Gör Kvarkenvisionen att intresset för Norrbotniabanan minskar?

Tidigare i dag höll jag ett anförande med rubriken ’lokaltidningen som opinionsbildare’.
Det handlade lite grand om VK:s frisinnade historia, Gustav Rosén, Matts Balgård, Västerbotten som län ur ett opinionsbildningsperspektiv och vad målet för en ledarsidas arbete egentligen är i dag med den strikta uppdelningen mellan opinionsavdelning och nyhetsredaktion på en modern tidning och med de nya publiceringsformer som tillkommit.

Frågorna efteråt handlade bland annat om:

– hur Skellefteå behandlas i VK:s spalter

– hur jag ser på den eventuella konflikten mellan investeringar och naturintressen i inlandet (för vindkraft och gruvbrytning, men mot uranbrytning kan väl sammanfatta mitt pragmatiska från-fall-till-fall-svar som mynnade i, eller borde ha mynnat i, att landsbygden i grunden måste vilja ta chansen och bejaka utveckling, förändring och företagande på så många områden som möjligt för att bryta den nedåtgående spiralen och ta makten över sin egen framtid, men att grundläggande naturvärden givetvis måste värnas, ibland kan vara den modernaste av alla resurser och är viktiga för att exempelvis attrahera inflyttning)

– vad det betyder att VK-koncernen, som en gång i tiden grundades för att bryta ett tidningsmonopol i Umeå, i dag äger både VK och socialdemokratiska VF och har en sådan dominerande ställning på mediemarknaden

En fråga som jag grunnat extra mycket på under resten av dagen handlade om Norrbotniabanan kontra visionen om en bro över Kvarken, om uppmärksamheten kring den sistnämnda gjort att engagemanget och intresset för Norrbotniabanan sjunkit något bland olika aktörer i Umeå.

Jag svarade att jag trodde att det var så, även om tidsperspektiven naturligtvis är helt olika för de två projekten, och att det ur ett Norrlandsperspektiv vore synd att tänka i termer av att det ena utesluter det andra. Båda ’tänken’ – bättre transporter över Kvarken och Norrbotniabana – hör ihop, kompletterar varandra och behövs. Men visst är det så att Norrbotniabanan hamnat lite mer i skymundan i Umeåsnacket sedan Botniabanan närmat sig slutmålet och Kvarkenbrovisionen diskuteras flitigare?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.