Elbilsbloggen

BMW i3 vs KIA E-Niro

Om jag ska jämföra mina två elbilar så är det som att jämföra ett arabiskt fullblod med en ardennerhäst.
BMW i3 är bakhjulsdriven, spänstig och kvick med en härlig vägkänsla men man kommer inte lika långt som med KIA E-Niro. Det är bra med sittutrymme men det ryms endast fyra personer och den har ett begränsat lastutrymme men det är ren glädje att köra den bilen.
Kia E-Niro är lite tråkig, det är som att sätta sig vid köksbordet & göra läxan eller nåt liknande. Det fungerar bra men det är inget man börjar le utav. Bilen är framhjulsdriven och ganska rapp men tenderar att spinna lite vid snabba accelerationer. Den känns lite klumpig men stabil och den bara går och går, jag är aldrig orolig för att batteriet skall ta slut.
Nu har BMW:n ett elverk som kan ladda batteriet, men man vill inte att det ska starta. Det har blivit så att BMW:n, sen jag skaffade KIA:n,
i stort sett uteslutande går i stan medan KIA:n körs både i stan och längs landsvägen. Jag har ju under tre år kört BMW:n längs landsvägen jättemycket och det har gått bra, men KIA:ns räckvidd är helt avgörande så det blir den man tar även om det skulle gå att köra BMW:n.
Inne i stan är BMW:n som en dröm medan KIA:n är mera som vilken bil som helst, bortsett från att den, som alla elbilar är väldigt rapp. Längs landsvägen kan BMW:n kännas lite nervös, framför allt när det blåser, medan KIA:n är hur stabil som helst. Detta till trots så skulle jag hellre köra BMW:n även längs landsvägen, om det inte var för KIA:ns överlägsna räckvidd.
Paradoxalt nog så laddar BMW:n med högre hastighet än KIA:n. BMW:n har en inbyggd trefasladdare som laddar med 11 kW vid 16 A trefas. KIA:n har endast en tvåfasladdare som laddar med 3,2 kW vid 16 A. Den kan ladda med 7,2 kW vid 32A, men jag har 16 A-säkringar hemma. Det innebär att BMW:n laddar med mer än tre gånger så hög hastighet hemma, jämfört med KIA:n, trots att KIA:n har dubbelt så stort batteri.
KIA:n kan ladda med 77kW vid en snabbladdare som klarar att leverera det. BMW:n kan ladda med 50 kW som mest. Däremot så är KIA:n känsligare för kyla vid laddning. Den laddar även med lägre hastighet då batteriet har lite laddning och då batteriet är laddat till över 75%. Dessa effekter är inte alls lika stora hos BMW:n.
Vad gäller service så kräver KIA att bilen servas varje 1500 mil medan min BMW har blivit servad tre gånger under de första 14000 milen.
Avslutningsvis kan jag konstatera att de båda bilarna kompletterar varandra på ett bra sätt.
200526/P-M

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.