Mp och bränsleskatten
Världen står inför en klimatkatastrof. Det kommer att bli översvämningar, orkaner, extrema regnstormar, torka och störningar i världshandeln. Effekterna kommer att bli värre och värre så att en ordnad världscivilisation blir svår att upprätthålla. Miljöpartiet vill som en av många åtgärder höja skatten på fossila drivmedel (Bensin och Diesel) med ca 1,5 kr per liter.
Jordens medeltemperatur kommer att ha stigit med mer än 2 grader från dagens värde redan före 2050. Temperaturökningen i norra Sverige kommer att vara minst dubbelt så stor, 4-5 grader. Årsmedeltemperaturen för Sverige har redan stigit med drygt 1,5 grader under perioden 1970-2014 (44 år) (Källa: SMHI).
Förbränningen av fossila bränslen (kol, olja, naturgas) ökar med i genomsnitt 4,7% per år med motsvarande ökning av atmosfärens koldioxidhalt. Ökningstakten har varit sådan under hela 1900-talet och fram till idag (Källa:IPCC). Koldioxidhalten i atmosfären har ökat från 230 ppm år 1900 till drygt 400 ppm idag. Koldioxidhalt och temperatur ökar snabbare och snabbare (exponentiell tillväxt)
Följderna av klimatförändringen kommer att märkas inom det närmaste årtiondet med översvämningar, orkaner, extrema regnstormar, torka, svält, klimatflyktingar och störningar i världshandeln. Effekterna kommer att bli värre och värre så att en ordnad världscivilisation blir svår att upprätthålla.
Vi måste på alla sätt försöka motverka händelseförloppet.
Därför har Miljöpartiet föreslagit följande åtgärder för Sverige:
- minska bilismen och fördubbla kollektivtrafiken,
- höja bensinskatten med en ”klimathundring”, och
- ge bonus till moderna energisnåla bilar och ta ut en avgift på gamla energislösande bilar.
Skräckpropagandan mot Miljöpartiets förslag riktar in sig på ”klimathundringen”. Den motsvarar en höjning av literpriset på bensin och diesel med ca 1,5 kr per liter. Samtidigt föreslår vi en ökning av miljöbilspremien till 50000 kr. Personligen anser jag att premien för elbilar bör ökas till 80000 kr. Denna gröna skatteväxling bör konstrueras så att den är kostnadsneutral, dvs så att staten och medborgarna, i genomsnitt, varken vinner eller förlorar intäktsmässigt.
Senaste kommentarerna