Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Var sjätte utanför internet i Västerbotten

1,5 miljoner svenskar står utanför internet och samhällets digitala tjänster, visar undersökningen Svenskarna och Internet 2010. I Västerbotten motsvarar det var sjätte person eller omkring 40 000 av länets 260 000 invånare.

Detta är ett stort demokratiskt problem eftersom allas deltagande i samhället till så stor del bygger på att man kan komma åt nätet. Nu sätter den landsomfattande kampanjen Digidel upp som mål att 500 000 fler personer ska ha börjat använda internet år 2013.

Senaste nyheten om att Försäkringskassorna stänger ner sina lokalkontor och istället hänvisar den som har frågor till internet och telefon är ett av flera exempel på hur kraven växer på att alla ska kunna använda sig av digitala tjänster.

Vi ser också hur landets lokaltidningar satsar allt större resurser på internet. Upplagorna för morgontidningarna som Västerbottens-Kuriren, Västerbottens Folkblad och Norran har minskat med 15 – 30 procent sedan år 2000 och även om man fortfarande ser en stor efterfrågan på papperstidningen så har en stor omläggning börjat ske i tidningshusen mot digitala utgåvor.

”Branschen börjar inse att det inte räcker att utveckla papperstidningen… I dag pratas det mycket om att satsningar på webben, surfplattan och mobilen kan vara lösningen… VK planerar också att satsa 100–150 miljoner kronor de närmaste tio åren på den typen av utveckling”, skriver Ingvar Näslund, chefredaktör för Västerbottens-Kuriren.

På liknande sätt rustar sig Västerbottens Folkblad och Norran för att pröva nya kanaler och finna vägar till ny affärsutveckling med stöd av internet.

Detta är en ofrånkomlig väg för dessa lokaltidningar. De måste ömsa skinn, de måste finna nya former för sin journalistik och för mötet med västerbottningarna. De gör helt rätt och förmodligen kommer de att på så sätt kunna utveckla sin journalistik och dialog med länsborna.
 
Men i takt med att allt fler tjänster på detta sätt blir digitala växer nödvändigheten av kampanjer som Digidel. 1,5 miljoner vilket är 15 procent av befolkningen, står utanför internet. I Västerbotten motsvarar det nästan var sjätte person, omkring 40 000 av länets 260 000 invånare. De flesta av dessa är äldre, men icke-användarna finns i alla åldersgrupper, även bland yngre. För ett levande Västerbotten där alla kan ta del av nyheter, debatter, samhällsinformation och samhällets tjänster måste fler ges möjlighet att själva kunna hantera internet.

Det är just detta som Digidel vill göra. Målet är att fram till 2013 få 500 000 icke-användare att börja använda dator.

På Digidels webbplats visas i några intervjuer hur självförtroende och delaktighet ökar hos den som lär sig hantera nätet.

”Det var fantastiskt att kunna göra själv och betala räkningar. Jag kände mig som ett barn på julafton, fast jag varit väldig motståndare mot data”, berättar Helen som lärt sig använda internet nyligen på en kurs.

Utanförskapet har varit stort, menar Boris som också gått internetkurs. Han berättar hur han känt sig utanför när han tittat på tv-program eller lyssnat på radio och någon hänvisat till internet. ”När man tittade på något program och de säger att att man ska gå till www någonting, men jag kunde ingenting om det. Nu kan jag om jag vill veta någonting pröva mig fram och det är jättestor skillnad.”

”Det är fantastiskt, en kunskapsgrej som jag inte trodde fanns, och jag har tagit med många pensionärer som jag känner så att de också kan börja med internet”, säger Gun, en annan av kursdeltagare.

Se fimade intervjuer nedan om internets betydelse.

Ett nätverk på nationell nivå har bildats för att diskutera möjligheter till samverkan för att öka e-delaktigheten och minska digitala klyftor. Deltagarna har representerat länsbiblioteken och projekt IKT-lyftet, Folkbildningsförbundet, Folkbildningsrådet, Svensk biblioteksförening, UR, studieförbunden,RIO, lärcentraorganisationen Nitus, Tal- och punktskriftsbiblioteket TPB, Kungliga Biblioteket KB, samt .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur).

Vill du stötta arbetet med att få fler delaktiga kan du göra det via Digidels kampanjsida.
 

En kommentar

  1. Ulf Blomqvist

    Låt oss betänka utanförskapet en stund.

    Det är inte i de yngre åldersgrupperna som utanförskapet, det digitala, utgör ett problem utan i de äldre. Lägger man därtill att internetanvändningen nedåt nått en ålder på knappt 4 år så blir utanförskapet bland de äldre än mer tydlig.

    Samtidigt är det oftare de äldre som behöver komma i åtnjutande av personlig service vid kontakt med offentliga institutioner som Försäkringskassan. Digidel kommer inte vara tillräcklig för att öka internetanvändningen med 5%-enheter (om det nu är så att 5%-enheter motsvarar 500 000 svenskar över 16 år – som är mätbasen i WIIs årliga studie – vilket jag inte får ihop) från 2010 till 2013 – utvecklingen har varit rätt plan de senaste tre åren. 500 000 fler internetanvändare är faktiskt rätt svårt att hitta bland de som idag är 13 år eller äldre. Nej ska detta lyckas kommer det faktiskt vara upp till dig och mig och alla våra vänner som redan varande internetanvändare att aktivt bidra till spridningen. Samtidigt måste vi även acceptera att det finns de som inte vill vara en del av det digitala informationssamhället.

    Så frågan jag ställer mig är inte i första hand hur ska jag göra för att lyckas med min beskärda del till att 500 000 fler svenskar använder internet utan hur många svenskar, 16 år eller äldre, skulle kunna använda internet om rätt förutsättningar fanns? Jag tror inte det är 500 000!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.