SAS i allvarlig kris

Den allvarliga krisen för SAS är ämnet för vår huvudledare i dag:

SAS i allvarlig kris
Avgörande är trots allt om folk vill, kan och tycker sig ha råd att flyga med SAS.

Sex miljarder kronor vill flygbolaget SAS ha in på en nyemission. Beskedet skrämde till en början både ägarna och marknaden. Aktierna föll kraftigt i den tidiga handeln på tisdagen.
Förlusten helåret 2008 var en annan kalldusch. Den blev 6,3 miljarder för hela koncernen. Det mesta därav, nästan 5 miljarder, hamnar på Spanair, som nu avyttras tillsammans med en mängd andra av koncernens bolag.

En satsning på den hårda kärnan, det vill säga den lönsamma verksamheten, är den lösning på problemen styrelsen och ledningen för SAS tänker sig. Allt annat skalas bort. De tre statliga ägarna och Wallenbergstiftelserna, som har ett ansenligt aktieinnehav, är med på noterna.
Enligt näringsminister Maud Olofsson gör regeringen bedömningen att det föreslagna konceptet innehåller nödvändiga åtgärder för att skapa ett lönsamt SAS med förutsättningar att ge marknadsmässig avkastning till aktieägarna. Beaktas bör dock även att de marknadsmässiga konkurrensförhållandena i flygbranschen påverkas kännbart av att staten håller ett bolag under armarna med skattemedel.
Allt hänger ändå inte enbart på ägarnas risktagning och förväntningar om vinst. Avgörande är trots allt om folk vill, kan och tycker sig ha råd att flyga med SAS.

Mycket har hänt de senaste åren när SAS gjort offensiva satsningar. Nya upplägg för både inrikes- och europaflyget lanserades 2005. Året därpå fyllde koncernen 60 år och slog rekord i antal passagerare. 2007 blev ännu ett år med storsatsningar, nya utrikeslinjer och ökad omsättning.
Ändå gav framgången ingen styrka och uthållighet. Det svåra ekonomiska bakslaget 2008 ter sig anmärkningsvärt mot bakgrund av att högkonjunkturen höll i sig nästan året ut.
Den nya affärsstrategin går ut på ökad satsning på affärsresor. De senaste åren har affärsresorna stått för en stor del av uppgången. Små och medelstora företag har noterats för den största ökningen i passagerarunderlaget. När lågkonjunkturens verkningar slår till som värst är det framför allt affärsresorna som minskar. Prognoserna talar om tvärstopp i affärsresandet under lågkonjunkturen. På kort sikt ter sig sålunda följderna för det blödande flygbolaget katastrofala.
Nyemissionen är en brådskande räddningsoperation. Så pass allvarligt är läget. Räddningsförsöket sker dessutom i djupaste lågkonjunktur när inga nya intäkter går att få.

SAS har i många år förväntats gå ihop med något annat större flygbolag. Alla pratar med alla i sådana ärenden, heter det i branschen. Möjligheten till en fruktbar fusion utgående från en styrkeposition verkar likväl i nuläget vara försatt. En samgång på ofördelaktiga villkor kan i sin tur drabba inrikesflyget hårt. På den marknaden behövs SAS bland andra aktörer i konkurrensen om passagerare och rutter. Men frågan om det skall ske i kraft av skattemedel som riskvilligt kapital aktualiseras härmed åter.’

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.