Naturbilder .. Karl August Eriksson

VERKMÄSTARE OCH SÅGÄGARE

Karl August Eriksson f. 22/ 2 1873 i Buresjön

gift med Hilma Norlund f. 17/3 1879  från Stridsmark

—————————————————————————

De hade 5 barn. Den förstfödde Karl dog bara 5 dagar gammal. De två första barnen föddes i Buresjön

Karl Sigvard f. 21/2 1903 i Buresjön

Ragnvald f. 19/1 1907  på Sorsele kyrkplats

Torkel f. 12/10 1911 i Origo ( Norra Örnäs)

Valter f. 19/4 1920 i Bräskafors

 

Karl August Eriksson Norra Örnäs med  fru Hilma f. Norlund och sonen Torkel.  Han kallade sitt hem för Origo vilket han ofta skrev efter sitt namn. Karl August var efter dåtidens måttstock en stor teknisk begåvning. Eriksson m familj emigrerade till  Kanada 1927 där han avled. De bodde en tid på Brännholmen vid Örnäs när Karl August byggde Älvkungen tillsammans med Johan Karlsson

. Fru Hilma dog 20/5 1949 i Bjurfors Västmanland. Kan det vara Västerbotten? Hon blev i alla fall inskriven i Skellefteå landsförsamling  24/10 1947. Hon blev änka 1944 står det i kyrkoboken. Hittade Hilmas inflyttning till Bjurfors Skellefteå lfs d. 24/10 1947 inflyttad från Vancouver Kanada. Troligen flyttade hon inte till Västmanland men ska kolla säkert.

Bildkälla Sobb Fotograf okänd

 

Bild fån bygget av Ammarnäs kyrka som Torben Grut  f.1871 ritat och som Karl August var verkmästare vid. K A tvåa från höger.

Fotograf Robert Lundgren / Vbm

 

Kyrkan kunde invigas 1912

Fotograf Robert Lundgren / Vbm

UTGRÄVNING AV BRÄSKAFORSEN där Karl August var verkmästare.

Bild från utgrävningen av kanalen i Bräskaforsen som påbörjades 1912 och var klar 1918. Stenarna lastades i vagnar som drogs efter räls till en avtippningsplats. Kanalen var 350 m lång och när den var klar var den ca 12 m bred och 1,5-2m. djup.   Arbetslag med spadar och spett.

 

Fotograf Robert Lundgren / Vbm

 

Osaberget i bakgrunden och Bernhard Sorséns båthus. Med på bilden Karl Fredrik Grundström, Bernhard Sorsén och Karl August Eriksson.

Fotograf Robert Lundgren / Vbm

 

Efter första året hände en olycka med dammen som inte höll när vårfloden kom. Redskap och vagnar spolades bort. Som tur var kom ingen människa till skada eftersom de just hade matrast.

Bildkälla Sobb Fotograf Robert Lundgren

 

Arvid Johansson Sörberg och Emil Persson. Här kan vi se dammen som sedan brast. Titta också på vad de hade för skor att vada i det kalla vattnet med. Gummistövlar fanns inte på den tiden.

Fotograf Robert Lundgren / Vbm

 

Grävmaskinen som Karl August konstruerade vid utgrävningen av Bräskaforsen vid Forsnäs Sorsele. ”Troligen var det efter dammraset som Eriksson började fundera på att konstruera grävmaskinen”, skriver Lennart Karlsson i sin bok om Älvkungen.

Bildkälla Sobb Fotograf Robert Lundgren

En stor del i bygget av grävmaskinen gjordes av den skicklige smeden Leonard Forsberg som bodde så lägligt på en udde strax nedanför forsen.

Karl August var verkmästare vid kanalbygget. Bygget påbörjades 1912. Gustav Öhrnell från Örnäs åtog sig att utföra arbetet för 32000, vilket dock ökades på grund av kriget och dyrtiden. När halva sträckan rensats tog pengarna slut. Det var därför det dröjde ända till 1918 innan kanalen var klar.

Bildkälla Sobb Fotograf Robert Lundgrren

 

Arbetare vid uppbyggnaden av Fiskosågen som Karl August konstruerade. Karl August Eriksson längst till vänster.

Fotograf Robert Lundgren / Vbm

 

Vid bygget av Ammarnäsvägen mellan Gillesnuolle till Ammarnäs  1921 – 1924 var Karl August Schaktmästare och så även vid flera andra vägbyggen. Det var också han som fick uppdraget att projektera och staka ut vägen, Johan Karlsson var hans medhjälpare.

BILDEN NEDAN

Johan Karlsson Örnäs med sin båt  Älvkungen som han hjälpte Karl August Eriksson att bygga i en bagarstuga som Johan ägde. Den fanns på Hässjebacken i Örnäs. När båten var klar på våren rev de bagarstugan för att få ut båten.

Ett år efter att den kommit i trafik så köpte Johan båten av Karl August. Den gick i trafik från Sorsele till Gillesnuolle under åren 1921 – 1938. Man kunde då resa med den och ansluta med turbilen till Ammarnäs som ägdes och kördes av Sven Forsvall. Karl August var alltså den som byggde upp resvägen mellan Sorsele och Ammarnäs med Bräskaforskanalen, båten Älvkungen och vägen från Gillesnuolle till Ammarnäs.  Sonen till Johan,  Lennart Karlsson övertog ansvaret för trafiken efter sin far.

Fotograf Harald Österberg /  Vbm

 

Källa till en stor del av min berättelse om Karl August  kommer från Lennart Karlssons utmärkta bok ÄLVKUNGEN.  Den finns att låna på biblioteken…läs den….den är mycket intressant.

 

En minnessten till Karl August Erikssons ära borde göras och finnas någonstans i Sorsele. Han begravdes troligen någonstans i  Kanada så han har inte ens en gravsten i Sorsele.

 

 

2 kommentarer

  1. Kjell-Ove Hellgren

    Min morfar Julius Hellgren jobbade i kanalbygget och sedan berättade han om svårigheterna vid bygget. Hans höga skinnstövlar finns kvar i släkten.

    • Irene Grundström (inläggsförfattare)

      Hej Kjell-Ove! Vad trevligt att höra från dig. Jo jag har sett någonstans att Julius Hellgren var med på en bild. Det skulle vara intressant att se en bild på de där stövlarna. Jag hoppas att du har kvar någon cd med din dialektforskning. Ska kontakta dig och höra om det.
      Tack för att du hörde av dig! Irene

Lämna ett svar till Kjell-Ove Hellgren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.