Negligerad av Telia

Jag är ingen stor användare av mobiltelefonen men jag bär den med mig jämt för akutbehov. F.n. har jag ett abonnemang med bolaget, Universal vars pris är bra men täckningen är usel häruppe i Norrland. Jag lärde mig i den hårda skolan tidigare i år när jag inte hade den minsta täckningen med Universal just när jag verkligen behövde ringa ett samtal. Det var då som jag fick veta att så gott som alla Norrlänningar använder Telia för sin mobiltelefoni. 

Så jag bestämde mig för ett par månader sedan att säga upp abonnemanget med Universal och skaffa ett kontantkort med Telia. Jag fick veta av Universal att jag kunde behålla mitt mobilnummer genom att kontakta Telia som i sin tur skulle kontakta Universal om att få "ta över" mitt mobilnummer. Det lät bra och bekymmersfritt så jag besökte Telias hemsida och gjorde precis som det står i instruktionerna längst ner på den här sidan under rubriken "Byt till oss". Jag blev glad i hågen att jag äntligen hade tagit det nödvändiga steget för att få bättre mobiltäckning.

Det skulle ha tagit, enligt instruktionerna, c:a två veckor för att få kontantkortet hemskickat, men när nästan fyra veckor hade gått utan att jag fått något kontantkort kände jag mig riktigt besviken. Så jag ringde Telias kundservice för att fråga varför kontantkortet jag beställt inte hade kommit. Jag fick egentligen inget riktigt svar utan jag blev uppmuntrad att istället beställa kontantkortet (med behållet mobilnummer) medan jag hade kundservice i luren. Jag var inte helt nöjd eftersom jag skulle mista möjligheten att få ett kontantkort förladdat med 200 kr. genom att beställa via Internet. Men jag godkände ändå beställningen bara för att bli av med Universal.

Nu har det gått fyra veckor IGEN och inget kontantkort har hemskickats till mig från Telia! Telia är uppenbarligen ett sådant framgångsrikt bolag att det inte alls behöver mina oansenliga små pengar! Det känns lite otryggt att bli tvungen att behålla mitt abonnemang med Univsersal och riskera dålig täckning vid akutbehov. Men det känns mycket värre att vara fullständigt nobbad av Telia.

Etiketter:

14 kommentarer

  1. Edor Abrahamsson

    Hejsan! Jag vet inte om jag är till någon hjälp, men vi i vår familj har Halebop. Det går på Telias nät men är mycket bättre ha att göra med och bara genom några enkla knapptryckningar flyttar du över ditt gamla mobilnummer.
    Jag har också provat samma som dig på den där sidan (Telias) men det funkar inte. Skit i Teli, dessutom är Halebop både billigare och enklare. Du kommer inte ångra dig.

    Lycka till!

  2. Peggy Sjöström

    Svar till Edor Abrahamsson (2012-10-06 19:40)
    Wow! Det låter nästan för bra för att bara sant! Hur skall jag börja med att flytta över mitt gamla mobilnummer? Finns information om hur man gör på Halebops hemsida? Ett stort tack för tipset!!

  3. Maria Lundmark Hällsten

    Ett tips Peggy. När du skriver opm Telia eller andra företag som inte sköter sig snyggt, skriv in deras företagsnamn under etiketter, som ligger strax under rutan där du skriver blogginlägget…det har jag gjort ett antal gånger och då har dom faktiskt hört av sig till mig… dom vill ju inte framstå i dålig dager. Och då är det ju upp till dom att lösa problemet på ett bra sätt. Lycka till!

  4. Edor Abrahamsson

    Det står utförligt hur du ska göra. Senast var i ett nytecknsnde (kontantkort) ingick fri mobolsurf 0,5 Mb varje månad. Det är bara ta det lugnt, läsa och klicka sig fram. Sedan välja ett alternastiv. Är du inte nöjd med valet ”vänner” exempelvis är det bara gå in och ändra. Jag tror man får välja gratis tre ggr. Men läs själv vad som står. Support får du genom nätet och mejl. Svar som regel efter några timmar.

    https://www.halebop.se/start

  5. Edor Abrahamsson

    Hej igen. Nu var jag inne på Halebops hemsida och jag är ledsen om jag lurade dig lite. Det verkar som de ändrat sedan jag tog mitt kontantkort. Jag hittade ingenting om att man kunde ta med sitt gamla mobilnummer. Men titta själv och läs.

    Jag hoppas ändå det var till lite hjälp.

  6. Peggy Sjöström

    Svar till Edor Abrahamsson (2012-10-06 20:03)
    Men min man hittade faktiskt Halebops hemsida där det stod att man kunde beställa ett kontantkort med behållet mobilnummer. Jag skall kolla närmare lite senare, men nu skall jag fixa lite popcorn åt oss framför tv:n! : )

  7. Telia Kundservice

    Hej Peggy!
    Jag heter Martina och jobbar på Telia Kundservice och måste säga att jag blir väldigt besviken på oss då jag läser ditt blogginlägg. Då jag inte har ditt nummer kan jag inte se var det blivit tokigt, men jag ber verkligen om ursäkt för detta.

    Om du önskar får du jätte gärna maila oss så vi kan lösa detta åt dig, i övrigt kan jag återigen bara be om ursäkt för det som inträffat.

    Jag hoppas du får en fin söndag!

    Med vänlig hälsning
    Martina Eriksson
    Telia Kundservice

  8. Peggy Sjöström

    Svar till Telia Kundservice (2012-10-07 11:19)
    Tack, rara Martina för ditt vänliga svar! Men Telia har redan förlorat mitt förtroende och jag har därför nyss beställt ett kontantkort med en annan leverantör.

  9. Edor Abrahamsson

    Jag såg du skrivit ett nytt inlägg om idag om jobbet. Läste det och tänkte jag skulle titta i ditt förra betr telefonin. Såg då Telia hört av sig, men ”tyvärr” som du svarar. Det lite komiska i det är om man väljer Halebop är det också Telia på sätt och vis, hur det riktigt fungerar vet jag inte exakt, men när man betalar det man ringer för hos H.bop då är det till Telias konto. Men det spelar väl ingen roll, kundservicen är då bra mycket bättre, samt den billigaste telefon på marknaden som fungerar häruppe. Något annat än Telias nät går inte ha här.

    MVH/E Abrahamsson

  10. Peggy Sjöström

    Svar till Edor Abrahamsson (2012-10-07 12:30)
    Jo, jag är medveten om att Halebops kunder också är kunder till Telia – men åtminstone inte direkt. Jag antar att Halebop har utvecklat en överenskommelse för koppla till Telias nätverk och betala en slags hyra för det… ungefär liksom el- och fast-telefonbolagen gör i USA. Man kan inte neka att Telia har den bästa täckningen i Norrland, men förhoppningsvis kommer Halebop att ge mycket bättre service. Tack återigen för tipset! Jag kan kanske återkomma med en utvärdering efter ett tag.

Lämna ett svar till Peggy Sjöström Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.