Svenska språket och den högre utbildningen
En gammal käpphäst återigen: om kvalitet och hög nivå på undervisningen är en prioritet för universitet och högskolor bör svenska språkets ställning värnas, inte minst på grundutbildningarna.
En patetisk övertro på att dålig engelska är en automatisk dörröppnare och lösningen på ett antal problem sprider sig just nu lite här och var, och sänker den vetenskapliga kompetensen och intellektuella kapaciteten – allmänt i samhället och inom den högre utbildningen.
För internationell konkurrenskraft och genomslag i den senare forskningen är på lång sikt kvaliteten i grundutbildningen helt avgörande. Upsala Nya Tidning förklarar i en ledare varför detta talar mot ett ökat inslag av undervisning på engelska vid universiteten. Tidningen skriver bland annat:
’Akademiska studier ställer krav som förutsätter ett stort ordförråd och språklig säkerhet. För de allra flesta innebär det att vara hänvisad till sitt modersmål. Snarare än att förstärka vår internationella konkurrenskraft riskerar en ökad undervisning på engelska att försämra möjligheterna att hävda sig i omvärlden.’
Jag ber att få instämma.