Vägpaketet och kampanjskicklighet

Vi kommenterar beskedet om vägpaketet på måndagens ledarsida, men en intressant sidoaspekt är onekligen sättet på vilket presentationen av det och andra infrastrukturprojekt runt om i landet byggts upp. Alliansen tycks ha tagit åt sig av kritiken mot undermålig kommunikation. Just nu lyckas man mycket bättre med att ta kontroll över dagordningen. De senaste veckornas budgetlöften har lanserats på ett kampanjstrategiskt skickligt sätt, VK:s Anders Brodin är också inne på det i en nyhetsanalys i dagens tidning. Vägpaketet är bara ett exempel på det.

Skulle inte opinionsläget långsiktigt utjämnas efter den här höstens budgetdebatter – i synnerhet med tanke på oppositionens splittring och socialdemokraternas nu alltmer konkreta besked om den egna politiken – kan det knappast förklaras med bristande kommunikation från regeringens sida.

För övrigt var det länge sedan jag såg som Fredrik Reinfeldt så pass övertygande som i dagens TV4-intervju i Nyhetsmorgon med Lasse Bengtsson. Växlingen mellan honom och en inspelad intervju med 82-årige Thorbjörn Fälldin verkade göra gott för humöret.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.