Almedalen – Nu pratar alla om klimatet. Äntligen, det var på tiden…

Årets Almedalen visar tydligt hur viktig klimatfrågan har blivit i debatten. Från att tidigare ha varit en fråga som få pratat om och få brytt sig om har klimatfrågan på ett år seglat upp till att bli en av de viktigaste. För politiken – och för väljarna.

Moderaterna lyfter upp kärnkraft, Liberalerna elektrifiering och ny teknik. Miljöpartiet vill finna en väg ut ur ”slit- och släng” konsumtionen medan vänstern ger klimatfrågan ett klassperspektiv. Det ska bli intressant att höra vad Annie Lööf har att säga i Almedalen.

Nu äntligen börjar klimatfrågan få den dignitet som den förtjänar. Vi har lämnat ifrågasättandet och förnekelsen, nu börjar vi diskutera HUR vi ska tackla klimatförändringarna. Och i en mätning från Aftonbladet/Inizio står det nu klart att klimat- och miljö snabbt blivit en av de viktigaste frågorna för väljarna.

Denna utveckling är väldigt positiv och nödvändig om vi ska lyckas med omställningen till ett klimatneutralt samhälle. Men det har tagit sin tid och denna fördröjning innebär att vi har mer att göra på kortare tid om vi ska nå tvågradersmålet.

I praktiken är det inte mycket som förändrats i frågan. Klimatet förändras precis som befarat och utsläppen fortsätter att öka. De scenarios som presenterats om möjliga konsekvenser ifall inget görs börjar sakta men säkert förverkligas. Vi har vetat om det länge och för Miljöpartiet har det varit en av våra viktigaste frågor. Därför har vi jobbat hårt politiskt för att få till en klimatpolitik som vänder den negativa trenden nationellt och lokalt. Det har inte varit populärt och är man ensam om att driva en fråga är det svårt att få till en förändring.

Men nu när det äntligen finns en bred politisk enighet så har vi en gyllene möjlighet att vända trenden och ställa om vårt samhälle.

Även i Umeå har tonläget förändrats och finns det ett brett politiskt stöd för omställningen till ett klimatneutralt miljövänligt och socialt hållbart Umeå. Vi är flera från olika partier som vill se resultat. Det bådar gott för konstruktiva samtal om hur vi går till väga för att göra Umeå till en ledande kommun i omställningen till ett hållbart samhälle.

 

2 kommentarer

  1. Brorson

    Jag hann inte kommentera ditt inlägg om landsbygdens bilberoende, eftersom jag har haft fullt upp de senaste dagarna med ett elbolag, som utnyttjar klimathysteri till att lura pengar av gamla människor. Men bolaget ska ju bygga ut sina nät för att möta svängningarna i vindelproduktionen serva elektrifierad lastbilstrafik mm. Klimathysterins fokus på en enda fråga har trängt undan allt annat. Varför inte låta långtradarna ta tåget, exempelvis. Även Mp har låtit sig städslas i dansen kring guldkalven.

    Man behöver bara gå ett tiotal är bakåt i tiden, för att då väsnades inte ens Mp om klimatet, trots att den s.k. växthuseffekten har varit känd i över 110 år. Vem tror du vet mest om miljöförstöring, en normalbegåvad 76-åring eller en synsk 16-åring, som framställs som ett orakel för att hon sägs ha aspberger? Just nu verkar verkar klimathotet som ett argument för öka tågresande, men det är risk att detta slår tillbaka, när Trafikverket använder tågresenärer för plågsamma människoförsök, genom att låta tåg stå 9 – 15 timmar i Medelpad p.g.a. en nedriven kontaktledning.

    För det första ramlar kontaktledningar inte nerom de byts med föreskrivna intervaller. Och för det andra behöver det inte ta mer än en timme innan ett diesellok är på plats och assisterar ett strömlöst eltåg. I Sverige finns 150 stora diesellok, som ägs av gods- och banunderhållsbolag. Som elleverantör till eltågen borde det vara Trafikverkets skyldighet att omedelbart tillhandahålla annan energi i form av diesellok vid avbrott i elleverans. Jag tycker det är dags att hela regeringen avgår p.g.a inkompetens och hyckleri, när man inte kan få fungerande tågtrafik, utan i stället lurar i folk att ”klimatsmarta” flygbränslen väntar runt hörnet och att elektrifierad vägtrafik skulle vara bra för miljön.

    Du ska ha mycket beröm för inlägget om landsbygdens bilberoende. Men det berömmet förtjänar inte miljöpartister i södra Sverige, som lägger ner busstrafik under veckoslut och storhelger och därmed kvaddar byarna för att sänka biljettpriser i de större städerna. Vem vågar flytta ut på landsbygden, om den kollektivtrafik som finns vid utflyttningstillfället kan läggas ner när som helst? Häromåret drogs mellanhållplatserna in för busstrafiken Växjö-Ronneby för att spara två minuter. För att göra Ronneby till en sovstad till Växjö. Det kallas ”regionförstoring” och i det syftet vill S bygga nya järnvägar – med stöd av Mp – inte för att tågen ska ersätta befintlig flyg- och vägtrafik.

    Strax före midsommar kom det upp anslag på de indragna hållplatserna, där resenärerna hänvisades till skolbussen, som bara går en gång om dagen och inte alls under sommarlovet. Det är en förbannad myt alla kollektivtrafik inte skulle vara möjlig i glesbygd. Landsbygdens bilberoende behöver inte alls vara så totalt som det är idag. Men med alla olika resvägar och arbetstider, går det inte att få till en kollektivtrafik som passar alla önskemål. Det är alltså arbetspendlares och daglediga personers (arbetslösas, sjukas och pensionärers) behov som är svåra att tillgodose. Men även fullt friska personer med jobb och ekonomiska resurser till bilåkande oroar sig för den dag då de inte kan köra bil längre.

    Jag har haft mina strider med Mp, som under hänvisning till diverse hot (sälarna dör, skogen dör, hela planeten brinner upp, etc) vill driva igenom ogenomtänkta järnvägsprojekt utan nödvändiga utredningar av alternativa sträckor, marknadsanalyser, lönsamhetskalkyler och konsekvensutredningar för befintliga järnvägar, som lämnas att förfalla för att underhållspengarna satsar på nybyggnadsprojekten i stället (exempel: Hallandsåstunneln och Botniabanan).

    • Nils Seye Larsen (inläggsförfattare)

      Hej Brorson!

      Jag väntade nästan på ett inlägg från dig 🙂 Kul att du läser min blogg och tar dig tid att kommentera.

      Nåväl, först och främst så är det en del du skrivit. Det är självklart viktigt att satsa på drift och underhåll av järnvägen, tyvärr har den varit eftersatt på tok för länge och jag är beredd att hålla med om att det funnits bristande kompetens tidigare politiskt inom järnvägen. Men denna eftersatthet kan knappast Mp klandras för. Och för ett år sedan presenterade man en satsning på 700 miljarder på järnvägen, varav 125 miljarder på drift och underhåll.

      Dessutom, Miljöpartiet var faktiskt emot tunneln under Hallandsåsen.

      Du kan ha dina åsikter om Greta men det är omöjligt att frångå den enorma effekt det haft. Det finns en helt annan påtryckning på politiken att leverera inom klimat & miljö vilket är ytterst positivt. För mig är hon en förebild.

      När det gäller kollektivtrafiken i Växjö-trakten har jag tyvärr inte så bra koll. Det ligger lite utanför mitt område 🙂 Men här i Umeå har vi tryckt på för att utveckla kollektivtrafiken – även utanför tätorten. Ökad turtäthet, möjlighet till pendlarparkeringar och bättre hållplatser.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.