Boota om ”operatörerna” istället!

I morse när jag kom till resecentrumet i Nordmaling var förvirringen total. På Trafikverkets (?) display stod att läsa Avgång Umeå Östra 07.17 Inställd, strax intill stod det Beräknad avgång 07.27 och längst till höger stod att läsa Buss ersätter. För säkerhets skull gick jag därför till "Gaten" för att kolla med någon av busschaufförerna vad som gällde. Jag inledde frågandet med att förklara vad displayen meddelat, varvid han pekade på busstationens egen lilla display. Där stod nämligen Avgång Umeå 07.31. Mannen ryckte dock snabbt upp min plötsligt neddragna ridå när han lugnt meddelade att ersättningsbussen naturligtvis avgår enligt den turlista Norrtåg (Trafikverket) ursprungligen aviserat, oavsett vad alla displayerna visade.
Rubrikens "Boota om" syftar på de korta meddelanden resenärerna ibland får tugga i sig när Botniabanans tåg plötsligt stannar, vilket ibland kan ske två-tre gånger efter varandra med någon minuts mellanrum. Då sprakar det till i högtalaren och tågföraren meddelar med luttrad stämma att han måste boota om lokets dator för att få tåget att reagera.
Förvirringen som råder på alla dessa digitala displayer beror naturligtvis på att det är alltför många kockar inblandade i trafikförsörjningen. De arbetar tydligen helt oberoende av varandra och tillsammans skapar de en soppa som definitivt inte inte retar resaptiten. Till min förskräckelse har jag däremot märkt att en hittills halvsovande speldjävul vaknat till liv inom mig. Jag vet nämligen aldrig om jag ska åka tåg, buss eller bil till arbetet på morgonen. Och inte ens när jag står framför de lysande dioderna på resecentret är jag säker på hur det ska bli. Kanske kiosken så smånomgom kan komplettera sitt utbud med oddsindikator och erbjuda spel som förströelse för väntande resenärer?
Och apropå alla dessa uppdykande "operatörer" så är de på väg att helt erodera det förtroende de riktiga operatörerna, dvs kirurgerna är så beroede av. Någon av företeelserna borde således byta beteckning… 😉

Etiketter: , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Per Hansson

    Håller med dig om att alltför många kockar försöker vara med men med så liten egen insats som bara möjligt (för att tjäna på projektet).

    Därför tycker jag att både spårhållning och trafik borde skötas av samma gärna statliga bolag – typ gamla SJ. Det skulle inte hindra fler externa bolag att köpa in sig på spåret gissar jag. Men jag kan ha fel.

    Bloggade idag f ö om att E4 måste bli 4-filig genom Norrlands huvudstadskommun…

  2. Pär Andersson

    Själv anser jag att både spårhållning och trafik med nödvändighet bör hanteras i ett bolag. Att upphandla trafik på de olika sträckorna i stambanenätet medför enbart olägenheter för oss resenärer, läs skattebetalare. Det är trots allt vi som står för notan.

Lämna ett svar till Per Hansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.