Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

En levande stad behöver ett hackathon

24 timmar intensivt arbete för att skapa en ny produkt eller tjänst. Det väntar deltagarna på de två hackathon som anordnas i Umeå inom loppet av bara ett par veckor. Det är arrangemangen EduPlay Challenge och 24hBootUp som på detta sätt vill tänja på gränserna för det normala och utforska vad som kan hända om kreativa personer får ägna sig koncentrerat åt en uppgift under ett oavbrutet dygn.

Deltagarna i EduPlay Challenge kommer att ta fram spelbaserade läromedel som kan användas pedagogiskt i skolan för att stimulera barn att lära sig mer. När detta skrivs har anmälningstiden gått ut och 22 deltagare kommer att tävla mot varandra i fem eller sex olika lag. Tävlingen är kanske inte det viktigaste, men en liten morot är det att spänna bågen så att de egna idéerna överträffar de andras. EduPlay Challenge går av stapeln 27 – 28 oktober, Läs mer här.

Ett andra hackathon äger rum helgen 8 – 9 november och går under namnet 24hBootUp. Här är temat mer fritt, den som har en idé till en kommande produkt eller tjänst kan samla några fler intresserade och delta som lag. Eller så kan man anmäla sig till hackathonet och på plats komma med i ett lag.

Vitsen med ett hackathon är att blanda kunniga programmerare och utvecklare tillsammans med de som har sakkunskap i ett ämne. Under EduPlay Challenge kan till exempel lärare, programmerare och spelutvecklare ingå i samma lag för att ge kompetens från olika håll.

Det här är spännande initiativ som utmanar vår vanliga föreställning om att jobbet börjar sju eller åtta på morgonen och slutar fyra eller fem, var man än är i arbetsprocessen. Nu blir det intressant att se vilka idéer som kan ta form under dessa hackathon.