Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Livsfrågor och hyreshöjningar i chatten

Bostadsföretag, gruvbolag och BRIS. Hyreshöjningar, gruvjobb och barns svåra livsfrågor. Nu blir chatten angelägen för allt fler för att öppna dialogen med sina målgrupper.

Allt fler testar att använda chatt för att öppna dialog med sina målgrupper. Kommunala bostadsföretaget Bostaden, gruvföretaget LKAB och barnrättsorganisationen Bris har alla prövat chattens möjligheter till ökad dialog.

”Ville bara meddela att jag tycker att detta med live-chatt är ett mycket bra och modernt sätt att kommunicera med era hyresgäster!”

Så skriver signaturen Margot på den chatt som kommunala bostadsföretaget Bostaden i Umeå öppnat för att svara på hyresgästernas frågor om hyreshöjningar.

Chatten lockar ett stort antal hyresgäster att komma i direktkontakt med sin bostadsägare och frågorna är många. Hur mycket höjs hyran på en tvårummare? Vilka lägenheter ska ni renovera nu? Hur finansieras nybyggen? Vad får vi hyresgäster ut av hyreshöjningarna?

Under loppet av en timme hinner flera ämnen avhandlas på chatten och eftersom frågorna och svaren också ligger kvar efter att chatt-timmen stängts så kan också andra i efterhand gå in för att få veta mer om hyreshöjningarnas påverkan på boendet.

LKAB har på liknande vis använt sig av chattar för att öppna dialogen med alla de som direkt berörs av de stora förändringar som sker när företaget investerar allt mer i ökad gruvbrytning. Senaste chatten var med LKAB:s personaldirektör Grete Solvang och rörde frågor om anställning, sommarjobb, vikarietjänster och annat som många är intresserade av.

Organisationen Bris har också sedan ett par år prövat sig fram med att öppna en chatt dit barn kan vända sig för att få en vuxenkontakt. Det har blivit en stor framgång och trycket för att komma fram på chatten är mycket högt, rapporteras från Bris. Eftersom Bris är en riksorganisation med kontor på många orter så låter man ansvaret för chatten rotera. Det innebär att Bris kontor i Umeå svarar på chatten under måndagar och fredagar medan andra kontor ansvarar för andra tider.

Viljan att pröva sig fram med nya tekniska plattformar är viktig att våga ta till sig. De tre exemplen ovan visar på hur chatten kan användas i många olika sammanhang, vare sig det rör hyreshöjningar, anställningsformer eller när barn brottas med sina svåra livsfrågor.

Bit för bit och steg för steg öppnar sig nya kommunikationsmöjligheter för såväl företag som organisationer och för de som vill nå framgång är det viktigt att våga pröva de nya möjligheter som denna teknik ger.
 

Etiketter: , , ,

4 kommentarer

  1. Petra Liuski

    Härligt! Sådant här är verkligen positivt att få ta del av. Det gäller att se till möjligheterna tekniken ger .Och hitta vägar att utnyttja den på bästa sätt för alla parter. Tack för hoppfullt inlägg Mikael!

  2. Mikael Hansson

    Svar till Petra Liuski (2012-03-28 08:53)
    Ja, och du är ju också en av flera som vågar pröva vad nya tekniska plattformar kan innebära. Fortsätt med det!

  3. Lisbet Olofsson

    Intressant. Jag har ju innan facebooks tid chattat på olika communitys – mycket eftersom jag sålt design till amerikanska communitys. Där ville man att man skulle chatta med folk som vilel fråga etc.

    Det har helt fallit i glömska tills du tar upp det i denna form. Hur skapas ett chatverktyg? Det finns inget på nätet man kan använda?
    Nyfiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.