Elbilsbloggen

Provkörning av Kia E-Niro

Billig, praktisk och full av finesser men tråkig. Så kan man sammanfatta den bil som kommer att förändra synen på elbilar.

Jag har nu provkört och beställt en Kia E-Niro.
Under en stressig timma var fem av sex familjemedlemmar med och provade bilen. Min äldste son är 194 cm lång och förkunnade att mittenplatsen i baksätet är fullt användbar men någon långresa på den platsen blir det inte tal om för hans del.

Min fru tyckte att den var trång och hade lite packutrymme men att det kan väl gå, i alla fall om vi inte är fler än fyra som åker på semester samtidigt. Lastvolymen hos bagageutrymmet är för övrigt drygt 85% av lastutrymmet hos volvo V70.

Mina två yngsta barn tyckte att det var coolt med sätesvärme bak, som man dessutom kan starta från baksätet.

Nu var det halt väglag så hjulen spann ordentligt vid hastigt gaspådrag. Den typen av beteende existerar inte hos BMW i3. När däcken väl fick fäste så kändes den inte riktigt lika pigg som i 3:an även om 0-100 lär ska gå ungefär lika fort.

Det var heller inte samma känsla i styrningen som i i3:an och upplevelsen av kupén var mera av karaktären ”Jaha, det är väl ok”

Förarstolen kändes däremot mycket bra och den gick att ställa in elektriskt på hur många sätt som helst. Svankstödet var det bästa jag upplevt i en bil. Det enda negativa med förarstolen var att den i sitt lägsta läge kändes  aningen hög.

Instrumenteringen var allt annat än intuitiv men det handlar troligen mycket om vad man kört tidigare och det var 25 år sedan jag körde asiatiska bilar.

Utrustningsmässigt finns inget att klaga på, jag hade uppskattat en HUD men det är ingen stor sak. E-Niro finns i två varianter Advance och Advance plus. Den senare kostar 459000,- medan den tidigare kostar 429000,- och är mycket väl utrustad med bl. a:
Navigation och 7″- pekskärm
Bluetooth
Backkamera
Helljusassistans
Antisladd
Antispinn
Filhållningsassistans
Filkörningsassistans
Trötthetsvarnare
Däcktrycksvarning
Park.sensor bak
Adaptiv farthållare med Stop & Go
Eluppvärmd ratt
Keyless
m m.

Vid Advance plus tillkommer:
Helläder
Dödavinkelnvarning
Ledljus
Parkeringssensor fram
Eluppvärmda ytterplatser i baksätet.
Ventilerade framstolar
Eljusterbar förarstol (6-väg + 2-väg svankstöd)
Aluminiumdetaljer
8”-skärm

Vid val av Advance plus kan man välja till ett ”Tech-paket” som innehåller bl. a.:
Ljudpaket med baslåda
sollucka
större pekskärm
trådlös mobiltelefonladdare

Det skall bli möjligt att sätta dragkrok på E- Niro men testerna är inte klara ännu. Det finns en app med vilken det går att fjärrstyra värme /kyla mm. men den fungerar endast i Korea. Det är lite synd men förhoppningsvis så kommer den även hit, vad det lider.

När jag har löst ut min i3:a, fått min nya E-Niro och båda bilarna står på gården så kommer jag fortfarande att ta i3:an i första hand, om jag inte skall åka långt. Den är helt enkelt roligare att både sitta i och köra men trots det så är det en E-Niro som jag köper. Den är mera praktisk, ekonomisk och har ett betydligt större användningsområde än de flesta andra elbilar.
PM/190228

3 kommentarer

  1. Mårten

    Hur gick provkörningen? Har en bekant som hämtar ut sin E-Niro om några veckor och fick betala 350 inkl vinterdäck och supermiljörabatt.

  2. /P-M

    Hej, Mårten!

    Provkörningen var i kortaste laget och jag hann inte köra längs motorvägen, vilket är en viktig del för mig. Men bilen kändes bra, inte lika stabil som i3:an men helt ok. Den wow-känsla som infann sig när jag för första gången körde i3:an uteblev helt. Men kvalitetskänslan hos bilen var avgjort högre än jag väntat mig.

    Jag har beställt en fullutrustad E-Niro som kommer att kosta drygt 461000,- inklusive vinterdäck exlusive miljörabatt vilket innebär 401000,- efter miljöbonusen.

    Nu vet jag inte vilken version din bekant har köpt men oavsett vilken verkar det vara en bra deal. Jag tror att medlemmar hos LRF får rabatt vid köp av Kia

Lämna ett svar till Petter Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.