Nyheterna

hemmafixare

Tid för hemmafixarna!

Av , , Bli först att kommentera 0

Corona-tider verkar onekligen även bli hemmafixartider! Fler och fler väljer att fixa hemma när vi inte längre kan resa utomlands. Vi håller oss hemma under längre perioder och många jobbar även hemmifrån. Vem har inte börjat gå fram och tillbaka i huset eller lägenheten när jobbinspirationen tryter? Vad ser du då efter att ha städat för tionde gången samma vecka. Behöver inte köket lite nytt kakel? Kanske skulle man bygga ut altanen? Skulle gräset må bra av ett nytt sprinklersystem? Kanske vår robotgräsklippare behöver ett nytt hus?

 

Besöken hos de svenska fixarbutikerna såsom granngården, bahaus etc. har ökat och nådde sin kulmen över påsk. Folk verkar ta rekommendationerna på allvar och stannar i stor omfattning hemma.

 

Mycket går dåligt i dessa tider men som ett exempel öppnar Granngården både en ny butik i Borås och en  i Vetlanda . 

 

Vi hittar en artikel i Tranås Tidning som belyser fixandet som pågick under påsken. Man hävdar att påsken minsann är en tid då hemmafixaren snickrar på altanen och påtar i trädgården. Viruset har ingen påverkan på detta utan mycket pekar på en tvärtemot effekt!

 

– Tranåsborna är måna om sina trädgårdar, menar Hans Davidsson på Granngården. (Källa Tranåstidning.se)

Vidare utvecklar Davidsson sitt resonemang:

Han tror att många som går hemma nu vill ha det fint omkring sig, inte minst nu när det börjar gå mot vår. Djuravdelningen på Granngården rullar också på i vanlig ordning.

– Sina djur tar man alltid hand om, kris eller inte, säger han. (Källa Tranåstidning.se)

 

Det här är naturligtvis individuellt, hur hanterar folk coronakrisen på bästa sätt? Ett sätt verkar onekligen vara att påta bort ångesten i trädgården, snickra på verandan eller byta ut köket i lägenheten. Tuffa tider för en del – men för en bygghandlare är det desto gladare miner!

 

Exempelvis byggkedjan Byggmax redovisade ett uppsving i samband med krisen! Enligt Privata affärer: Byggmax jämförbara försäljning ökade med 20,7 procent räknad i lokal valuta under det första kvartalet. Nettoomsättningen blev till 879 miljoner kr (715).

Den finansiella påverkan har alltså varit positiv för just detta bolaget under coronakrisen.

Bli först att kommentera
Etiketter:

Pricerunner

Av , , Bli först att kommentera 0

Pricerunner presenterar en analys av över 150 svenska e-handelsföretag och deras resultat under 2018. Vilka är mest lönsamma, vilka har dom största förlusterna osv.

 

Näthandeln har aldrig varit hetare, och nu inför jul rustar alla de stora för rekordförsäljning. Men vem är då den största i sammanhanget?

 

”Svenska nätbutiker växte med 15 procent under 2018, vilket är i linje med den totala marknadstillväxten. Det innebär att svenska e-handelsbolag fortsätter att vara konkurrenskraftiga. Vi ser inga tecken på att Amazon eller andra internationella marknadsplatser tar andelar från svenska e-handlare”, säger Nicklas Storåkers, vd  för Pricerunner.

 Marginalerna är tunna (vilket bekräftast i pricerunners studie).

Vad som oftast uppmärksammas är rörelsemarginalen.

 

”Lönsamheten fortsätter att vara en utmaning bland svenska e-handlare. En genomsnittlig lönsamhet om 1,5 procent är lägre än marginalerna i fysiska butiker, som enligt HUI legat på 2-5 procent historiskt. Det innebär också en stor sårbarhet i ett svagare konjunkturläge”, säger Storåkers (VD Pricerunner)

 

Det går bra för Desenio

Vad visade då Pricerunners analys? Affischbolaget Desenio som säljer bla. planscher och kökstavlor online, toppar listan, tätt följt av klockbolaget Daniel Wellington och friluftsmärket Revolutionrace.

 

Den som visade mest vinst var dock Daniel Wellington. Wellington finns egentligen inte på riktigt utan är bara namnet på ett klockbolag. Bolaget säljer stilrena klockor för en rimlig peng. Företaget visade rörelseresultat på 515 miljoner kronor. Desenio däremot visade fina siffror med sin vinst på 122 miljoner kronor.
Förlorarna:
  • Mathem (-165 miljoner kronor)
  • Nakd (-124 miljoner kronor)
  • Adlibris (-95 miljoner kronor)
Dustin home blev största e-handelsbolaget. Sidan omsatte hela 4,8 miljarder kronor under 2018.
Slutsats
Intressanta siffror som speglar vad svenska folket vill köpa online. När de fysiska butikerna kämpar för sin överlevnad tar ett klockbolag som Wellington världen med storm. Kan de även visa att det går att kombinera online med fysiska butiker så finns det ingen hejd på hur mycket bolaget kan växa!

 

* Pricerunners siffror baseras på årsredovisningarna för 2018 och är hämtade från allabolag.se. Bolagen som ingår i kartläggningen bedöms ha alla eller merparten av sina intäkter från e-handel.

Bli först att kommentera

Säljer snabbt som Blixten

Av , , Bli först att kommentera 0

 

Leif “Blixten” Henriksson lämnade konsertarrangören EMA Telstar för över 10 år sedan. Han bildade då sitt eget bolag som han döpte till Blixten & Co.

12 år senare är kundlistan lång och välkänd. Företaget representerar stora svenska artisers som Petter och Veronica Maggio och bolaget har hela skandinavien som arbetsplats.

Nu är dock en försäljning på gång! Det holländska riskkapitalbolaget Waterland Private Equity köper Leif Henrikssons livsverk. Ingår gör även fem andra nordiska bolag. Och koncernen väntas omsätta 85 miljoner euro.

“Vi har drivit det här bolaget oberoende i 12 år och nu laddar vi med förbättringar i hela organisationen kombinerat med nya starka finansiella muskler, vilket för övrigt är ett härligt bevis på att vi gjort ett utomordentligt jobb”, säger Henriksson i ett pressmeddelande.

 

Vad som kommer hända med artistportfolion återstår att se. Men men stor sannolikhet så kommer den att kunna utökas och bli ännu större och starkare.

Henriksson som fyllt 60 år har dock andra planer. VD:n lämnar nu sitt företag och säger samtidigt till Dagens Industri:

“Det har faktiskt skett oberoende av den här affären. Jag hade tänkt att jag skulle hitta min efterträdare när jag fyllde 60, och jag är glad att jag hittade en fantastisk kandidat internt”

Det förväntas tuffa på med otroligt många evenemang och stora arenaturnér för många av artisterna i stallet. Det är alltså inte långsökt att tänka att Blixten kommer att öka sin omsättning under 2019 med ett starkt stöd i ryggen.

Sverige har fullkomligt badat i utsålda evenemang på globe arena, tele2 och friends m.m. Det finns en stark trend även för enstaka personer att skapa sina egna shower och slå på stora trumman direkt. Ett exempel är Mia Skäringer som jobbar under Blixten CO. Hon har haft en succekantad turne i hela Sverige under hösten och vintern.

 

 

Vad köpesumman uppgår till avslöjas inte men omsättningen för förra året uppgick till 313 miljoner SEK.

 

 

Bli först att kommentera

Tuff vecka för e-handelsbolaget

Av , , Bli först att kommentera 0

 

jollyroom lilla landet

E-handelsbutiken Jollyrooms turbulenta vecka

Efter en försenad start på vår blogg börjar vi med att blogga om turbulensen i barnshopping-branschen. Att handla babykläder eller leksaker är något som många svenskar gjort online på senare år. Dock verkar branschen se lite mer komplicerad ut än vid en första anblick.

Det har inte varit lätt för e-handelsbolaget jollyroom under veckan! Företaget har fått utstå en smärre kritikstorm, även från deras egna leverantörer. Jabadabado gick först ut med att de tagit bort bolaget som deras återförsäljare. Jollyroom hade, enligt familjeföretaget, hållt priserna som utlovats. Jollyroom å andra sidan, hävdade att något helt annat var orsaken.

 

Näst på tur att kritisera online-babybutiken var Konsumentombudsmannen. Organisationen tog företaget till domstol. KO menade att babyshoppen vilseledde kunderna genom falska reor på hemsidan.

 

Med cirka en miljon besökare i månaden är Jollyroom.se en av de absolut största butiker online som säljer babysaker i Norden.

Företagets reor har kritiserats tidigare. Företaget har då lovat bättring men den här gången valde alltså KO att ta ärendet vidare.

 

KO hävdar att butiken använder metoder som går emot konsumentverkets regler i marknadsföringslagen.

 

Ett tredje fall av storm kunde Breakit först berätta om. Jollyroom hade enligt nättidningen mailat sina leverantörer och meddelat att de inte uppskattade att produkter såldes även i andra nätbutiker.

 

Så här skriver Breakit vidare om mailen:

 

Bolaget skriver vidare att de har som ambition att “inte släppa volym till någon annan inom baby- och barnsegmentet i Norden” samt att man kommer “punktmarkera denna aktör” tills det inte är värt för dem att ha sin sajt kvar.

 

Jollyroom skriver i mailet, enligt breakit, angående en konkurrent kallad Barnenshus. Barnenshus är en liten konkurrent till företaget. Företaget uppskattar alltså inte att produkter som säljs på företagets hemsida, även säljs på andras hemsidor.

 

Det återstår att se vad som kommer hända för bebishoppen i domstol. Men en sak är säker –  uppmärksammhet har de fått så det räcker under veckan!

 

Bli först att kommentera

Välkomna till Nyheterna!

Av , , 1 kommentar 0

Välkomna till den nya bloggen om just – nyheter! Vår ambition är att ta upp nyheter som rör ny teknik och media. Häng med om du vill ”hänga med”

1 kommentar