Elbilsbloggen

Köp en elbil

Om du är arbetspendlare, med mer än 4 mils pendlingsavstånd och bekymrar dig för bränsleprisökningarna så rekommenderar jag att du skaffar en elbil.

Det finns ett 20-tal märken att välja mellan. Priserna ligger mellan 130000 till 850000 kr för nya exemplar. Om du köper den billigaste, en mcbil för 130000 och har en årlig körsträcka på 3000 mil, så tjänar du in hela bilens inköpspris på ca 4 år, om du jämför med en fossilbränsledriven bil som drar ca 0,7 l per mil.

Det är en supermiljöbilspremie på 40 tusen och skattebefrielse under de första fem åren. Försäkringspremien är mycket låg för de typer som kostar mindre än 400000 kr

Elkostnaden är ca 2 kr per mil och aktionssträckan varierar från 9 mil till 48 mil. Om du köper den billigaste, en mcbil för 130000 och har en årlig körsträcka på 3000 mil så tjänar du in hela bilens inköpspris på ca 3 år, om du jämför med en fossilbränsledriven bil som drar ca 0,7 l per mil.

Den billigaste nya elbilen jag har hittat, som jag tycker verkar vettig, är T-king för ca 130000 kr med en körsträcka på ca 9 mil. Om du inte har pengarna i handen är det ändå en mycket bra affär att köpa den på avbetalning. Besparingen, jämfört med en fossilbränslebil, täcker både amortering och ränta med en avbetalningsperiod på 5 år.

Nedan följer en lista på ett urval av det jag hittat på blocket just nu. Alla finns begagnade till lägre priser.

Personbilar

Volkswagen up E-up ELBIL 270000 kr, körsträcka 16 mil

Nissan Leaf Acenta, körsträcka 20 mil

Opel Ampera / Elbil / ePionier Edition

ECar 500 EV 500, räckvidd 12 mil

Citroën C-Zero Airdream Elbil 67hk 5D Supermi, 290 000 kr,

BMW i3 REX Elbil (finns med extrautustning, bensinmotor för längre körsträcka), ca 400000 kr,

Fiat 500 elbil, körsträcka 12 mil

Think ELbil

Peugeot iOn Elbil 100%

Tazzari Zero SE Special Edition, körsträcka 14 mil

T-King Nordic Edition – 100% Elbil, 130 000 kr, körsträcka 9 mil

Ej på Blocket

Tesla, pris från 650000 till 850000 kr, körsträcka 37 till 48 mil. Detta är en bil med extrema sportbilsdata.

Skåpbilar

Citroën Berlingo ELECTRIC Skåp L1 ELBIL

Mercedes-Benz Vito E-Cell Skåp Lång ELBIL, körsräcka 12 mil

Nissan E-NV200 ELBIL 100% eldrift, 330000 kr,

Mopedbilar (45 km/tim)

Mopedbil T-King City Nordic Edition – Eldrift, ca 100000 kr

 

32 kommentarer

  1. Karl-Evert

    Ser nog bra ut för de som har pengar, men vi andra? Sen, hur fungerar dessa bilar på vintern, om man nu skulle ta en billigare variant? 20 – 30 graders kyla och snödrev är ju inte precis någon ovanlighet på vintern.
    Hur är det då med värme och däckstorlek. För den som måste ut är nog det, inte bara viktigt, utan det är nog absolut nödvändigt att kunna ta sej fram. Om man nu kör både bilen, värmen, torkare osv. kan man ändå åka samma sträcka ändå?

    • PAP (inläggsförfattare)

      Hej Karl-Evert
      Trevligt att se dig även här.
      Det ser extra bra ut för de som inte har pengar eftersom en elbil ger möjlighet att spara.
      De flesta elbilar som finns nu är inga idealiska vinterbilar. Jag har själv en elbil (EL CAT) som jag använde i 6 år i Umeå både vinter och sommar. Just den bilen är en ombyggd paketbil med hyfsad markfrigång. Den klarar snö ungefär som andra småbilar. Den har en bensinvärmare för att hålla värmen på vintern. Den bilen är på gränsen till hembygge med en praktisk räckvidd på 6 mil och med blybatterier.
      Moderna elbilar är en helt annan sak. Jag har en fd arbetskamrat i Umeå som har köpt en Nissan Leaf (begagnad). Han har använt den ca ett år nu och är mycket nöjd med den. Tyvärr var förra vintern snöfattig i Umeå så han kan inte redovisa hur den fungerar när det är mycket snö.
      Om du har en årlig körsträcka på 4000 mil blir besparingen med en elbil så stor att du kan ha kvar din gamla fossilbil och använda den de få gånger elbilen kan komma till korta.
      Kamraten berättar att den verkliga körsträckan är ca 16 mil (Tillverkaren anger 20 mil). Med ledning av detta kan det vara tryggt att räkna ner den angivna körsträckan för en elbil med ca 20%.

    • PAP (inläggsförfattare)

      Jag förstår inte frågan om uppladdning helt men svarar ändå.
      De flesta mederna elbilar kan laddas från ett 220VAC/10A uttag. Med helt urladdade batterier brukar det ta ca 7 timmar till fulladdat. Om man vet batterikapaciteten är det lätt att beräkna laddningstiden eftersom 220V 10 A ger 2,2 kWh per timme. Med lite förluster kan det avrundas till 2kWh per timme eller 14 kWh på 7 timmar. Genomsnittligt, (gäller alla små elbilar) går det åt ungefär 2,5 kWh per mil om man kör slösaktigt eller behöver värma kupén. Det gör att man kan räkna med att köra 6 mil på en laddningssekvens enligt ovan. Har man mera batterier och/eller laddar längre kommer man givetvis längre på en laddning. Nya elbilar har ofta utrustning för snabbladdning, t ex från specialutformade laddstolpar, Vi som bor i glesbygden kan troligen inte räkna med att ha särskilt tätt mellan sådana faciliteter, åtminstone inte till att börja med. Om man planerar sin körning är min erfarenhet att det fungerar utmärkt utan sådana finesser.
      Jag kör för narvarande en tvåsitsig Mazdapickupp med hög markfrigång eftersom jag är skogsägare och använder den i skogen för persontransport och som en rullande verkstad. Jag har tidigare använt en elbil under 6 år. Jag väntar på att det ska komma fyrhjulsdrivna elpickuppar på begagnatmarknaden. Då köper jag en sådan. Jag har sedan tidigare mycket goda erfarenheter av elbilar. De är driftsäkra, har en enkel konstruktion och behöver lite service. Läs även mitt andra svar.

      • Carl-Axel Otterhall

        Hej igen. Det var lite tight med tid när jag skrev förra kommentaren. Vad jag menar med uppladdning.nu är att där visas vart det finns och inte finns laddningsstationer för elbilar. Som du själv kan se så dräller det inte av dem norr om Sundsvall. Det är helvitt på kartan här uppe i glesbygden!!!

        Jag tycker hur som helst att detta var ett intressant inlägg av dig och utan att vara miljöpartist (som du kanske förstått har jag svårt för dem/er) så anser även jag att massvis måste göras för att förbättra vår miljö. Och elbilen kan vara ett alternativ på sikt.- framför allt i stadsmiljö i första hand!

        Jag har funderat lite utifrån att jag i min elbil ska till ett möte i Umeå över en dag – en sträcka på knappt 50 mil. Det är -25 C och i princip mörkt både på dit- och tillbakaresan. Jag har inga bekanta efter vägen vilka jag kan låna/köpa ström av. I Umeå finns det strömmöjligheter enligt uppladdning.nu. Min vistelse i Umeå är begränsad till fyra timmar. Sedan ska jag vända hemåt för att dagen efteråt vara i Arjeplog på ett möte 09.00 och det är absolut närmaste väg (småvägar) 10 mil. Jag måste nog starta vid 08.00. Och så ska jag under eftermiddagen ta mig tillbaka hem. Observera att jag kräver kraftfulla extraljus på bilen!!!

        Hur skulle jag rent praktiskt fixa dessa två dagar med en elbil? Kan du lösa det så blir elbilen intressant även för mig.

        Tack på förhand.

        • PAP (inläggsförfattare)

          Hej C-A O
          Om din tillvaro är som du beskriver i exemplet så vill jag på det bestämdaste avråda dig från att försöka använda en elbil. Vad du kan överväga är väl möjligen att skaffa en laddhybrid, kanske fyrhjulsdriven. Närmast till hands är väl en Prius. Mitsubishi och Toyota har även fyrhjulsdriva laddhybrider. Lexus (Toyota) är högklassiga hybrider, dock inte med nätladdning för närvarande. Framförallt råder jag dig att ta det lite lugnare. Den tillvaro du beskriver kan knappast vara bra för hälsan.

          Min rekommendation gällande elbilar gäller för människor som har sin mesta körning som arbetspendling på avstånd 3-6 mil (typiska glesbygdssträckor). För dessa är en elbil så lönsam att de kan ha en fossilbränslebil som ”stand by” för de få tillfällen när elbilen inte räcker till.

          När det gäller laddning, så fungerar laddning hemma och på jobbet från ett 220VAC/10A uttag mycket bra. Det behövs inga laddstolpar. Dettta gäller små elbilar (batterikapacitet 15-20 kWh) för högre batterikapacitet (räckvidd) krävs 3-fasuttag och speciella laddaggregat om det ska gå fort. Läs även ”Olles” kommentarer.

          • Carl-Axel Otterhall

            Hej återigen. Jättebra återkoppling av dig. Det scenario jag angav är väl inte hur det dagligen ser ut så det är ingen fara med min hälsa:) Men det är inget ovanligt scenario för en inlandsbo.

            Jag kan köpa din tanke med att pendlare med någon/några mil till jobbet skulle klara just pendlingen med en elbil. Men mitt bekymmer med er miljöpartister/miljövänner som har fokus på att vi i glesbygden ska ”ta vårt ansvar” gentemot diverse luftföroreningar fattar jag ingenting av om jag ska vara riktigt ärlig!

            För att ni på något sätt ska bli någorlunda trovärdiga MÅSTE ni i siffror/procent visa på hur stor del av jordens miljöförstöring vi i Sveriges glesbygd står för! OCH då skall inte bara avgaserna från bilar/lastbilar/bussar/skotrar (vilka enligt er ska straffbeskattas ännu mera) redovisas, utan även hur mycket annat påverkar vårt miljöproblem! Kalhyggena t.ex.

            Den dagen du/ni med opartiska källor kan presentera att det är vi glesbygdsbor som är det verkligt stora problemet vad gäller miljöförstöringen här på vår jord – den dagen ska jag också bli miljöpartist!!!

            Jag respekterar absolut ditt värnande om en bättre miljö på vår jord. Jag fattar bara inte varför du, med flera, lägger fokus på Dorotea med omnejd när det finns riktiga ”skithål” – Tokyo? Shanghai? Peking? Hongkong? London? Buenos Aires? och hundra/tusentals fler städer som med sina avgaser förmodligen skulle kunna utrota hela Sveriges glesbygd om vi fick deras avgaser koncentrerade över oss.

            Nu vill jag veta, innan jag går och röstar, hur stor del av världens koldioxidutsläpp står den svenska glesbygden för?

            Jag bifogar en länk – http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/bilar-och-fordon/miljotips-for-bilagare/drivmedelochutslapp/

            Jag fastnar för nedanstående text:
            Även användning av biobränslen bidrar till klimatförändringen genom att skogar huggs ned, växthusgaser som metan och lustgas avgår vid odling, och markberedning kan minska innehållet av organiskt kol i marken. Biobränslen är också begränsade resurser så den viktigaste åtgärden för att minska utsläppen är att resa mer energieffektivt.

          • PAP (inläggsförfattare)

            Hej igen C-A O
            Vi är ca 7,5 miljarder individer på jorden. Varje individ, varje 1000 individer, varje 10000 individer bidrar till klimatförändringen på ett försumbart sätt. Ditt resonemang om att några få i glesbygden inte har någon betydelse går alltså att tillämpa för vilken grupp av människor som helst. Konsekvensen av ett sådant resonemang blir att ingen enskild människa på jorden har anledning att förändra sitt beteende eftersom det inte har någon betydelse.
            Jag antar att du inser att detta är ett absurt resonemang för en tänkande ansvarsmedveten medborgare.
            Jag tror de resonemang som utgår från att individens beteende inte har någon betydelse grundar sig på tre olika/alternativa saker:
            Bristande intellektuell kapacitet/okunskap.
            Extrem egennytta utan tanke på konsekvenserna för andra och på lång sikt.
            Förträngning, det finns inget klimathot eller miljöhot.

            Mina ståndpunkter är följande:
            Jag har fullt ansvar för mina handlingar.
            Vad jag gör, eller inte gör, påverkar andra.
            Jag måste gräva där jag står (i glesbygden, Dorotea).
            Mina handlingar påverkar mänskligheten med en 7,5 miljarddel av människans totala påverkan.
            Jag vill hjälpa till med att rädda ”mänskligheten” så gott jag kan.
            Jag har ett helt parti (tiotusentals människor) bakom mig där alla delar mitt synsätt.
            DÄRFÖR ÄR JAG MILJÖPARTIST

            Miljpartiets program (ideologi) omfattar givetvis inte bara miljöfrågor. Det är ett heltäckande program för att skapa ett hållbart, robust samhälle som fungerar bra för medborgarna och som påverkar miljön, vårt livsutrymme, så lite som möjligt.
            Du kan titta på vårt lokala program i Dorotea på: http://dorotea.medlem.mp.se/Val_2014

            När det gäller vår mänskliga påverkan på miljön så går den inte att undvika. 7,5 miljarder sätter sina spår. Påverkan går att minimera och delvis välja. För närvarande anser jag att förbränningen av fossilt kol är det överlägset farligaste vi håller på med. Vi borde sluta med det genast, idag, på en gång, helst igår. Pinsamt nog ökar kolförbränningen fortfarande med ca 5% per år (exponentiell tillväxt) trots att vi har varit medvetna om faran i 20 år. En tidigare kommentator på min blogg (krassochklarsynt) var en svartpesimist och hävdade att ”vi är rökta”. Jag tror på människan och det globala samhället. VI SKA KLARA DET!

      • Johnny Rosenberg

        Vill bara påminna om att vi numera har 230 VAC i våra uttag. Kanske svårt att vänja sig vid eftersom vi bara har haft det i 28 år… (sedan,1989). Enkel matematik ger då att vi har ca 400 VAC mellan faserna i ett trefassystem.
        Så kan vi glömma det där med 220 V nu, en gång för alla? Snälla…

  2. Martin

    Hej!
    De siffror du redovisar är nog tillverkarnas och tester visar att de inte håller. Lägg till att vi ska köra i kyla och mörker så blir räckvidden ännu sämre. Tror heller inte att vi glesbygdsbor, som arbetspendlar, utsätter oss för risken att bli stående ute i obygden.
    För att bli trovärdig borde du snarast skaffa en elbil, det finns såna som passar dina behov ganska bra. Att du kör en miljöbov visar bara att du själv inte tror på din egen teori.

    • PAP (inläggsförfattare)

      Hej Martin
      Läs de andra svaren där jag säger att man bör dra av 20% från tillverkardata. När det gäller mörker och kyla så har jag en hel del erfarenhet av att använda elbil i sådana förhållanden, dessutom med blybatterier som är köldkänsliga. När det gäller mörker är det inget problem. Lyset förbrukar en försvinnande liten effekt. Max 150 W att jämföra med elmotorer som använder i snitt ca 5 kW.
      Om man har lite batterikapacitet kan kylan få betydelse. En typisk värmeanläggning kräver ca 5 kW. Om man kör 5 mil, en sträcka som verkar förekomma för pendlarna i Dorotea, så tar det kanske en timme varvid man med en batterikapacitet på 15 kWh förbrukar en tredjedel till värmen. Om det är riktigt kallt föreslår jag att man installerar en bensin/diesel-värmare på 6 kW som kan hjälpa till.
      Enligt min egen erfarenhet är en elbil driftsäkrare än en fossilbränslebil. Under mina år med elbilen hände det inte en enda gång att jag inte kom dit jag skulle. Under mina 45 år med fossilbilar blev jag stannades på vägen ett otal gånger på grund av motorhaveri, transmissionshaveri, frusna/kokande kylare, för lite olja i motorn osv.

  3. olle

    Jag åker Nissan leaf. Är det -20 *C och man kör 110 km/h i mörker så är räckvidden lite drygt 10 mil. Kör man 90 km/h ca 12 mil

    /Olle

  4. olle

    Leafen är ingen riktigt bra långfärdsbil. Jag har gjort turer på dryga 40 mil men då krävs snabbladdare. Även med dessa så blir det en fördröjning på ca30-40 min var 10 onde mil.

    Som pendlarbil är den dock ypperlig! Speciellt som den kan laddas från vanligt motorvärmaruttag. Dvs hos de flesta arbetsgivare i Norrland. Räkna med ca en timme laddning per mil, vintertid.

  5. Pingback: Så här resonerar en fanatisk miljöpartist | I min lilla värld…

  6. €dor

    Hej! Bra att någon tar upp frågan, jag har själv skrivit om det och varit mycket intresserad av elbilen. Men som du själv märker måste man göra en noga avvägning var eller i vilket syfte man använder den. Jag funderar ändå starkt på om det blir ett nybilsköp om inte det blir en elbil. Jag väntar också på vilken regering det blir efter höstens val. Kanske klarare och fastare regler så en människa vet vad som gäller. Och som du säger, varför inte ha kvar den gamla som tankas med fossilt. Begagnande äldre bilar är ändå ingenting värda idag. Men det var ett bra inlägg som gav lite mera info. Tackar!

    Edor Abrahamsson
    Vilhelmina

    • PAP (inläggsförfattare)

      Tack för din positiva kommentar Edor.
      Mitt inlägg har två syften.
      1. Jag vill tipsa om en lönsam investering för alla, särskilt arbetspendlare som gnäller över de höga bränslepriserna och att Mp vill höja fossilbränsleskatten.
      2. Jag vill medverka till den teknikomställning som måste göras för att vi ska nå ett av Mp:s mål, ett hållbart (i framtiden) samhälle och ett mindre sårbart (i nuet) samhälle. Givetvis motverkar detta klimatförändringen som beror på förbränningen av fossilt kol.
      Mp, centralt, föreslår en höjning av supermiljöbilspremien med 10 kkr till 50 kkr. Jag personligen vill att premien skall höjas till 25% av försäljningspriset (momsen). Att finansiera detta med skatt på fossilbränsle ger dubbel effekt.

      • skeptikern

        Hej PAP
        Jag är lite fundersam nu när du skrev om arbetspendlare som klagar på att MP vill höja bensinskatten,så rätta mig gärna om jag har fel men visst gick ni i förra valet in med att avdraget för arbetsresor skulle höjas också? gäller detta även i denna valrörelse?

        MVH
        Skeptikern

        • PAP (inläggsförfattare)

          Hej Skeptiker
          För Mp handlar det om skatteväxling med syfte att uppmuntra människorna att byta till klimatsmart teknik.
          Självklart ska man kompenseras, helst med råge, när man gör detta.
          Att förändra avdraget för arbetsresor är en åtgärd som Mp tidigare har lanserat. Vi har som du märker funderat vidare på vilka verktyg som kan finnas. Det nuvarande grundavdraget på 8000 måste tas bort och ersättas med något som verkligen är knutet till arbetsresorna om det ska vara meningsfullt. Staten behöver pengar för skola, vård, osv. Det medför att det inte går att bara fläska på med avdrag och subventioner. Skatteväxlingen måste balansera någorlunda.
          De idéer som för närvarande diskuteras inom partiet är:

          Skattehöjning på fossilbränsle, gärna direkt på råoljan.
          Kraftigt ökad supermiljöbilspremie.
          Ändrade avdragsregler för arbetsresor, eventuellt differentierat till förmån för landsbygd/glesbygd.

          Att ge glesbygden särskild möjlighet att fortsätta att använda fossila bränslen, samtidigt som övriga Sverige ställer om till klimatsmart teknologi, är kanske en björntjänst till glesbygden. Det blir som att pissa i byxorna. Det känns varmt och skönt till att börja med men kallt och otrevligt efter ett tag när fossilbränslena stiger i pris och glesbygdsborna står där med sin gamla teknik.
          När det gäller lönsamhetsproblemen för åkarna så har Mp som första åtgärd att:

          Hindra utländska åkare från att använda det svenska vägnätet gratis medan de inhemska åkarna får betala dryga avgifter till vägunderhållet. En avgift kan t ex tas ut vid gränserna (tullstationerna)
          Kom gärna med nya skatteväxlingsidéer.

  7. JH

    Bara som ett inlägg från en som kikat på elbilar ett långt tag; Tag den angivna officella räckvidden med en stor skopa salt. LÄgg därefter på moms och en skopa salt till. En leaf kommer i praktiskt drift ungeför 10 mil, och som bäst 13-15 mil. Om du kör helt plant, utan värme eller kyla, med stängda fönster och håller max 60 kan du pressa någon mil till.Om det är omkring 25 grader ute och batterierna är fabriksnya vill säga.

    Räkna nte med mer än som bäst 75% av den angivna sträckan. I dagsläget finns det dock ett lysande undantag från den regeln, och det är elbilen tesla som faktiskt har en effektiv räckvidd på hela 40 mil. Och laddas från trefas uttag, enfas eller teslas egna snabbladdare som byggs i rask takt i sverige. Och enligt norrbaggarna klarar den kyla och snö alldeles utmärkt (på youtube finns det en snubbe som använder en tesla för att leverera paket i södra norge, och han dokumenterar det i en videologg. 37 mil är en av hans längre non stop körningar. I snöstorm, -6 och med 1200 höjdmeter. Jag är officiellt imponerad. Det är en riktig elbil det.

    Men det är klart smakar det så kostar det, den går loss på 700 tusen. Men man åker europa runt gratis på deras snabbladdare som de själva satt upp. Det tycker jag nog är en bra deal.

  8. JH

    Jo, det var ju en sak till. Med tanke på att teslorna kommer komma som begagnade om 2 år när de första leasing kontrakten löper ut skulle jag definitivt vänta ett par år innan jag slog till på en bil. Teslorna kommer tvinga nissan, vw och de andra att skärpa sig och börja producera riktiga elbilar, det som finns nu är nischbilar som duger bra för enskild kort pendling, men inte för att ersätta en konventionell bil. Det kommer troligen ändra sig rätt snart i och med att tesla tvingar fram den utvecklingen. Telsa har för bnärvarande en kombikupe (med 7 sits om man räknar barnsits längst bak, den kommer också i fyrhjulsdriven version som model x (suv), och så är det på gång med en mer billig variant (350 000) med lite mindre räckvidd (30 mil, jag skulle tro 20 effektiv). Det skulle gör en investering idag till en ganska olönsam investering. Om man inte kan köpa en tesla, bör man nog helt enkelt låta bli. Bättre att investera i en enkel billig diesel brännare som dacia eller liknande i väntan på att riktiga elbilar kommer fram i de lägre prisklasserna.

    Men det är ju min åsikt det.

    • PAP (inläggsförfattare)

      Tack för dina två inlägg JH
      Många kloka ord. Jag håller med dig om att det kommer bättre elbilar. Tesla har gjort en stor insats för utvecklingen. Bara att släppa patenten är ju fantastiskt. Detta hindrar inte att det är mycket lönsamt för jobbpendlare att redan nu investera i en elbil. För alla andra gäller nog ofta det du säger. Vad man bör välja är troligen mycket individuellt och ett val som var och en måste ta ställning till.

  9. JÖRGEN

    Jag bor i Skåne och har vanligen inte problem med sträng kyla. Jag kör ett fordon med äldre batteriteknik, nämligen blybatterier. Då fordonet är lätt och rullar mellan 40 och 60 km/h, räcker batterierna minst 60 km. Dock måste en dieselvärmare till annars halveras räckvidden vintertid.
    Det är en T-King mopedbil, pris ca 70000 tusen + moms (moms avdragsgill) Förmånsvärdet försumbart.
    Jag har någon gång pressat fram 80 km räckvidd, genom att ligga på ca 40 km/h.
    En helförsäkring för ny bil är 1300 om året, ingen skatt eller besiktning. Jag räknar med att få lägga 15000 kr på batterier vart 3-4 år (Förmodligen bättre och billigare var gång). Mina behov av körsträcka är under 4 mil 95% av alla dagar.
    Det går inte att komma fram billigare, och detta fordon ser ut och känns som en ”riktig” bil förutom då att farten är lägre.
    Snabba och elbilar med lång räckvidd är fortfarande ganska dyra, men den som klarar sig bra med en mopedbil, kan inte hitta bättre än en eldriven. Man kör vanligen inte Malmö-Stockholm i 50 km/h, utan har vant sig med Swedbuss eller SJ.

    • PAP (inläggsförfattare)

      Hej Jörgen
      Tack för ditt inlägg. Det är helt i överensstämmelse med min egen erfarenhet. De flesta människor lever i ”sin lilla värld” med skygglapparna stadigt monterade. De ser inte möjligheterna och vill heller inte lyssna på erfarenheter av den typ du redovisar.

  10. Jörgen

    Jag har nu kört elmopedbilen i snart ett år och 1000 mil. Elräkningen har varit ca 100/mån högre sen jag skaffade elbilen. Den kostade som de billigaste diesel elmopedbilarna. Detta skulle motsvara ca 350 liter diesel, med motsvarande utsläpp, från ett fordon som nog inte har så bra avgasrening. Dessutom skulle drivmedlet vara 3 ggr så dyrt. (Det sista är inte helt korrekt, då batterier slits, så slutsiffran är oklar, men det blir i varje fall inte dyrare). Inga verkstadsbesök utom för service hittills. Den enda gång jag känner att mopedbil inte är kul, är när jag tvingas köra på 2-1 väg, och då blir det kö, eller om jag går ut i kant, väldigt trånga omkörningar. Nu händer det inte så ofta att jag måste ut på 2-2 väg. För mina behov räcker den till, de sträckor jag kör, skiljer väldigt lite i tid. Risken för viltolycka är minimal i den farten. En ”riktig” elbil, skulle jag inte klara ekonomiskt, och jag väljer el om så bara jag kan köra i 50, istället för en gammal Volvo, som många i min situation kör, och glömmer att det går minst 15000 i tanken per år, timmar på skroten och i garaget. När batterierna blir billigare kan jag tänka mig en beg elbil.

    • PAP (inläggsförfattare)

      Tack för inlägget Jörgen. Jag läser med stort intresse om dina erfarenheter av din elmopedbil. Jag har tittat på ett liknande alternativ för min egen del, det är en tidsfråga innan jag blir av med körkortet på grund av min dåliga syn. Därför har jag tittat på en Titan Zero (elmopedbil typ 2). Den är på 900 Watt och har en maxfart på 22 km/tim. För den behövs varken körkort, skatt eller försäkring. Eftersom min ”normalsträcka” är drygt 2 mil så anser jag att jag kan offra den extra kvart det tar med mopedbilen jämfört med en vanlig bil. Zeron har enligt uppgift en aktionssträcka på ca 7 mil vilket bör räcka för mitt behov. I nödfall kan man åka två i den.

      • Jörgen

        Jag har tittat på den moppen, just med tanke på att det kan komma en dag då man av medicinska skäl inte får köra längre. Det är för min del förhoppningsvis en del år kvar. Värme i elbil är viktigt, inte för att man direkt fryser, det finns u långkalsonger, men att det blir imma på rutorna även när det inte är så värst kallt, om det är fuktig luft. Då spillvärme från motorn är obefintlig, krävs någon form av värme. Det är problem att ta det från batterierna. En kupevärmare är nästan ett måste.

        • PAP (inläggsförfattare)

          En Vebasto bensinvärmare av minsta modell är säkert skönt att ha särskillt där jag befinner mig (Vilhelmina, Lappland)

  11. hans abrahamsson

    Jag har en fiat e car, den har slutat att fungera. Vart vänder jag mig för att få hjälp med reparation av den. Det är mycket svalt intresse där jag frågat,

Lämna ett svar till JÖRGEN Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.