Jag blir riktigt besviken på [vissa] människor!

Det nästa presidentvalet i USA kommer att äga rum november 2012. Enligt lagen har President Obama rätt att förbli den socialdemokratiska (vänster) partiledare fyra år till.  Men eftersom oppositionen måste välja en ny partiledare mot Obama har 5-6 politiker redan börjat kämpa för att bli vald till det ämbete.
 
Jag läste igår en artikel om en debatt mellan dessa 5-6 politiker varav alla tillhör någon form av höger politik inklusive det extremt högerpartiet, Tea Party.  En av frågorna som ställdes till debattörerna handlade om hälsoförsäkring som är en mycket "het" fråga i USA. Debattledaren framställde en teotetisk situation i vilken en oförsäkrad 30-år gammal man blev svårt skadad i en bilolycka och till slut ställde frågan – vilket ansvar har samhället i den här situationen.
 
Den politiker som representerar Tea Party-partiet svarade – Det är inte samhällets fel att han blev inblandad i en olycka så han får väl skylla sig själv och dö!  Men ännu mer fruktansvärt är att åskådarna jublade till detta ofattbara svar! Den här attityden är Tea Party-partiet i ett nötskal! Även "vanliga" högre partimedlemar har en likadan attityd – sköt dig själv och skita i andra! Även om jag lever tills jag blir 100-år gammal kommer jag aldrig att fatta människor som kan tänka så där!  
 
Jag förstår att du tänker – trist, men vadå …. det händer i USA och inte i Sverige. Men den där attityden kommer. Det som jag hör och läser antyder att rätt så många människor här i Sverige redan har utvecklat den där "skita i andra-attidyden". Tänk på de svenska  moderaterna som redan har dragit ner på välfärdssystemet samtidigt att privatförsäkringen används mer och mer! Därför är det bara en tidsfråga innan en Tea Party-liknande attityd kan uppstå i Sverige.  Valet är vårt .

23 kommentarer

  1. Karl-Gustav Sjöström

    Så fruktansvärt illa, när människor på detta sätt struntar helt i andra.

    Men värst är det väl ändå att den s.k. kristna högern i USA tycks ha samma inställning, något som med största tydlighet framkommit under debatten om en värdig hälso- och sjukvårdsförsäkring.

    Tyvärr finns samma inställning hos många svenskar också, såväl enskilda som dess politiska företrädare, ’även om de sistnämnda inte säger det rent ut.

  2. Peggy Sjöström

    Svar till Karl-Gustav Sjöström (2011-09-14 16:13)
    Jo, den kristna högern brukar citera bibeln som påstår att ”Gud hjälper dem som hjälper sig själv.” Det känns tydligen för de som om de har Gud på sin sida när de skiter i andra. Grrr!

  3. Arbetare

    Alliansens regeländringar i sjukförsäkringen är ju av samma anda.
    Jag tycker både det och din beskrivning är rent okristligt tänkt och gjort!

  4. Monica

    Du beskriver demokraterna i USA som socialdemokrater. Min uppfattning, utan att vara någon expert på USA-politiken, är väl närmare att beskriva demokraterna som moderaterna-light? Eller är jag helt ute och cyklar?

  5. Peggy Sjöström

    Svar till Monica (2011-09-15 20:18)
    Nej, din uppfattning är fel. De amerikanska demokraterna är klart ”vänster”. Men de Amerikanska Republikanerna är höger – liksom Sveriges moderater. Men Tea Party-partiet är ett relativt nytt parti och de är så långt höger som man kan bara gå (liksom Sverigedemokraterna). Tea Party-rörelsen är ett skam, tycker jag!

  6. Monica

    Du kanske kan exemplifiera vad som är vänster med de amerikanska demokraterna. Att man vill ha en sjukförsäkring är ju inte vänster med svenska mått mätt. Finns det något tydligt vänsterförslag som man vill genomföra?

  7. Karl-Gustav Sjöström

    Till Monica:
    Privata sjukförsäkringar är INTE en linje som svenska socialdemokrater vill driva. En land skall ha så mycket omtanke om sin befolkning att staten själv skall erbjuda en sådan försäkring via skattsedeln.

    Dit vill demokraterna i USA också komma, men har hittills inte klarat det beroende på det starka motståndet från USA-högern och de starka lobbyisterna som bl.a. läkarkåren har mobiliserat.

  8. Conny Forsström

    Det värsta är att attityden ”de fattiga får skylla sig själva att de är fattiga” redan är här. Se gärna mitt blogginlägg ”Vaskar-wannabees” som handlar om rikas barn som kastar mynt på skolgården så att barnen i de lägre ekonomiska skikten plockar upp dessa under stora skratt från dessa rika välbeställda barn.

  9. Maria Skiddi

    Det finns ingen moderat som säger att man skall sänka skatterna till så låga nivåer som i USA. Det finns ingen anledning alls att dra paralleller mellan TeaParty i USA och moderater i Sverige.

  10. Peggy Sjöström

    Svar till Maria Skiddi (2011-09-17 11:57)
    Nej, de svenska moderaterna har inte sänkt skatterna till en sådan låg nivå – ÄN! Jag poängterade att det är bara en tidsfråga INNAN ytterligare skattesänkningar KAN resultera i en sådan låg nivå som kan (och redan har börjat) negativt påverka själva landet och framför allt de mest utsatte invånarna!

    Jag jämförde INTE TeaParty till Sveriges moderater! Jag skrev att en TeaParty-LIKNANDE attityd KAN så småningom uppstå här i Sverige OM vi inte håller koll på vad politikerna gör. Ingen som är lyhörd till samhället kan förneka att Sveriges välfärdssystemet håller på att försämras pga moderaterna!

  11. Peggy Sjöström

    Svar till Conny Forsström (2011-09-17 11:26)
    Oj, vad hemskt! En del av problemet är att ändringar i ett samhälle (delvis p.g.a. politik) sker så otroligt sakta att de flesta människor inte inser det som händer innan det är för sent! Det är varför jag försökte förvarna svenskar att det KAN hända även här i Sverige! Jag kommer gärna att läsa ditt blogginlägg ”Vaskar-wannabees”.

  12. Monica

    Till Kalle: jag har inget nämnt om privata sjukförsäkringar, för det är väl inget parti som driver det i Sverige? Jag tänkte på den sjukförsäkringsreform som Obama försökt genomföra, det är ju inte direkt västerpolitik med svenska ögon och efterlysningen var vänsterförslag som demokraterna i USA driver eftersom Peggy gärna vill jämföra dem med socialdemokraterna i Sverige.

  13. Peggy Sjöström

    Svar till Monica (2011-09-17 16:53)
    En sannolik anledning till att jag ”gärna” vill jämföra USA-demokrater med Sveriges Socialdemokrater är att jag försöker förstå svensk politik från den enda erfarenheten som jag har som förstås ÄR just amerikansk politik!

    Även Kalle har försökte förklara att det inte går att jämföra vänster politik mellan USA och Sverige men jag insisterar ändå att de mest fundamentala begreppen av vänster OCH höger (inte bara mellan Sverige och USA utan hela världen) ÄR väldigt likadan!

    Olika lagar, kulturer och författningar mellan olika länder är självklart avgörande till några avvikelser från Sverige.

  14. Karl-Gustav Sjöström

    Till Monica 2:
    Det råder ingen som helst tvekan om det i Obamas ursprungliga förslag låg en syn som innebar att ett lands regering (dock inte USA-moderaterna) verkligen vill att dess folk skall ha ett ekonomiskt skydd vid sjukdom och ohälsa. Den synen liknar definitivt den som Socialdemokrater har i Sverige.

    Han nådde inte så långt han ville, d.v.s. till ett mellansteg mellan ett samhälleligt ansvar för frågan – en möjlighet för alla amerikaner att ha en sjukförsäkring. Att hoppa över det steget och gå direkt till ett läge, där staten har en allmän hälso- och sjukförsäkring som i Sverige, skulle ha varit än mer omöjligt.

    Jag är rädd att du som många amerikaner förväntar också gör förväntar sig att Obama skall ändra på allt ”över en natt”.

  15. Peggy Sjöström

    Svar till Monica (2011-09-16 20:12)
    Olika lagar, kulturer och författningar bl.a. är självklart avgörande till vissa avvikelser av såväl vänster som höger politik mellan Sverige och USA (och även andra länder). Men här får du de fundamentala begrepp av de huvudpartier i USA:

    Vänster (liberal) understödjer bl.a. statlig allmän hälso- och vårdförsäkring, diplomati över krig, stamcell-forskning, jämställdhet, vapenkontroll, rättsligt samkönat äktenskap, en tydligare linje mellan stat och kyrkan, yrkesfack, rättslig abort och rimliga skattehöjning för att utveckla och finansiera ett rimligt välfärdssystem.

    Höger politik i USA är i stort sett precis motsatsen till de ovanstående begrepp av vänster! Republikaner kämpar emot vapenkontroll, yrkesfack, o.s.v. De är starkt emot statligt hälsovård och därmed främjar privat hälso- och vårdförsäkring – särskilt via arbetsgivaren som hårt drabbar de arbetslösa! De främjar privatisering och därmed vill ständigt sänka skatten som gynnar de rika och stora bolag med tanken att det skulle skaffa fler jobb (som det inte gör). De vill styra landet enligt den ursprungliga konstitutionen trots att den inte alltid tillämpar ett modernt samhälle men samtidigt vill de återinföra morgonbön i offentliga skolor trots att konstitutionen INTE tillåter det! De vill (och redan har) infört lagar som kraftigt begränsar socialbidrag till de mest utsatta invånarna som har varit avgörande för den nuvarande fattigdomen som råder i USA. Höger politik är snabbt att kriga när ett svagt försök med diplomati tycks inte lösa en konflikt. I så fall är det ingen överraskning att de understödjer dödsstraff. De allra flesta högerpolitik anhängare är religiösa och vill därför införa ett förbjud att lära ut evolutionsteori i skolorna!

    Denna beskrivning täcker bara de mest fundamentala begrepp av båda partier. Och att det finns olika nivåer begrepp INOM båda partier gör det ännu svårare att jämföra EXAKT vänster- och högerpolitik mellan Sverige och USA.

  16. Monica

    Jag förväntar mig absolut inte att Obama skulle fixat allt över natten eller ens fyra år. Det jag ville påvisa är att ni båda, både du Kalle och Peggy jämför demokraterna i USA med socialdemokraterna och republikanerna med moderaterna. Jag tycker det är en jämförelse som ”haltar”. Skulle jag bo i USA skulle jag självklart rösta på demokraterna men jag väljer inte socialdemokraterna i den svenska politiken (inte moderaterna heller, för den delen). Och som du Kalle säger ”ekonomiskt skydd vid sjukdom och hälsa”, jag vet inget parti i Sverige som motsätter sig detta, dock vet jag inte hur SD förhåller sig till det.

  17. Karl-Gustav Sjöström

    Till Monica 3:
    Det är klart att jämförelsen ”haltar”, om man som du tror att vi sätter absoluta likhetstecken mellan Moderater/Republikaner och Socialdemokrater/demokrater.

    Det gör vi definitivt inte, men för oss är ändå likheterna slående i de mesta grundläggande avseendena.

    Inget parti i Sverige MOTSÄTTER i klartext en statlig hälso- och sjukvårdsförsäkring. Däremot har vi de senaste åren sett hur regeringspartierna långsamt men tydligt försämrar den.

    Sedan kan jag inte låta bli att ställa mig undrande inför din ”pålästa” kunskap om det politiska livet i USA. Peggy har, som du ju vet, levt i nära 50 år i det landet och då mycket tydligt märkt skillnaderna mellan demokrater och republikaner.

    Hon kan därför mycket bättre än både du och jag därför mycket lätt se likheterna mellan våra vänsterpartier respektive högerpartier och deras närliggande motsvarigheter i USA.

  18. Monica

    Till Kalle igen då: jag har vid ett flertal tillfällen sett både dig och Peggy ”prata” här på bloggen om USA:s moderater när ni pratat om republikanerna. Jag tycker att ni försöker ”kleta på” svenska moderater något som de inte står för genom att jämföra dem med republikanerna i USA. Jag har dessutom väntat på en reaktion mot detta från några av de svenska moderaterna. Påläst har jag inte påstått mig vara, det var därför jag försökte få information från Peggy om vänsterförslag som demokraterna i USA driver.

  19. Karl-Gustav Sjöström

    Till Monica 4;:
    Det är nog dags att avsluta den här diskussionen nu för min skull i alla fall. Det kanske är att ”kleta på” våra moderater något negativt när vi t.ex. påstår att de liksom USA-moderaterna har som ett av sina huvudmål att sänka skatter.

    Det glädjer mig i alla fall att du bryr dig om vad vi skriver och t.o.m. generöst står upp till försvar för våra svenska Moderater. De tycks inte anse det vara värt att bemöta oss, ”nedkletade” som de ju är av oss.

  20. Peggy Sjöström

    Svar till Monica (2011-09-18 18:03)
    Jag beundra dig för såväl din ståndaktighet som ditt intresse om vad vi tycker och skriver. Men mina åsikter i det här fallet också är rätt så ståndaktiga. Därför det bästa som vi kan göra är att bli eniga om att vi är oeniga om den här frågan.

    Det överraskar mig inte alls igen moderat har engagerat sig i det här blogginlägget eftersom jag tror att det flesta politiker (inklusive sossarna) inte bryr sig ett dugg om ”små och obetydliga” människor som jag.

  21. Peggy Sjöström

    Svar till Karl-Gustav Sjöström (2011-09-18 17:09)
    Precis! Vi har misslyckats att förtydliga vår åsikt att man kan VÄLDIG ALLMÄNT OCH BRETT jämföra vänster och höger politik mellan Sverige och USA. Trist!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.