Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Snart får du bilen gratis

Visst kommer du ihåg tiden när mobiltelefoner kostade tusenlappar att köpa? Numera kan du få en gratis, och då är den till och med uppgraderade och kallas smartphone. Är det möjligt att vi får se en liknande utveckling för bilen så att den i framtiden också blir gratis?
 
I reklamen lockar dagens mobiloperatörer med utrop som ”bjuder på en smartphone” och ”valfri smartphone ingår”. Istället för att ta betalt för telefonen tänker sig företagen att inkomsterna ska komma från de kringtjänster som följer med mobilanvändning. Du betalar för abonnemanget och när du väl skrivit på för en 24månaders period så har företaget en koppling in i ditt liv som är långt mer värdefull än om du enbart köper telefonen.


Mobiltelefonen får du gratis numera. Kan det också bli fallet för bilen i framtiden?

Förr i tiden var en bil, precis som en telefon eller en dammsugare, en färdig och fix produkt när den kom ut från fabriken. Den skulle under resten av sitt liv användas på det sätt som tillverkarna tänkt sig. Men så kom datorutvecklad mjukvara och digital teknik. När bilen, telefonen och numera till och med dammsugaren allt mer fylls av digitala datorstyrda funktioner förvandlas produkten. Det som en gång var fast och för alltid färdigt kan idag förändras och fyllas med nya funktioner.

Om bilen är öppen för digital teknik kan nya funktioner stoppas in i den i takt med att tekniken utvecklas. Biltillverkaren kan bjuda in andra företag och utvecklare för att de ska kunna använda bilen som plattform för utveckling och marknad för sina nya tjänster. Företaget som säljer kartor kan få komma in i bilen med nya tjänster för att hitta rätt i okända städer och navigera säkert i trafiken. Företaget som säljer musik kan bjudas in för att få sälja in sina tjänster och applikationer till bilföraren.

Det företag som en gång byggde bilen kan då ta en viss procent från försäljningen av de nya tjänsterna. Därigenom blir det tjänsten som hamnar i fokus och inte själva produkten bilen. Det här har vi redan kunnat se när det handlar om mobiltelefoner. Du får en gratis, bara du köper tjänsterna som följer med den.

Frågan är om det en dag också kommer att gälla bilen. Du får den gratis, om du prenumerar på ett antal tjänster under de kommande 24 månaderna.

Vid Umeå universitet lägger Fredrik Svahn fram en avhandling den 21 september där han granskar produktföretagens nya affärsmodeller och tar upp en del av den förändring jag skriver om i denna blogg. Framför allt har han tittat på företag som tillverkar bilar och han tar i sin avhandling upp en del av dessa tankar kring nya affärsmodeller och hur de påverkar de tillverkande produktföretagens verksamhet.

Tänk dig att värdet i Volvobilen eller din SAAB inte främst är karossen och motorn, utan de tjänster och funktioner som bilen kan ge dig. Och att det är tjänsterna du betalar för och inte plåten. När detta verkligen slår igenom kommer bilföretagen att ställas inför långt större förändringar än vad de fram till nu har fått vara med om. Smartast överlever.
 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.