Ös böcker över ungarna, läs för dem tills de storknar

Veckans lördagskrönika:

Frustrationen. Det är en djup, våldsam frustration när tanken känns klar, idén relevant, budskapet viktigt, men orden att uttrycka det man vill få sagt – i alla nyanser, temperaturer och färger – inte vill infinna sig.

Alla som sökt deltaga i en diskussion på ett främmande språk med dem som har språket som modersmål, vet hur jobbigt det kan vara. Man stakar sig fram, man rodnar och blir irriterad på sig själv, och sen på de andra.
Man griper i nöd till de enklaste orden, som stora, klumpiga klossar bland det findetaljerade lego som förblir de andras privilegium.

Språket stannar på ytan, tankarna bankar förtvivlat i bröstet, men hittar ingen väg ut. De är instängda bakom en brist på ord och uttryck i det andra språket, en knapphet, en frånvaro av självförtroende, till slut kanske bakom en resignerad skam.

I värsta fall återstår bara tystnad, att dra sig tillbaka, att avstå från att försöka delta. Eller att ta till de allra mest övertydliga sätten att kommunicera.

***

In- och utvandrare har nästan alla ofrånkomligen upplevt den frustrationen, i värsta fall i en utsatt och kaotisk situation av öppen eller anad främlingsfientlighet. De som provat på utlandsstudier har gjort det, om än i mer skyddad och tolerant form.

Men klyftorna behöver inte alltid gå mellan olika modersmål, utan kan också inom ett och samma språk. Mellan dem som behärskar ett område och en speciell terminologi – elitens eller etablissemangets terminologi – som kan fördjupa och uttrycka sig i detalj, och dem som har lika starka känslor och övertygelser, men saknar orden att formulera och förmedla dem med.

***

Språk och makt hänger nära ihop. Och för dem som känner sig utstängda från en diskussion, på grund av språkligt utanförskap, kan grovheten bli ett sista medel, och ett slags rop på att bli hörda ändå. En del – inte allt, långt ifrån allt – men en del av det grova näthatet, kan rymma en sån dimension. Jag tror i alla fall att det är en underskattad social aspekt. I en del utfall, som verkar så avskyvärda, kan det bulta en vädjan om att egentligen få något helt annat sagt och berättat.

***

Mönstret återkommer i många sammanhang. Upplevelsen hos den som efter läsning säger: ”det var en bra bok”, och som på följdfrågan om varför svarar: ”för att den var bra”, kan vara precis lika intensiv och stark, bearbetningen av det lästa lika berikande, som upplevelsen hos den som skriver en hel avhandling om samma bok, och sätter in den i tusen kontexter.

Även om du inte kan beskriva en enda detalj eller känna igen ett enda instrument eller en enda popreferens, kan du njuta lika mycket av, eller tycka lika illa om, en konsert som om du kan hålla ett föredrag om varje ton ur ett musikhistoriskt perspektiv.

Du kan identifiera en tennisforehand, en golfsving eller en crosspassning i fotboll som lysande eller katastrofal, även om du inte kan bjuda på de tränade experternas uppsjö av finesser när du vill svara på följdfrågan om varför.
Känslorna och iakttagelserna, finns där, men makten och redskapen att delta i diskussionen efteråt saknas.

***

För samhällsdebatten, för kommunikationen mellan människor överhuvudtaget, går ovärderliga erfarenheter förlorade, när tankarna inte har orden att ta sig ut.
I den politiska debatten kan det bli förödande. I värsta fall blir det en rutin för politiska debattörer, att utgå ifrån att den grova terminologin är den enda som behövs, och att det andra är bättre att värna som ett privilegium.

Vad menar vi när vi talar om ”arbetslösheten”? Handlar det om långtidsarbetslöshet eller korttidsarbetslöshet? Är det arbetslöshet kopplad till en bransch, ett yrke, en region, ett kön, en ålder, ett invandrarskap? Ibland kan ju åtgärder mot en form av arbetslöshet, vara helt verkningslösa mot andra former av arbetslöshet. En debatt som stannar vid ”arbetslösheten” som enhetligt begrepp, är dömd att bli ganska ytlig och extremt övergripande, förmodligen meningslös.

”Skolan” är ett annat sånt begrepp. Vad syftar vi på, vilka åldersgrupper och klasser, vilka ämnen, vilka delar av skolans verksamhet, alla elever som klump eller dem med speciella behov i speciella situationer?

Det finns hundratals sådana exempel på politiska debatter som stannar helt på ytan, därför att för få kan följa med in i detaljer och nyanser, dit bara experter och initerade har tillträde.

***

Det är därför det är så viktigt att skolan ger alla barn ett ordförråd som spränger gränser, inte bekräftar dem, ger alla en tillgång till läsning och böcker, och en vana och ett självförtroende att våga formulera sig lite öppnare och lite mer blottat i en offentlig eller halvoffentlig situation.

Ambitionerna att på det sättet motverka att sociala och ekonomiska klyftor förstärks av språkliga och demokratiska, måste vara stora. Det är också därför som modersmålsundervisning är en utmärkt idé; trygghet i ett språk är en förutsättning för trygghet i andra.

För demokrati, jämlikhet, lyhördhet och mångfald i ett samhälle är mångas tillgång till språket, mångas makt över språkets nyanser, en avgörande fråga.
Ös böcker över ungarna, läs för dem tills de storknar, så tidigt som möj

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. Ola Theander

    Så bra! Men vad gör man åt dem som väl behärskar språket, men inte har något intresse av att använda det för diskussioner och debatter? Och vad gör man åt dem som utnyttjar sin verbala förmåga, sitt språk, för ”sätta sig” på andra. Och som denna förmåga till trots, inte har andra sociala förmågor. Don Quijote slogs mot väderkvarnar, men dagens strid mot pratkvarnar är inte heller lätt…

  2. Sven.

    Rätt ordval och rätt ordföljd är mycket viktigt för viken effekt som man önskar uppnå.
    Vilka är det som föbistrar vårt språk?
    Själv i meningen ensam?
    Tänket i meningen tänkande?
    Bort i meningen avstånd?
    I höst (när det är vinter)?
    De som lärde sig svenska för 40-50 år sedan blir ju
    förvirrade när de kommer hit.

  3. Henry Guo

    Hej Ola!

    Har läst din artikel . Den är mycket bra, mycket inspirerande. Jag talar kinesiska som modersmål. Var totalt frustrerad när jag för knappt tjugo år sedan hamnade i Sverige. I takt med att jag lärt mig svenska är min förmåga att uttrycka mig förbättras och min frustrationsgrad och sträck förminskar. Men jag kan långt ifrån att behärska svenska, kan aldrig komma över kännsla av knappheten med mer.

    Jag längtar ständigt efter att vara med bland annat samhällets diskussion och försöker göra det också. Jag har försökt vara med i flera partier, t ex M och FP. Men vad kan bekräftas är framförallt jag fick tydligare än annars känna mig knapp, utanför, borträknad mm. Min svenska räcker inte, långtifrån tillräckligt.

    Jag får nöja mig som medborgare en politisk röst och röstar alla gånger.

    Jag har en mig-liknande bekant som jobbar som undersköterska. En av hans upplevelse är följande. Han svarade sjuksköterskas fråga om vad som hänt om en avvikelse. Han fick en stark kritik av henne. Han försökte försvara sig mot henne och det blev ett bråk mellan. Sjuksköterska sade att ”jag utgår ifrån vad du sade” . Men han kunde ju inte ha sagt vad han ville på grund av sin otillräcklig svenska. I nöd bråkläget sade han mot henne att ”Du får strunta vad jag sagt till dig. Jag struntar också vad du har sagt.”

    Om mig. Jag kan kommunicera ganska väl med folk om man är snäll och omtänksam på att jag inte behärskar svenska. Men jag kan inte kommunisera med folk om man vill bråksamt debattera med mig på svenska. Jag hämnar då direkt underhant.

    Men Ola, dina följande åsikte håller jag inte. Dina: ” Det är också därför som modersmålsundervisning är en utmärkt idé; För …. mångfald i ett samhälle är mångas tillgång till språket, mångas makt över språkets nyanser, en avgörande fråga.”

    Mona Sahlins tanke av ”mångfald Sverige” är totalt fel, katastrofalt fel. Katastrofer pågår i Sverige.

    MVH Henry Guo

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.