Bekämpa bäst före-datum-nojan

Chico: ”The garbage man is here.”

Groucho: ”Well, tell him we don’t want any.”

(Bröderna Marx)

Lukta/smaka/lev! Att de bistra sopspionernas förlovade land är värst i Norden på att slänga bort fullt användbara livsmedel måste bara hänga ihop på något sätt. Nojorna tar ut varandra. Den ena handen vet precis vad den andra gör. Det sitter en djävul och sprider hysteri på vänster axel, och en till och viskar dumheter på höger.

Kanske är det ett tecken på att det gamla fattiga bondesamhället inte riktigt klarat av övergången till urbaniseringens inbillade livsmedelsöverflöd.

Vi hyperventilerar inför mängden varor, hälsoråd och ”i värsta fall, en gång på miljonen, kan det går så här, stäm oss inte”-information, och glömmer att tänka efter själva, att lukta, smaka.

Helvete, mjölken luktar visserligen bra, smakar som vanligt, men det står på paketet att den går ut om två dar – häll ut den, för säkerhets skull. Rötmånad, blötmånad, sötmånad! Släng brödet också, såg att bäst före-datum är i morgon, och ibland varken syns eller smakar möglet, har jag läst.

I salladen kravlade nåt litet svart omkring, typ en insekt. En insekt! (Paus) En insekt!! Jag tvättade munnen två timmar efteråt. Och ett av äpplena hade en brun fläck, så jag hävde påsen, röta kan sprida sig. Sen var juicen lite tjock i botten, så jag tömde det oöppnade paketet av samma sort också. Vi får byta märke. Vet du, är det inte bäst att vi rensar kylskåpet på allt, köper fräscht och börjar om!?

Enligt en rapport från naturvårdsverket, som DN rapporterade om häromdagen, uppgår det totala matavfallet i Sverige till 1,2 miljoner ton, eller 127 kilo per person, per år. Av det är mer än hälften fullt ätbar mat. Det är ett osolidariskt, ekonomiskt och miljömässigt vansinne.

Förutom bäst före-datum-nojan (något helt annat än sista förbrukningsdag), felinställda kylskåp och de överdrivna mängder som lassas i kastrullen, i pannan och på tallriken vid matlagning och måltider – för att sedan slängas på mätt mage, istället för att återanvändas kreativt – börjar felplaneringen redan i affären.

Vi köper mer än vi kommer att hinna äta upp. Vi handlar när vi är hungriga, trötta, på väg hem (stort misstag!). Vi sneglar snabbt åt sidorna för att ingen ska se och rafsar bland påsarna eller paketen för att hitta ett bäst före-datum som ligger så löjligt långt fram i tiden som möjligt, trots att vi kanske konsumerat innehållet redan om två dar.

Slappna av, planera bättre, tejpa över bäst före-datumen och lita på organen och förnuftet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.