Centerpartiet sviker miljörörelsen och miljön.

Efter Almedals veckan fick jag mer bekräftat att Centerpartiet sviker miljörörelsen och miljön, jag blir lite förvånad faktiskt att Centerpartiet som kallar sig grönt  är mest högljudda och kämpar starkast för att flyget ska slippa betala för sina klimatutsläpp. I sin argumentation använder sig Annie Lööf och Centerpartiet av en rad argument som faktiskt inte håller. Jag tycker också att det är ett slag i ansiktet mot miljörörelsen att snacka en massa skit som lätt kan genomskådas.

Centerpartiet har påstått att flygskatten är ”tom på klimatnytta”, vilket jag synar. Enligt den utredning som gjorts kan flygskatten minska utsläppen med så mycket som motsvarande 180000 ton co2/ år med start nästa år. Det motsvarar utsläppen från ca 100000 bensinbilar.

Centerpartiet påstår också att flygskatten minskar utsläppen motsvarande ungefär ”ett års utsläpp från rökning och fyrverkerier i Sverige”. Detta är också  fel. Uppgiften kommer från SCB:s statistik över utsläpp, men i den kategori där rökning och fyrverkeri ingår så ingår också ”elektrisk utrustning” och ”övrig produktanvändning”, och det är från dessa som utsläppen kommer.

Istället tycker Centerpartiet att man ska införa krav på att flygen skall ha biobränsle inblandat i sina drivmedel, enligt den uträkning som Centerpartiet använder så räcker det med 5% biobränsle blandning vilket enligt deras egen rapport skulle ge minskade utsläpp på ca 160000 ton co2/år, det är ca 20000 ton mindre än regeringens förslag, hur kan 20000 ton/år mer i utsläpp än regeringens förslag ha en ”betydligt större klimateffekt” som Annie Lööf påstår,  hur tänkte/räknade Centerpartiet här?? Samtidigt så måste Centerpartiets förslag utredas och tillgången på biodrivmedel måste säkras och kvantiteten ökas, detta kan flera flera år, en tids marginal som vi inte har. Regeringens flygskatten kan däremot börja sänka utsläppen redan nästa år. Vi har inte tid att vänta.

Enligt beräkningar från KTH skulle utsläppen från flyget vara lika höga som idag år 2030, även om man använde 100% biodrivmedel, eftersom bytet av bränsle bara kompenserar för den ökade trafikvolymen. Vi i Miljöpartiet vill införa båda förslagen, vilket naturligtvis är det mest effektiva. Det är också värt att veta att även inblandning av biobränsle skulle leda till att det blir dyrare att flyga från Sverige, så det är konstigt att de har just det som argument mot en flygskatt. Så min fråga blir då –Är 80kr per resa verkligen så farligt och förödande som vissa vill påstå? Jag tror inte det, VDs vid olika flygplatser tror inte det, ledande forskare och ekonomer tror inte det och en majoritet av Svenska folket tror inte det.

Det är sorgligt att Centern är med och sprider de här felaktigheterna  och att de gör det för att stoppa en skatt som en majoritet av svenska folket tycker är helt rimlig. Det går inte att kalla sig ett grönt parti och samtidigt gång på gång ta strid mot de miljöförslag regeringen lägger fram.

Det är självklart att flyget måste ta samma ansvar som övriga transportmedel, idag slipper flyget från sina miljöavgifter och miljöskatter, detta är helt ohållbart. Därför behöver vi en flygskatt nu, vi måste ta ansvar för framtiden idag. Samtidigt ser jag gärna att inkomsterna från samma skatt ska riktas som styrmedel till att utveckla fossilfria drivmedel, bygga ut den fossilfria infrastrukturen och till att bygga ut järnvägen, inte minst Norrbotniasbanan.

En kommentar

  1. Lars Flemström

    Centern är helt fel ute. Om vi öht ska ha något flyg, måste trafiknyttan med flyget jämfört med andra trafikmedel vara i den storleksordningen att miljöpåverkan är försvarlig. Och det är den inte med en flygplats i varenda buske. Förutom kraftigt förhöjda utsläpp ger en sådan, orationell flygplatsstruktur ingen optimal trafiknytta. Två avgångar nästan samtidigt med mindre flygplan till två olika flygplatser i samma storstadsregion. Alternativen hade varit fler och mer utspridda avgångar (= fler valmöjligheter för resenärerna) med den mindre flygplantypen till samma flygplats eller en avgång med en större flygplantyp.

    Oavsett motortyp och slag av bränsle finns en optimal flyplanstorlek, nämligen modell större, en optimal hastighet och en optimal flyghöjd, sett till bränsleförbrukning och utsläpp per passagerarkilometer. Det är dessa optimala lösningar som kommer att främjas med den föreslagna flygskatten, som C är emot.

    Optimal flyghöjd är c:a 10.000 m eftersom luftmotståndet är mindre där än vid jordytan. Luftmotståndet är i.o.f.s. ännu mindre ännu högre upp, men då finns risk att ozonskiktet skadas av biprodukter vid förbränningen av bränslet. Av samma orsak bör flygning över mycket höga berg undvikas. Vad som förbrukar väldigt mycket energi är stigningen upp till den optimala flyghöjden. Detta kompenseras alltså av den minskade energiförbrukningen på den höjden, om man flyger långt.

    Men tyvärr måste allt flygbränslen för hela flygningen tas med vid starten, om man vill undvika mellanlandningar för att tanka. Flygbränsle bör därför ha en oerhört hög kvalitet, d.v.s. kilowatt per kilo vikt. Inblandning av bränsle av lägre kvalitet, för att det är mer ”miljövänligt” är alltså inte alls så miljövänligt eftersom det ökar startvikten hos flygplanet.

    Endast om det är möjligt att få fram ”förnybara” bränslen med större energiinnehåll i förhållande till vikten, kan det vara ett alternativ till petroleumbaserade flygbränslen – förutsatt att inte fossila bränslen helt fasas ut. För i det läget ska flygbensinen vara det sista som fasas ut. Mig veterligt finns hittills inga förnybara bränslen med samma höga kvalitet som flygbensin. Om och så länge så är fallet får nog centern anses bedriva ett bluffspel om flyget och miljön.

    Som jag skrivit tidigare än den föreslagna flygskatten norrlandsvänlig skatt, eftersom skatten per km är 20 öre vid 40 mil och 10 öre vid 80 mil, medan kilometerskatten för tåg och bussar är lika stor för varje km. Att flygskatten kommer att slå hårdare mot korta än mot långa flygresor är väl motiverat mot bakgrund av vad jag skrev ovan om skillnaden i energiförbrukning vid stigning till optimal flyghöjd och flygning på samma höjd. Korta flygresor är därför en särskild styggelse. Och dessutom lättast att ersätta med marktransportmedel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.