Patrik Nilsson kommunalråd ( S )

Bygg mötes fri E4 NU!

Från Lissabon i söder till Haparanda i norr så finns det 23 mil E4 som behöver byggas om. Majoriteten av denna stäcka finns i Robertsfors kommun. En mil mellan Djäkneboda och Bygdeå samt 7 mil från Sikeå till Bureå i Skellefteå kommun. Norr om Stockholm så är det den längsta stäcka som inte är åtgärdat och detta är naturligtvis en skamfläck. Igår var jag på trafikverkets hearing angående den infrastruktur proposition som är lagd och där kom E4 utbyggnad upp som en av regionens mest prioriterade objekt. Kommunalrådet i Skellefteå Bert Öhlund, handelskammarens VD Jag Bergmark samt region västerbottens ansvarig för dessa frågor Mårten Edberg lyfte på ett föredömligt sätt vikten att denna sträcka snarast bör prioriteras. Allt från förkortade restider till trafiksäkerhet lyftes upp i argumentationen. Jag fick även möjlighet att utrycka Robertsfors syn och jag menar att det är av yttersta vikt att detta bygge kommer till stånd, det är en överlevnadsfråga. Dels att minska antalet olyckor på dessa stäckor men framför allt för att förkorta restider och då främst mot Skellefteå där det är 6 mil bedrövlig väg.

Det känns väldigt bra att det inte bara är handelskammaren och representanter från Robertsfors som pratar sig varm kring denna angelägna fråga utan att det är hela västerbotten som nu ställer sig bakom. Nu hoppas jag att staten tar sitt ansvar och att trafikverket tydligt beskriver målbilden och sätter upp ett tydligt tidsperspektiv när detta kan genomföras.

5 kommentarer

  1. Sven.

    Är det inte dags att lära bilförarna hur man färdas säkert på alla vägar? Det har tydligen glömts bort av bilskolorna! 52 års erfarenhet, ingen krockad eller kvaddad bil! Plocka bort den femtedel som i en undersökning visat sig vara dåliga förare, så blir trafiken säker för oss andra.

  2. Patrik Nilsson

    Att arbeta med trafiksäkerhet är ett brett uppdrag, allt från säkra vägar och omkringliggande miljö till det du tar upp utbildning. Här håller jag med dig om att trafikskolorna har en stor och viktig uppfift att arbeta med denna fråga. Tyvärr är det så att unga bilförare toppar all olycksstatistik och här behövs göras ytterligare.

  3. Sven.

    Det går att busköra med omdömme, det har jag erfarenhet av, liksom bryta fartgränserna. Men ta efter finnlands regel, 80 gräns de första åren. Körde en gång i tiden mellan luleå och slussfors på 3t och 20 min, och höll fartgränser 70 och under, men jag anser mig inte som fartdåre för det. Fö drog den bilen nästan halvdeciliern mindre än om jag hållit alla fartgränser?

  4. Sven.

    Glömde nämna att besiktningsmanen förklarade för oss att körkortet inte var ett kompetensbevis, utan ett intyg att vi under eget ansvar skulle förkovra oss i bilkörning!

Lämna ett svar till Sven. Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.