Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Att vilja det goda

Hur kan man skapa rum på nätet för den nödvändiga gåvan, för det djupt liggande behovet av att dela med sig till den som inte har? Det är en fråga som allt fler ideella organisationer ställer i sin strävan efter att väcka till medvetenhet och ibland ruska om. Sensorer i vår vardag, 3D-lösningar och verklighetstrogna simuleringar kan bli steget efter de insamlingssidor som idag används på internet.

Viljan att dela med sig ligger djupt i människan och den tar gestalt på många olika sätt i skilda kulturer. Inom kristendomen, judendomen och islam ligger offrandet och gåvan som en grundsten för hur människor ska leva. De kristna och judarna har i alla tider haft tiondet som en ledstjärna som säger att varje tionde frukt ska skänkas till de som behöver, varje tionde tacka, varje tionde krona eller shekel ska på samma sätt ges till den som inte har.

Inom islam finns en liknande tradition. Den tredje av islams pelare pekar på det nödvändiga i att ge zakat, allmosor, till den fattige och behövande.  På liknande sätt ger man inom grenar av buddhismen av sin mat till munkar och nunnor, vilket uppfattas som ett privilegium och ett sätt att få en god karma.

Kan man till internet överföra denna djupt liggande önskan att få dela med sig, att få bidra till andra människors nödvändiga behov? Många ideella organisationer prövar nu detta och i kampanjer och på insamlingssidor försöker man nå ut med sina olika budskap för att väcka till handling och skapa medvetenhet.

Rädda Barnens Stjärnhimmel är ett aktuellt exempel på en sådan kampanj. Genom att tända en stjärna på en virtuell stjärnhimmel kan den som vill ge ett bidrag till organisationens insamling till barn i utsatta situationer. Den som har en iPhone kan också ladda ner en app för att ge sitt bidrag.

Filmen nedan visar Rädda barnens kampanj Stjärnhimmel:

Ett annat exempel är Stockholms Stadsmission som riktar sig med kampanjen Hemlösa banners till bloggare och webbansvariga. Kampanjen går ut på att få så många som möjligt att lägga upp en banner från Stadsmissionen på sin egen webb för att därigenom sprida budskapet om att hemlösa behöver stöd och bidrag.

Amnesty väljer mobilen för att att komma nära människor i vardagen. I en kampanj vill man locka människor att engagera sig som sms-aktivister, vilket innebär att den som vill kan registrera sitt mobilnummer hos Amnesty och får då regelbundet sms om fångar som behöver stöd eller människor som lever under förtryck. Genom att svara på sms:et lägger man till sitt namn på en protestlista som kräver frihet och rättigheter för dessa människor.

British Heart Foundation har på kampanjsidan Hope Tank ett animerat akvarium fyllt av Zebrafiskar som är en fiskart som enligt forskare på egen hand kan reparera skadade delar av sitt eget hjärta om den blir skadad. Forskarna hoppas nu kunna förstå fiskarnas mekanism och därigenom finna verktyg för att göra det möjligt för människor också. För att stödja denna goda sak uppmanar man alla att på kampansajten lägga till egna zebrafiskar till akvariet och även skriva in sitt eget budskap om hopp för hjärtsjuka.

Svenska kyrkan har en liknande funktion på en interaktiv bönewebb. Den har funnits på nätet i över två år och lockar dagligen människor att att skriva in sina böner som ett sätt att visa att många i sitt inre verkligen tänker på andra och önskar sina medmänniskor allt gott. Över 81 000 böner har skrivits in vilket gör det till en av de mest framgångsrika kampanjsidorna på svenska.

Kanske kan man i sammanhanget också nämna de kollektomater som många kyrkor sedan ett par år ställt ut i sina lokaler. Genom att dra sitt betalkort i korthållaren och på en pekskärm klicka i till vilket ändamål man vill skänka sina pengar gör man en direkt överföring från sitt bankkonto till kyrkans konto.

Alla dessa och andra kampanjer är lovvärda i sin strävan efter att väcka medvetenhet och få människor att utrycka sin vilja att ge sitt stöd till andra. Men mycket återstår att göra för att verkligen skapa gränssnitt och givarsituationer som än mer får givaren att känna sig delaktig.

I framtiden kommer vi att få se många sådana nya försök i och med att den digitala tekniken blir allt mer tillgänglig och invävd i vår vardag. Sensorer kan komma att bli en lösning för de ideella organisationerna.

Idag har vi redan vant oss vid rörelsesensorer som automatiskt öppnar dörrar när vi kommer gående eller som tänder ljuset när vi går in på en toalett. Sensorer som känner av rörelse, värme, ljud, tryck eller vibrationer skulle också kunna användas innovativt för att påminna om möjligheten att ge en gåva eller ta ställning i en fråga.

Sådana sensorer skulle kunna placeras ut i vardagsmiljön och ge påminnelser om möjligheten att hjälpa. Kanske en sensor vid busshållplatsen som känner av när jag går förbi och på en skärm visar ett budskap från Amnesty eller Rädda barnen?

Kanske en sensor som drar en viss summa från mitt bankkonto varje gång jag kliver på den. Sensorn kan exempelvis finnas inbyggd i dörrmattan till Systembolaget eller en annan butik som är lämplig.

Mobilen kan också användas på ett innovativt sätt. Banken Westpac i Nya Zealand har byggt appen Impulse Saver, som visar en stor lysande röd knapp i mobilens skärm och varje gång man trycker på den sätter man in en förutbestämd summa på sitt sparkonto. Tanken är att man ska använda den vid tillfällen då man i butik står inför ett impulsköp, men istället för att handla sätter man in pengar på sitt konto. En sådan funktion skulle lika gärna kunna användas för att sätta in ett bidrag till den organisation som man vill stödja.

Men den stora förändringen kommer att ske när vi får 3D-lösningar och virtuella simuleringar som gör vår vardag med transparent och öppen för andra människors behov. Inget slår den direkta närheten till behövande för att skapa medvetenhet och vilja att bidra. På liknande sätt som vi redan idag har träningssimulatorer för maskinförare och piloter som ska lära sig styra ett fordon eller farkost skulle vi kunna skapa simuleringar som förmår att på ett nära och verkligt sätt ge känslan av att man befinner sig på samma plats som de behövande. Detta skulle vara långt svårare att värja sig från och blunda för jämfört med kampanjer som swischar förbi på en platt tv-skärm.

Men vi har en bit kvar att gå innan dessa tekniska lösningar kommer att kunna användas av de ideella organisationerna. Men vägen dit är redan utstakad och för organisationerna är det viktigt att redan nu skapa sig en förståelse för hur tekniken kan stötta det stora målet att väcka till medvetenhet och handling hos enskilda.      
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.