Är ”inlandet” ett relevant begrepp?

Funderar kring begreppet "inlandet" efter ett besök med intressanta diskussioner i Lycksele i veckan, bland annat kring just det ordet.

Är det ett relevant eller irrelevant, träffande eller missvisande, positivt eller negativt laddat begrepp?

Var används det oftast, och på vilket sätt, i vilket tonfall, används det i olika delar av länet och landet?

Det tangerar den subjektiva skillnaden mellan landsbygd och glesbygd.

Ska återkomma med en liten mer ingående analys av just inlandsbegreppet i en kommande ledarkrönika.

Etiketter: , ,

3 kommentarer

  1. Jan Nilsson

    Det kan kanske diskuteras om det är relevant. Åker man exempelvis Silvervägen möter man oerhört väsensskilda områden och samhällen. Boliden-Jörn-Glommersträsk-Arvidsjaur-Arjeplog. Tiden och utvecklingen har påverkat samhällena mycket olika.
    Det går inte att samla allt under hatten ”inlandet” och tro att man uttrycker något enhetligt. Men rent geografiskt måste ordet väl vara relevant?

  2. Håkan Rombe

    Intressant ämne för analys. Motsatsen till inlandet är väl utlandet?? Umeå har olika stort omland om man betraktar kunder till dagligvaruhandel, kläder, bilar, sjukvård etc. En annan aspekt kan vara att inlandet är det som är väster om kustkommunerna. Jag tycker för min del att södra Lappland är ett användbart begrepp för oss i Västerbotten eftersom det är ett någorlunda homogent område med historiska rötter. 10-kommungruppen omfattar även Vindeln och Bjurholm så där har vi ännu en indelning. I princip var väl hela området södra Lappland ”Lycksele kommun” fram till och med 1700-talet. ”Landsbygden ökar sin folkmängd” kan man läsa i Glesbygdsverkets rapporter som ibland antar Bagdad-Bobs proportioner. Vid närmare betraktande visar det sig vara fråga om landsbygden nära städer. Landsbygden i glesbygd långt från städer uppvisar däremot konsekvent minskande folkmängd beroende på ändrade näringsförutsättningar. Det behövs ett fåtal för att skaffa fram virket från skogen och jordbruket är stendött. Inlandet kan också definieras som det område där man måste ha 4 st flygplatser som nås inom 1½ timme innan man anser sig ha tillgång till flyg vilket tyder på rent socialantropologiska dimensioner. Ola gräver säkert fram forskningsresultat om det nu inte är ett outforskat fält detta med inland.

Lämna ett svar till Håkan Rombe Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.