Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Tappad sexlust på Facebook?

Klickar du på annonserna i Facebooks högerkant? Har du alls sett att där finns annonser om allt från tappad sexlust till böcker om heliga Birgitta?

Flera större annonsörer har börjat tvivla på värdet av att lägga ner pengar på sådana annonser och hävdar att återkopplingen från annonserna inte motsvarar de avgifter som Facebook tar ut från annonsörerna.

Ett av de senaste exemplen är biltillverkaren General Motors, en av USA:s största annonsörer, som beslutat att dra tillbaka all köpt annonsering på Facebook, något som innebär ett tapp på 10 miljoner dollar för Facebook årligen.

Själv funderar jag över de annonser jag denna dag fredag 1 juni får upp på Facebook. Urvalet av annonser är inte slump utan grundar sig på de digitala spår jag själv och mina vänner lämnat på Facebook.

Utifrån att jag är man, vit, svensk, av en viss ålder, bosatt i Umeå och har diverse olika intressen vilka jag berättat om på Facebook genom att gilla saker, skriva om annat, dela länkar och ha ett antal vänner som i sin tur har lämnat sina digitala spår försöker Facebook ringa in vem jag är så att de ska kunna presentera annonser som ska trigga mitt klickfinger.

Lyckas de? Ja, låt oss studera vem jag är enligt Facebook, eller vad jag behöver denna fredag 1 juni, för att avgöra det.
Där i högerspalten på Facebook hittar jag annonser, särskilt utvalda för mig, om:

En retreat på Blåhammaren som Svenska kyrkan och Svenska turistföreningen bjuder in till.
Böcker om heliga Birgitta.
En annons till whiskeyälskare om att bli delägare i en whiskeyfabrik.
En ny specialutgåva av en rakhyvel i guld.
Ett erbjudande om att göra om min mobiltelefon till en kortterminal så jag kan ta betalt av kunder.
Ett tips om att gå med i ett idénätverk kring sociala medier.
Och så ett hjälpmedel mot tappad sexlust.

Tja, fem av dessa sju skulle jag kunna klicka på om jag var den som trodde på att klicka på Facebook-annonser. Vilka två jag inte behöver klicka på får du fundera vidare på.

Hur är det med dig? Har också du varit vidlyftig med dina digitala spår så att Facebook kan analysera vem du är ända in i ditt privata liv?

Frågan är viktig att ställa och rymmer många etiska avgöranden kring hur framtida annonsering ska se ut. Det är en fråga som vi var och en behöver fundera på, för att bara lämna över till Facebook och andra företag att utforma svaret är inte ett fullgott alternativ.

I slutändan handlar apparna och internet om vilket samhälle vi vill leva i.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.