Kapatalismens fula sida

Häromdagen sa jag upp mitt mobiltelefonabonnemang med Telia av några skäl. Trots att jag anser att den vanliga tre-månaders uppsägningstiden är lite orimlig var jag beredd att stå ut med det bara för att kunna bli av med abonnemanget.  
 
 Den nuvarande tjänsteperioden hos Telia som gäller fr.o.m. den 1:a juli fram t.o.m. den 30:e september är redan betald. Mitt nya abonnemang hos Universal kommer att träda kraft den 1:a augusti. Men jag anser icke desto mindre att det vore orimligt av mig att begära återbetalning av Telia för den delen av tjänstperioden som jag inte kommer att utnyttja. 
 
Men det som jag INTE var förberedd för var en uppsägningstid av ungefär fem månader! Jag har blivit offer till den så kallad "bindningstid" som betyder att jag måste betala 29 kronor varje månad fram till den 11:e december för ingenting… INGENTING!!
 
Jag kommer förstås inte att bli barskrapad genom att betala 29 kr tre gånger… alltså i oktober, november och december… men det är minsann en principfråga! Är det verkligen de 29 kronorna i tre måndader som kommer att rädda Telia från konsurs?
 
Finns det någon som kan förklara för mig varför den här "bindningstiden" betraktas som rimlig? Eller är svaret helt enkelt att vi konsumenter är alldeles för fega att begära bättre behandlingen och rimligare villkor av företagen? Jag insåg för länge sedan att människor – och företag – bete sig som andra människor tillåter. Så länge vi acceptera och därmed tillåta orimliga villkor av företag har de ingen anledningen att skärpa sig.

4 kommentarer

  1. RWR

    Bindningstid är något man går med på när man ingår ett avtal med en leverantör. Man kan tycka vad man vill om det men man har gått med på villkoren.

    Om detta inte har skett i ditt fall bör du naturligtvis gå vidare …

    Personligen har jag flera ggr bundit mig till bla Telia och känner att det kan ibland vara tvivelaktigt i värde andra ggr riktigt bra, tyvärr kan jag som konsument inte alltid välja och vraka bland leverantörer vilket gör att jag helst vill se större mångfald på marknaden.

  2. Peggy Sjöström

    Svar till RWR (2011-07-30 01:21)
    Jo, jag förstår vad själva ordet ”bindningstid” innebär men jag fattar inte varför det behövs hos ett förmodligen bärkraftigt och lönsamt företag! Det känns för mig som om ett företag som kräver en bindningstid är så osäkert på sin egen ekonomi att det måste låsa in folk bara för att rädda sig själv från att gå i konkurs!

    Universal telefonbolag kräver ingen bindningstid och är därför en av flera anledningar varför jag blev av med Telia. Det som jag försökte poängtera i mitt blogginlägg var att vi som konsumenter bör begära rimligare villkor genom att vägra gå med på – eller säga upp – ett avtal med bindningstid. Då blir det bolagets val att antigen fortsätta begära bindningstid… och förlora fler kunder… eller att ändra på sina tjänstevillkor för att kunna konkurrera med andra bolag som inte längre begära någon bindningstid.

  3. Telia kundservice

    Hej.

    Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

    Med en bindningstid menas att man har tagit del av ett erbjudande gällande en produkt eller en tjänst och då enligt avtal tecknat sig till abonnemanget under en viss tidsperiod.

    Uppsägningstiden är däremot tiden från det att en begäran om uppsägning inkommit till dess att abonnemanget avslutas. För privatpersoner är uppsägningstiden för ett abonnemang tre månader enligt Telias gällande allmänna villkor.

    Eftersom att du skriver att du fått en uppsägningstid på fem månader så låter det som att du, vid tillfället ditt nummer flyttades till en annan operatör, hade fem månader kvar av din bindningstid. Detta är i sådana fall vad som orsakat att de fasta avgifterna under din avtalade bindningstid har slutfakturerats dig.

    Telia erbjuder flertalet abonnemang som går att teckna utan bindningstid, så vill man av någon anledning inte binda upp sig finns det valet. Vill du däremot ta del av våra mest förmånliga abonnemang/erbjudanden så är det mer en regel än ett undantag att du som motprestation för erbjudandet binder ditt abonnemang under en period.

    Att genom en bindningstid få en garanterad inkomst under en period gör att en telefonioperatör bland annat kan bedriva ett mer långsiktigt planeringsarbete.

    Om du har några förslag eller synpunkter på hur vi som operatör kan bli bättre för dig så får du väldigt gärna skicka in dem i vår förslagslåda som du hittar på länken nedan:

    http://www.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/synpunkter/

    Med vänliga hälsningar
    Thomas Lindmark
    Telia Kundservice

  4. Peggy Sjöström

    Svar till Telia kundservice (2011-08-01 12:39)
    Tack för informationen! Nej, mitt telefonnummer har inte flyttats till den nya operatören, så din förklarning på den där punkten inte gäller min särskilda situation.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.