Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Årets julklapp Ipad2 en lyckad kampanj

Reklamkampanjen lyckades. Nyheten om att Årets julklapp i Norge blir en Ipad2 har under de senaste dagarna basunerats ut stort i media i både Norge och Sverige. Men granskar man bakgrunden till hur Årets julklapp utvalts så kan man se att det är något lurt med nyheten.

För det är ingen stor opartisk undersökning av norska folkets julklappslistor som ligger bakom nyheten utan en smart kampanj av branschorganet Elektronikkbransjen som på detta sätt fått ut sitt budskap om att Apples nya surfplatta är favoriten i tomtens säck. Bättre reklam kunde knappast elektronikhandeln i Norge få.

Hur gick det då till? Utnämningen av Ipad2 har skett genom att elektronikbranschens leverantörer fått anmäla ett antal elektronikprylar som datorer, pekplattor och kameror till tidningens omröstning. Sedan har en jury bestående av bland annat representanter från butikskedjor upprättat en lista som Elektronikkbransjens läsare i sin tur fått rösta på. 647 av tidningens läsare brydde sig om att rösta och det är utifrån denna ganska snäva omröstning som Årets Julklapp, Ipad2, utnämnts.

Att det är en branschorganisation tillsammans med läsare av en elektroniktidning som på detta sätt lyckas placera nyheten om Årets Julklapp i Norge i norska och svenska medier är med andra ord inte alls någon total genomlysning av vad folket vill ha utan mer en smart kampanj kring vad elektronikbranschen vill att folk ska köpa.

I Sverige då? Ja, ännu har vi inte fått in någon Årets julklapp här. Det brukar vara Handelns utredningsinstitut som utnämner den. Återstår att se vad det blir denna gång. En Ipad2 törs man väl inte slå till med, inte minst eftersom surfplattan redan förra året utnämndes till Årets julklapp i Sverige.
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.