Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kommunen på Facebook och sociala medier

Nu går det lätt att hålla på hur Umeå kommun syns i sociala medier. Kommunen har nämligen på ett mycket överskådligt sätt lagt upp de kanaler på Facebook, Youtube, Twitter, Flickr och bloggar som man använder sig.
En ansenlig mängd blir det och mycket intressant är det när kommuner på detta sätt öppnar upp för nya kanaler som kan stärka möten och kommunikation mellan medborgare.

Facebook visar sig vara mycket använt av olika avdelningar och enheter på kommunen. Umeå kommun har självfallet en huvudsida på Facebook men också mindre enheter som Bokbussen finns med med egen Facebook-sida där man till exempel berättar om vilka turer man gör och även lägger upp bilder från de platser man stannar till vid: ”Just nu står Bokbussen vid Rovågerns fiskebrygga och kommer snart bege oss vidare mot Hökaren och senare Sillviken!”

Viva återvinning visar vad man gör på Nolia-mässan och olika skolor laddar med egna sidor inför den kommande terminen.

På Youtube finns filmer från Credotalen inför kulturhuvudstadsåret 2014 liksom några enkla försök från biblioteket med författarintervjuer och -uppläsningar.

Med övriga kanaler som Twitter, Flickr, Bambuser och bloggar kan detta växa till att bli ett av de mer viktiga sätten att informera sig om vad som händer i kommunen och bidra till samtal och debatt om kommunala frågor.

För skolorna kan det vara klart intressant att låta eleverna studera dessa nya kanaler och analysera vilka som nås av dem och som deltar, samt vilken bild av kommunen de ger. En viktig del av medieundervisningen, helt enkelt.

För övrigt är det intressant att se att trots att Facebook är den största kanalen så har Umeå kommun fler följare på sitt Twitter-konto än på Facebook.
 

Etiketter: , ,

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.