Elsparkcyklarna – Umeå ska inte vara Vilda Västern…

De gröna elsparkcyklarna som spridits i Umeå utan tillstånd är inte ett exempel på hållbara satsningar, utan snarare på cynisk greenwashing och oansvarig riskkapitalism.

 

Plötsligt dök de upp i Umeå…

Ett av våra viktigaste klimatmål är gröna transportlösningar för städer – inkluderat Umeå. Vi ska börja fasa ut fossila drivmedel för att ersätta med el, vätgas och andra förnyelsebara lösningar. Denna process är absolut nödvändig för vår och vår vackra planets skull, men den bör vara långsiktig och demokratiskt förankrad.

Det som Ryde gör är att försöka ställa Umeå inför ett fullbordat faktum. Utan några som helst tillståndsprövningar eller avtal har de utplacerat dussintals fordon kring de centrala delarna av stan – och nu är de utspridda överallt. Fordonen saknar säker förvaring, saknar anvisade parkeringsplatser och saknar tydligen också kontroller mot att brukas av minderåriga. När cyklar råkar ut för olyckor eller slits ut blir de bortkastade i diken bredvid cykelvägar, och bidrar därmed till att skräpa ner miljön.

Detta har inget med hållbarhet eller långsiktighet att göra, och allt med flera liknande företag ägda av riskkapitalister som försöker etablera monopol i olika större svenska tätorter genom att dumpa elsparkcyklar på gatorna. Det är en ohållbar strategi och garanterar ekonomiska förluster, men alla dessa företag räknar kallt med att när de flesta av dem gått i konkurs kan ett av dem upprätta en monopolsituation.

Frågan är dock varför Ryde genomfört denna operation? Svaret är enkelt – ju mer deras cyklar används desto mer pengar och därmed mer investeringar får de. De är ett riskkapitalbolag, som inte bryr sig om helheten av Umeås transportinfrastruktur, om Umeås befolkning eller klimatfrågan (utifrån annat perspektiv än hur de kan tjäna pengar).

 

Innovation och entreprenörskap för omställning är värdefullt:

Umeå har utmaningar – att få transporter och resande att bli klimatsmarta och att utveckla nya smarta transportlösningar för en växande stad. Företag som erbjuder goda lösningar ska självfallet vara en del av den utvecklingen, men de lösningar vi väljer för att nå våra mål måste vara förankrade hos både samhälle, näringsliv och vanliga medborgare.

Vi kan satsa på garage för cyklar och elsparkcyklar, väl uttänkta och tydliga upphandlingsavtal eller kommunala bolag som tillhandahåller sådana tjänster. Vi kan satsa på spårvagnar, mindre järnvägar som knyter samman orterna i kommunen, bättre förutsättningar för cykling, miljözoner eller helt enkelt förbättrad kollektivtrafik.

Lösningarna är viktiga, innovation och entreprenörskap ska uppmuntras. Likaså samspelet mellan samhälle och näringsliv. Men i detta pussel är det viktigt att uppmärksamma de bitar som försöker slå sig in men som inte passar, och som inte bryr sig om att degör mer skada än nytta. Exempelvis riskkapitalbolag som likt vikingar försöker klubba in sig på nya marknader utan respekt för vare sig lokalbefolkningen eller miljö.

 

Avslutningsvis, så måste jag erkänna att jag uppskattade Lars Böhlins senaste krönika – Elsparkcyklarna är inte problemet – det är suvarna. Mycket tankeväckande, han har ju helt klart en poäng.

4 kommentarer

  1. Karin

    Är det så att en elsparkcykel bara förväntas att hålla i 1-3 månader, då har elsparkcyklarna naturligtvis inte någonting vare sig med hållbarhet eller långsiktighet att göra. Hur är det med materialåtervinningen ( batterierna) på dessa elsparkcyklar undrar jag? Existerar det över huvud taget? Jag tror verkligen inte man kan förvänta sig så mycket miljöansvar av Ryde helt frankt.

  2. Björn

    Ligger ju en hel del vanliga cyklar och skräpar lite varstans också, rättfärdigar inte slarvet, men ensam i syndens näste är elsparkcyklarna då inte.
    Lyser igenom att du har problem med att det är ett Norskt bolag som tjänar pengar på sin verksamhet som har etablerat sig i Umeå. Vore det bättre om Kommunen, eller Staten tillhandahöll elsparkcyklar?
    Personligen så tycker jag det är helt suveränt att för 69 Sek kunna åka runt hur mycket som helst i ett dygn utan att förbruka en enda droppe petroleum.
    Håller med dig att det inte ser bra ut med cyklar slängda i diket/ parkerade på gångbanan osv.
    Ge det lite tid så tror jag logistiken kommer att bli betydligt bättre.

    • Nils Seye Larsen (inläggsförfattare)

      Hej Björn! Jag har inga problem med att ett norskt bolag gör vinst. Tvärtom har jag ofta förespråkat värdet av näringslivet, entreprenörskap och innovation.

      Men väl medveten om vilket kaos denna typ av verksamhet medfört i andra städer runtom i Europa vill jag inte riskera att vi hamnar där. Men styrs det upp ordentligt så de finns tydliga avsatta platser för var dessa elsparkcyklar kan parkeras, och en plan för hur de ska skyddas mot väderslitage i våra kalla breddgrader, och underhållas väl, då har jag inga problem.

Lämna ett svar till Karin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.