Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Crowdfunding intressant affärsmodell

Crowdfunding är ordet för dagen. Det är ett nytt sätt att finansiera projekt genom att bjuda in många, the crowd, att vara med och bidra med en insats för att skapa ekonomi inför en lansering av en produkt, en tjänst, eller som vi såg under början av året, en film.

Då var det filmprojektet Kung Fury som via en kampanj på sajten Kickstarter lyckades få ihop 630 019 dollar inom loppet av 30 dagar. Målet var satt till 200 000 dollar så det blev en trefaldig succé för Umeåprojektet.

Inom festivalvärlden prövas också crowdfunding. Det är arrangörerna bakom U x U-festivalen i Umeå som prövar en helt ny modell. Redan innan artisterna är släppta bjuds folk in att köpa festivalbiljetter. Ju fler som köper biljetter, desto längre kan också festivalen bli.

Idag meddelas att festivalen nu kommer att bli minst två dagar, den 18 – 19 juli i Umeå. Varje biljett som såldes fram till 30 november 2013 gjorde att festivalen förlängdes med 15 sekunder.

Inom affärsvärlden prövas också crowdfunding. Det är bolaget By Crowd som använder det som affärsmodell, om än med en liten annan twist än Kung Fury och U x U-festivalen. Hos By Crowd är det inte de många investerarna som söks utan några få som kan stötta ett projekt med en riktig stor insats. Men för att hitta dessa större investerare bjuder man in många att vara med och tipsa och dela med sig av sina nätverk för att nå fram till en träff.

Men även om det kan se lite olika ut i modellerna så handlar det om att sätta många på fötterna, att få fler att dela med sig, att sprida delaktighet bland en stor grupp människor.

Det är en mycket spännande affärsmodell som ofta bygger på att människor samlas över internet för en gemensam insats. Det är en modell som säkert kommer att utvecklas på många fler sätt i framtiden.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.