Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Förarlösa bilar men först bra vägar

Framtidens bilar kommer att vara förarlösa, sajten Smart Planet uppskattar att år 2035 körs 75 procent av alla bilar automatiskt utan förare.

Men man flaggar också för en mängd följdfrågor. En av de viktiga handlar om ansvar vid olycka. Om den självgående bilen krockar är det då du som ägare av bilen som ska stå till svars? Eller är det tillverkaren av bilen? Eller leverantören av datorsystemen som styr bilen?

Men även om vi redan nu kan se de första försöken, bland annat av Google, med förarlösa bilar, kommer det att ta lång tid innan vi får se dem i normal trafik, inte minst i norra Sverige. Här slåss många fortfarande för att få bort tjälskott och sprickor i vägbanan på grund av dåligt vägunderhåll. Och är det något man önskar är det nog först och främst farbara vägar, och sedan möjligen bilar som kan styra sug själv.

Men gradvis kommer vi dock att kunna se fler och fler funktioner mot automation och styrning, menar Smart Planet. Att bilen parkerar själv, assistans vid trafikstockningar och fartkontroll på motorväg är de första stegen som lämpar sig för att styra med uppgraderade versioner av dagens system, menar sajten.

En kommentar

  1. Anton

    Nu är väl inte problem med tjälskott och sprickor det största problemet i norra sverige utan snarare det faktum att våra vägar är täckta av snö en stor del av året och dessa bilar får problem att navigera när plogkanter och dylikt ändrar vägens form. Förarlösa bilar skulle ev kunna minska slitaget genom att köra i hela filen och inte endast i de spår som alla följer och på så sätt få en mer jämn belastning av vägen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.