Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Valet 2010 kan föras på internet

Internet och sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar kan bli en viktig del av nästa års valkampanj inför valet i september 2010. De politiska partierna har börjat se över sin kampanjorganisation och vi ser flera tecken på att väljarna ska lockas att delta i debatter över nätet. Men samtidigt vet vi att nästan en fjärdel av befolkningen i Sverige inte använder nätet. Stora utmaningar väntar för valstrategerna.

Nu senaste är det Moderat Ungdomsförbundet som satsar på internet. MUF söker en projektledare för att forma MUF:s valkampanj. I annonsen sänder man ut tydliga signaler om att internet förväntas bli en viktig arena för valrörelsen. I platsannonsen uttrycks det så här:

"Vi ser det som meriterande att ha kunskaper om webb och sociala medier. Kan du på olika sätt genom dina kunskaper bidra till att göra MUF:s valkampanj bättre kommer detta vara en bra merit."

Den som anställs förväntas formge kampanjmaterial till ungdomsförbundets sajt på muf.se eller annan webb. Man efterlyser därför någon som bör kunna arbeta med publiceringsprogram som Adobe CS eller motsvarande programvara.

Valrörelsen 2010 blir uppenbarligen intressant att följa när det handlar om hur nätet kan vara en plats för debatt och politiska idérörelser.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att 1,7 miljoner svenskar inte använder internet. Det innebär att nästan en fjärdedel av befolkningen står utanför nätet och alltså inte kan delta i valkampanjer på internet. (Enligt rapporten Svenskarna och internet 2009)

För valstrategerna innebär detta en utmaning. Kommer man att klara av att genomföra en valkampanj som både tar hänsyn till internetanvändare och till de som står utanför nätet?

Etiketter: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.