Vi gör tågen till en valfråga

Vi vill använda pengarna till att reparera och bereda järnvägsspåren, inte till trassliga upphandlingar. Därmed anser vi att underhållet behöver förstatligas. Vi har även råd att investera ännu mer på järnvägen.

Det finns många lösningar. Den största delen av problemen för tågen finns på grund av en bristande underhåll av järnvägen. Det rör sig om allt det grundläggande arbete som är nödvändig för att bevara spåren i ett bra tillstånd, att se till att kontaktledningar inte faller ihop. Sedan alliansen varit vid makten har de flyttat ansvaret bort från det statliga Trafikverket, de har avreglerat underhållet och lagt ut det på en lång rad privata entreprenör.

Banarbetare vittnar om att ingen har koll på helheten, samtidigt så är det väldigt otydligt hur mycket av pengarna som går till att faktiskt sköta om spåren och hur mycket som går till byråkrati, trassliga upphandlingar eller till att banarbetare ska vänta på att få tillträde till spåren

Vi i Miljöpartiet föreslår att regeringen tar återigen kontroll över järnvägsunderhållet. Flera utredningar har indikerat att det inte fungerar som det är strukturerat i dag. Vi vill att pengarna går till att reparera och bereda spåren, inte till trassliga upphandlingar. Vi vill också lägga till mer pengar i statsbudgeten, över en länge period, eftersom det har byggts upp en stor skuld av uteblivet underhåll under flera år.

För Miljöpartiet är pengar till en fungerande järnväg viktigare än ytterligare stora skattesänkningar.

En kommentar

  1. Tänker Själv

    Jag har grunnat lite om vad det beror på att underhållskostnaderna har ökat. Det är ju faktiskt så. att tågen på 90-talet bara fick runt 3-5 miljarder till UH, numera räcker inte 10 miljarder, och allt är inte inflation. Ökad trafik, visst, men i bruttotonkm har trafiken inte ökat så väldigt mycket. Men det är sen länge känt, att högre tåghastigheter ökar underhållskostnaderna, nåt som MP med flera som prioriterat nya järnvägar med spår för snabba spår har önskat, men inte berättat om konsekvenserna för de som varit tveksamma och de som hållit i plånboken. Det som ökar kostnaderna är främst att alla tåg, inte minst godståg, men även snabba persontåg, sliter på rälsen. Men för att man ska kunna åka säkert och bekvämt med tågen, måste spåret justeras oftare då det alltid flyttar sig lite när tågen passerar. Sen ökar också risken för utmattningsbrott på skenor och växlar för varje tågpassage. Om spåret för flytta sig för mycket, ökar påkänningarna mer samtidigt som det blir obekvämt att åka. Det här är ju en av anledningarna till att man inte tillåter lika höga hastigheter på malmbanan, den är till för malmtåg och godståg som går ganska sakta, och man behöver inte rätta till spåret och därvid störa tågtrafiken lika ofta om man inte kör så fort. Men där de snabba tågen prioriteras, måste spåret kollas och åtgärdas oftare, för att säkerheten ska bibehållas och man ska kunna åka komfortabelt, och för att spåret inte ska slitas ännu fortare. Samtidigt ska där köras gods på natten och folk på dan, så det finns inte mycket tid att jobba med banan, vilket ökar väntetiderna för banarbetarna, så det går inte att jobba särskilt effektivt. Men politikern verkar tro att de kan uträtta underverk, bara genom att spendera mer pengar. Det är är inget som politiker är bra på, det ska skötas av kunnigt folk. Sen göm att tunga lastbilar sliter vägar för stora belopp – järnväg med snabba persontåg och snabba godståg är mycket dyrare i det hänseendet, särskilt som det främst är lastbilar på svaga, belagda vägar i glesbygd som sliter hårt på vägar som inte får pengar till underhåll. E4 som dimensionerats för mycket tung trafik är mycket billigare i underhåll räknat per passerande långtradare

Lämna ett svar till Tänker Själv Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.