta en del av framtidens virtuella Umeå som jag smakar?

Stones Halderman och jag

Avatarer i det virtuella Umeå
En avatar är en karaktär eller rollfigur som används i rollspel och virtuella världar. Det finns massor av avatarer skapade här i Umeå fast du ser dem bara när du kopplar upp dig mot internet och följer de Umeåbor som deltar i rollspelen på nätet. Två av de största är World of Warcraft och Sims men själv hänger jag mest i Second Life, en virtuell värld där jag genom datorn möter avatarer skapade av människor som liksom jag är uppkopplade mot internet.

Flera universitet och företag har redan byggt verksamheter i Second Life och här i Umeå ser vi  att museologistudenterna bygger utställningar i den virtuella världen. HUMlab vid Umeå universitet har också under flera år haft projekt för att utforska Second Life för undervisning. Umeå kliver allt mer in i den digitala virtuella världen.

Virtuella kyrkor
Där i Second Life finns affärer, skolor, museer, nöjespalats och musikscener men också virtuella kyrkor och ibland händer det att jag tittar in anglikanska kyrkans katedral. Där firas det gudstjänst flera gånger i veckan, men ingen av oss behöver ta oss dit med bil, cykel eller buss. Vår bredbandsuppkoppling är vägen in till den virtuella gudstjänsten och själv kan jag sitta hemma i pyjamas om jag vill fast jag deltar med min avatar i böner och psalmsång.

Dessa nya virtuella världar väcker många frågor. När ungdomar konfirmeras i Svenska kyrkan brukar de få i uppgift att gå ett visst antal gånger i gudstjänster. Men räknas det om en konfirmand skulle vara med om en virtuell gudstjänst i Second Life? Och om välsignelsen läses över konfirmandens avatar biter den då också på konfirmanden som sitter vid datorn? Kan välsignelsen färdas genom internet?

Kommer en vigsel i en virtuell värld att bli giltig i det verkliga livet? Kommer kyrkoherden i Umeå stadsförsamling att kunna närvara i Second Life med sin avatar och leda en vigselförrättning mellan två avatarer? Gäller då vigseln enbart för avatarerna eller blir den också giltig för de personer som styr avatarerna?

Här nedan är en film från anglikanska kyrkan där avatarer firar påskgudstjänst.

Virtuella skolor
Och om den unge eleven också deltar i någon skolutbildning via en virtuell värld, gäller då den virtuella examen också i vår verkliga värld? Skulle man kunna läsa in Matte C på Second Life istället för på komvux i Umeå?

Virtuellt kommunfullmäktige
Kommer politiker i Umeå kommunfullmäktige att kunna sammanträda i Second Life eller annan virtuell värld och ta beslut där? Måste de i framtiden mötas fysiskt för att besluten ska gälla?

Den virtuella banken en räddning för glesbygden
Kommer jag i framtiden att kunna sälja mitt hus genom min avatar i en virtuell värld och räkna med att försäljningen blir juridiskt bindande? Kommer jag att kunna gå in i en virtuell bank med min avatar och låna pengar som jag sedan kan spendera i det verkliga livet? Innebär det att glesbygden i Norrland skulle kunna återfå sina bankkontor?

Ny forskning kring virtuella världar
Vårt experimenterande med virtuella världar och avatarer lockar forskarna, och det är bra. För att förstå vad som håller på att hända med oss måste vi skapa kunskap kring dessa nya vanor. Därför är det bra att ett forskningsprojekt vid Umeå universitet, ”Pinocchio går i kyrkan”, under handledning av professor Jørgen Straarup, nu kommer att bidra kring detta. Forskningsprojektet handlar om avatarers religiösa liv och har precis fått nära 3 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att undersöka hur religion tar plats i virtuella världar.