Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Dina digitala spår i taxibilen

Med alla digitala spår vi lämnar efter oss uppstår nya möjligheter att bygga tjänster vi inte sett förut. Ett exempel är den turistguide som Taxi Stockholm släppt i sommar. Med hjälp av GPS-data från taxibilarna kan taxibolaget på interaktiva kartor visa vart de flesta taxiresor går.

Taxi Stockholm har över åtta miljoner körningar per år vilket ger ett stort underlag för att visa hur folk åker. Med olika former av filtrering och särskilt populära platser markerade går det att upptäcka vilka restauranger, shoppinggator eller barställen som är hetast i Stockholm.

Tjänster som bygger på våra digitala spår är redan mycket vanliga. Filmval på Netflix och rekommendationer om bokinköp på boksajter bygger på våra digitala spår. Annonser och uppdateringar på Facebook bygger på samma sätt på det som Facebook-användaren tidigare klickat på. Samma gäller för svaren på Google-sökningar som beror på vem det är som gör sökningen.

Att ett taxibolag nu erbjuder tjänster som bygger på kundernas digitala spår är därmed inte något totalt nytt. Men den nya tjänsten visar på att tekniken för att bygga nya tjänster på data som samlas in blivit mer tillgänglig och kan användas också av andra än de stora internationella bolagen.

Nästa exempel kan bli din lokala livsmedelsaffär som i realtid, med en tjänst direkt till din mobil, visar vad kunder före dig under den senaste timmen eller dygnet har handlat. Som en guide, som en service, som en hjälp för dig att upptäcka vilka varor som är heta just då.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.