Abramssons Buss–Norrtåg 1–0

Nu har det kommit ca 11,5 millimeter snö längs Botniabanans sträckning och tågen har stannat. Men som tur är finns det fordon kvar häruppe i Norrland som är byggda för att fungera i snö. Det franska företag som tillverkat tågseten har nämligen inte en susning om vilken påverkan is och snö har på tågtrafik. Och eftersom personerna som projekterat tåglinjen blint följt upphandlingsdirektiven och valt det billigaste alternativet blir det som det blir. Och vi som har betalat hela kalaset får som vanligt ta skeden i vacker hand. Tågen har dessbättre fungerat bra de senaste månaderna tack vare snöbristen (vilket vi kan tacka den globala uppvärmningen för) men en mindre bra konsekvens av detta är att bussarna börjat lukta geriatrik. De enda som åker med buss när tågen fungerar verkar nämligen vara skolungdomar med bristfällig hygien och åldringar…
Gomorron!

Etiketter: , , , , ,

2 kommentarer

  1. Daniel O

    Nja, nu håller jag inte med dig. Ett av de två tåg som används på Botniabanan gick sönder i fredags (bromsproblem har jag för mig), jag har inget minne av att det snöade då (fast jag kan minnas fel)…

    Dessutom är de Regina-tåg som nu används inte de som ska användas när den riktiga trafiken kommer igång, så jag anser nog att du dömer lite för tidigt… 🙂

    Detta är för övrigt den tågtyp som ska rulla framöver:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZusReEk-vQw

  2. Pär Andersson

    Svar till Daniel O (2011-12-06 21:43)
    Det kan ha varit en slump att problemen med tågtrafiken dök upp samma dag som snön. Att det inte var slumpmässigt är dock mer troligt. Det amatörmässiga hanterandet av tågtrafiken dokumenterades ytterligare på eftermiddagens vk.se (http://www.vk.se/Article.jsp?article=500063). Enligt den notisen är det ännu inte klarlagt vem som ska leverera de tåg som ska vara fit for fight den 11 december. Suck!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.