Nya ambulansflygplan

I torsdags var mottagandet av det första av sex nya ambulansflygplan. De nya ambulansflygen är utrustade för intensivvård på en nivå som vi tidigare aldrig sett inom ambulansflyg i hela Sverige. Svenskt Ambulansflyg har driftstart vid Umeå Airport i november 2021, vid Arlanda och Landvetter senast februari 2022. Med tre strategiskt placerade beredskapsbaser kan Svenskt Ambulansflyg erbjuda ständig beredskap för Sveriges samtliga 21 regioner vilket är en klar förbättring mot hur det fungerar idag och mer likt andra länder som till exempel Norge. Det är riktigt kul att kommit så långt i ett projekt som inte varit en enkel resa. Nu är jag övertygad om att det här blir riktigt bra, inte minst för Sveriges mest sjuka patienter som behöver transport eller för den delen organtransport eller Ecmo-team som behöver flyttas över nationen när vägtransport inte är ett alternativ.

2 kommentarer

  1. sven larsson

    Det kan låta bra med vad skiljer sig egentligen?

    Det identisk medicinsk utrustning som finns i alla ambulansflyg idag jag har sett båda planen. så vad skiljer sig?

    Idag finns 4 baser som har ambulansflyg stationerat som tar sig an alla regioner, alla regioner har beredskap idag med.

    Jag har sett de ambulansflyg som finns idag och de regionerna anskaffat, de nya saknar utrymme till bagage och all utrustning man har vid ecmo team. Bra med bårlyft men den blir inte nog effektiv, det man vinner i och med att man flyger jet dvs 2-3 min i en 30 min flygning tappar man med att montera ihop den som tar 15-20 min så igen tappar man. Beredskapen som var satt till att vara 30 min blir samma som idag 60min. Så igen vad skiljer sig och kan man visa vad detta kostat till idag och kommer att kosta? Det har varit i media att man handlat flygplan som kostat ca 700 milj, vad slutade notan på egentligen efter man utrustat dem? Tror ingen vet eller kan beskriva det.

    Klart det har blivit tydligt att det har varit en krokig resa med att starta upp detta då det startade 2016, jag kan inte acceptera att moderaterna går i detta spår vilket mest troligtvis resulterar i en ineffektiv organisation. Du har utalat dig i media att det mest effetivaste har varit att ta detta via grund planen och enligt de utredningar som gjorts då allt pekat på att detta normalt skall upphandlas.

    • Nicklas Sandström (inläggsförfattare)

      Det som skiljer är bättre och väsentligt större kapacitet samt en nationell koordinering som saknas idag. Idag är det bara de fyra nordligaste länen som har ett strukturerat avtal. Många av de andra regionerna köper flygtimmar på spot-marknaden. Har heller aldrig menat på att det fungerar särskilt dåligt som det gör idag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.