Luftens hjältar!

 

 
I tisdags besökte jag Ambulansverksamheten och ambulanshelikoptern i Lycksele. Att helikoptern är stationerad i Lycksele är rätt naturligt om man ser kartan över Västerbotten.
 
Under 2011 genomfördes 574 uppdrag, vilket är ungefär lika som förra året. Antalet flygtimmar var 750. Totalt nekades 154 uppdrag mestadels beroende på dåligt väder.
 
De uppdrag som helikoptern gör är indelade i primär- och sekundäruppdrag. Där primäruppdragen är de akuta, de utgör ungefär 60 procent av uppdragen. Det vanligaste primäruppdraget är bröstsmärtor därefter trafikolyckor, andningsproblem, falltrauma, buksmärtor, skidor/snowboard – och snöskoterolyckor. En stor del av sekundäruppdragen är transport av intensivvårdspatienter. På ett år utförs ungefär 100 stycken intensivvårdstransporter.
 
Under min vistelse fick jag möjlighet att få följa med på ett uppdrag. För att beskriva det med ett ord: Magiskt. Vilken fantastiskt resurs som helikoptern utgör för länet. Med helikoptern går det på ett snabbt och patientsäkert sätt komma till undsättning och transportera patienter till ett sjukhus. Under själva färden går det att ge patienten sjukvårdande insats som många gånger gör att livet är i behåll vid ankomst till sjukhus.
 
Ett jättestort tack till Luca, Terese, helikopterpiloterna men även till Lars och Bo!
 

 

Etiketter: ,

8 kommentarer

  1. Daniel O

    Måste varit en upplevelse. Visst är ambulanshelikoptern i Lycksele läkarbemannad, eller minns jag fel?

    Läste för övrigt om den nya akutbilen i Åsele. Om jag förstått rätt så är det bara en vanlig personbil utan någon larmutrustning, och som inte får köra fortare än tillåten hastighet? Känns inte som en bra ersättning för ambulansen, i alla fall inte vid hjärtstopp där det handlar om sekunder. Lider med Åsele-borna!

  2. Nicklas Sandström

    Svar till Daniel O (2012-02-12 17:41)
    Hej Daniel! Jo, den i Västerbotten är det med en narkosläkare. Vissa landsting har valt andra modeller.

    Jo, tyvärr så stämmer det… håller med om att det inte alls känns som en bra ersättning för en ambulans.

  3. Jan Nilsson

    De gör ett bra och nödvändigt jobb. Jag fick se dem i aktion en gång vid en olycksplats dit de kom och tog hand om den värst skadade.
    Skönt att hotet mot helikopterplattan vid NUS undanröjdes.

  4. Odmjuke

    Ambulanssjukvården liter stora kval idag och är hårt ansatt i länet. Snart dras Robertsforsambulansen in och då börjar protesterna om igen liknande de i Åsele och Malå. Norrbotten har 23 dygnsambulanser med ungefärliga geografiska och demografiska förutsättningar. Västerbotten har 17 dygnsambulanser kvar när Robertsfors flyttas in till Umeå. Vi som jobbar i ambulanssjukvården är mer eller mindre i chock. Vi hade sett fram emot resursförstärkningar och att vi skulle kunna gå in i en gemensam länsorganisation som kunde motsvara de anstäldas önskemål om utbildning, fungerande utrustning mm. Nu känns allt väldigt avlägset.

    Du Niklas pratar om att privatisera ambulanssjukvården för hela länet. Vilka faktorer kommer att vara avgörande för att en upphandling ska vinnas? Hur mycket kvalite ska företagen kunna leverera? Har försökt få ut upphandlingsunderlaget för inlandet men landstinget kan inte svara på frågan vart man ska vända sig.

    Roade mig istället att räkna ut vad en ambulans kostar i Stockholm och vad varje ambulansutryckning kostar där.
    En omräkning att två dagbilar är en dygnsbil gör att Stockholm har 48 dygnsambulanser idag. Kostnaden blir 7,5 miljoner för varje dygnsambulans. I Skellefteå blir kostnaden 5.4miljoner räknat på 3,5 dygnsambulanser. Då är kostnaden för lokalhyra och avbetalning på ambulanser medräknad. Kostnaden per utryckning blir ganska ointressant men blir 160kr billigare i Stockholm. Alla vet ju att det inte är antalet utryckningar som kostar utan att det är antalet ambulanser, löner, avbetalning på bilar och lokalhyra som kostar.

    Eftersom du efterfrågar, med all rätt, att ambulanssjukvården ska konkurensutsättas. Vad kan en privat entreprenör göra billigare än Landstingets ambulanser utan att det drabbar personalen?

  5. Odmjuke

    Måste bara klargöra att ambulanshelikoptern fyller en viktig funktion och fyller en viktig funktion för snabba transporter särskilt där högre medicinsk kompetens behövs. Men faktum kvarstår att ambulanshelikoptern kostar 25miljoner och att dom pengarna skulle räcka till 5 dygnsambulanser i länet. Då skulle vi nästan ha lika många ambulanser som Norrbotten. Vi är ju trots allt fler invånare än dom.

  6. Nicklas Sandström

    Svar till Odmjuke (2012-02-15 20:00)
    Hej Fredrik!

    Självklart finns det inget självändamål med att privatisera/upphandla ambulansverksamheten. Det hela handlar om att se över den organisation vi har idag och se om någon annan kan sköta det med löfte att göra det billigare till en högre kvalité. Jag är övertygad om att det finns organisatoriska delar i vår verksamhet som andra skulle kunna göra mer effektivt och därmed frigöra resurser till mer operativ sjukvårdande delar.

    Upphandlingsunderlaget ska vara offentlig handling och det måste du kunna få ta del av.

  7. Nicklas Sandström

    Svar till Odmjuke (2012-02-15 20:07)
    Jo, det stämmer säkert men då får du inte de fördelar en helikopter innebär. Tycker det inte går att ställa emot varandra. Men vi behöver inte färre ambulanser utan snarare fler.

Lämna ett svar till Jan Nilsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.