Petter Nilsson(SD)

Varför är övriga för att KSA ska bedriva ambulansflygsverksamhet?

Igår skrev jag om Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA).

Det jag inte kan förstå är varför övriga partier är för att KSA ska driva ambulansflygsverksamhet.

KSA valde att köpa in nya, obeprövade, flygplan. Flygplan med okända barnsjukdomar, och som dessutom belastar miljön oskäligt mycket mer än andra alternativ.

De ekonomiska besparingar KSA lovat regionerna valde man att försöka infria genom att göra besparingar på piloter. Som vice ordförande Peter Olofsson(S) uttryckte sig i VK i december 2020 –  ”piloterna är ingen stor artikel i våra led”.

Jag har svårt att se hur övriga partier kan hitta ideologiskt stöd för KSA:s agerande. Ärligt talat. Att säkra bra arbetsvillkor för personalen bör rimligen ligga i många partiers intressen. Att ge ett kommunalförbund en monopolställning bör väl knappast vara i alla partiers intressen? Att välja ett mer miljöskadligt alternativ är ju knappast intressant för någon heller.

Rimligen ska KSA fokusera på upphandlingar, och inget annorlunda.

Etiketter: , , ,

10 kommentarer

  1. Ulf Parde

    Det verkar nog som att KSA bitit sig i svansen här. Kan gå ut över oss alla skattebetalare.

    • Maria

      Ulf Parde har rätt när han befarar att hela upphandlingen av flyg i region Västerbotten kan leda till höga kostnader för alla oss skattebetalare! Alla i hela länet, inte bara umeborna, har betalat för sjukvården!

  2. Brorson

    Innan jag kommenterar dagens ämne, måste jag återigen berömma Mats Nilsson som jag vanligen haft så mycket kritik mot – för att återigen ha fört fram en av andra ofta förtigen sanning: ”Någon arabisk statsbildning har aldrig funnits i det område som litet slarvigt benämns Palestina.” Jag undrar varför SVT kallar de araber, som bor i Israel för araber, men de araber som bor utanför Israels gränser (på Västbanken och i Gaza) för ”palestinier”-

    Jag kan nu avslöja att i senaste valet röstade jag på L i kommunalvalet och på ett annat parti, dock ej SD, i landstings- och riksdagsvalen. Men det blir kanske SD i landstingsvalet, om inte L stödjer SD:s kritik mot landstings- (region-) ägt flygbolag. Hur totalt inkompetenta regionpolitikerna är som flygbolagsägare, har de avslöjat genom att ro att piloter inte är någon viktig personalkategori inom flyget. Varför ska landstingen / regionerna nu äga flygbolag, när landstingen inte hade ett eget tågbolag på den tiden när motsvarade transporter gick med tåg? SJ ägde sjukvagnarna och tågen kördes av SJ-anställda lokförare.

    Den lokala L-ledaren i min kommun har förklarat att hon stödjer sin partiledare Nyamko Sabuni och hennes beslut att ”samtala” med SD. Men hon säger också att det är skillnad mellan samtala och samarbeta. Många undrar mtgaanske hur man ska kunna bilda en regering, som stöds av SD, genom att bara ”samtala”, men inte samarbeta med SD. Jag tycker att man bör vända på frågan. Hur ska L kunna förhindra samarbete med SD genom att straffa ut sig själva ur riksdagen?

    Det är ju rena idiotin att inte stå för sin egen politik p.g.a. risen att den stöds av SD. Det är ju en skymf både mot SD-väljarna (en femtedel av väljarkåren. Och mot alla väljare (minst en fjärdedel av väljarkåren) som tycker som SD i en eller flera sakfrågor. Och om jag har förstått Åkesson rätt, är det viktigaste för SD inte att få egna regeringsposter, utan att få igenom så mycket som möjligt av sin politik. Vilket alltså inte utesluter att SD kan komma att rösta för en del L-förslag.

    Därför är det viktigt att man åtminstone kan samtala med varandra och reda ut ev. missförstånd om vad den andre står för, så att man inte motarbetar varandra i frågor dår man faktiskt tycker lika eller nästan lika, Det är därför bra om Mats N nu har lagt ner kampanjerna mot sin egen partiledare och i stället för ut den liberala politiken. som han nu har gjort i Israel- / Palestina- konflikten, när han även stämplar Hamas som en terrororganisation, som bedriver agentverksamhet för andra staters räkning och alltså inte är någon befrielseorganisation .En mycket bra analys, som alla bör läsa!

    Som jag har förstått det är L och SD de mest Israel- vänliga partierna i Sveriges riksdag. Det vore förödande, om dessa båda partier inte ens kan samtala med varandra, när vi har en regeringen som stödjer terrorister, som inte ens bryr sig om att skydda sin egen civilbefolkning, när man startar krig mot civilbefolkningen i en av FN och även Sverige erkänd stat. Hur mycket av det svenska biståndet går till utländska terrororganisationer?Håller även Sverige på att bli en mer eller mindre Hamas-dominerad enklav?

    Regionerna bör inte äga flygbolag. Verksamheten borde ha upphandlatats av ett flygbolag, med egna piloter och övrig flygteknisk personal. Då hade man inte heller behövt binda sig för en viss flygplantyp. Har man verkligen valt rätt flygplantyp? Man borde kanske ha valt ett VTOL-flygplan. Vilket betyder vertikal take off and landin,g, d-v-s- startar och landar som en helikopter, men flyger som ett flygplan, mer än dubbelt så fort som en helikopter. Dyrt? Ja, men är det bara en teknisk leksaker för regionpolitiker – i likhet med vissa regionägda tågbolag.
    ,

    • Helena

      Angående konflikten Palestina-Israel som du nämner kan jag bara tipsa om att du går in på Globalis.se och tar reda på historisk fakta i ämnet.

      • Brorson

        Jag har skrivit att Mats Nilsson, L, har skrivit en mycket bra analys, som alla bör läsa, om Israel-Palestina- konflikten. När jag har skrivit att han kompletterar med historiska fakta utöver det jag har skrivit, innebär dock inte att dessa fakta är nya för mig. Jag är äldre än både staten Israel och Mats N och har fortfarande utmärkt minne. Jag minns vad som hände från tiden när det hände och också hur historien i efterhand har förvanskats. Och har under de senaste decennierna sett hur ur antisemitiska floskler, som har övertagits direkt från nazismen av den svenska s.k. vänstern, nästan oemotsagda har fått breda ut sig i Sverige.

        Att inte fler israeler än Gaza-bor har dödats i de senaste konflikten, beror på att Israel har ett utmärkt luftförsvar, och inte alls på att israelerna är mer hänsynslösa än fascistiska Hamas. Tvärtom. Hamas har med berått mod utsatt sin egen civilbefolkning för detta för att vinna omvärldens sympatier. De har inte ens anfallit militära mål i Israel utan har riktat sina anfall direkt mot civila mål i syfte att fullborda det som Hitler inte hann med.

  3. Ulf Norberg

    Ja, Petter här har du helt rätt. Obegripligt prioritering av skattemedel som budgetläge är och med en vård som har stora problem att klara sitt basuppdrag. Se till att skapa allianser och förhindra det som man nu planerar.

  4. Brorson

    Näe man i början av 2000-talet började prata om ”regionernas Europa” var det ett veritabelt hjärnspöke hos de högsta landstingspolitikerna och tjänstemännen att slå ihop landstingen till storregioner, som skulle ta över statlig verksamhet, bl.a SJ, som skulle styckas upp i sex regionala tågbolag, utan en tanke på samtrafik mellan dem. Man skulle slå ihop Skåne med den danska huvudstadsregionen, o.s.v Resultatet blev problemtyngda Öresundståg, som i konkurrens med de statliga tågbolagen trafikerar båda sidor om sundet, i Sverige ända till Karlskrona, Kalmar och Göteborg.

    Det var huvudsakligen ett moderatprojekt. Kalkylerna höll inte och man var tvungen att byta entreprenår. Den nya entreprenören blev svenska SJ, som kort därefter startade egen trafik mellan Göteborg och Köpenhamn, vilken varit nedlagd några är,. med den nya svenskutvecklade och driftbilliga tågtypen X55. SJ konkurrerar alltså utan subventioner med den subventionerade SJ-trafiken. Den ena trafiken körs på affärsmässiga grunder under ledning av personer som kan tågtrafik. Över den andra trafiken bestämmer regionpolitikerna i södra Sverige. Vad som förvånar är att M-politiker så totalt kan glömma sin ideologi för sina tekniska leksaker.

    Politikerna runt Mälaren ville inte vara sämre än sina partikamrater i södra Sverige, och bestämde sig för att göra om lönsam SJ-trafik till olönsam regiontrafik. Underskottet besämdes från början till 300 miljoner år, vilket nu torde ha överträffats med råge. Som entreprenör anlitades den mest erfarna tågoperatören SJ, som alltså även i Mälardalen konkurrerar med SJ. Men till skillnad mot i södra Sverige gäller det regionala tågbolagets biljetter även på SJ-tågen, vilket innebär att SJ får dubbla subventioner till sin tidigare lösamma trafik.

    Regionpolitikerna har varit i Schweiz och köpt tåg. Gjorde de kanske en avstickare till den schweiziska flygplanstillverkaren, som man köpt flygplan till KSA från? Vuxna småpojkar åker runt och köper leksaker i mångmiljardklassen för skattebetalarnas pengar. De nya tågen med fyra tvåvåningsvagnar, som rymmer 332 sittplatser, torde ha kostat mellan en halv och en mijard kr / st. Politikern trodde antagligen att de gjorde en bra affär med den extra våningen, men hade förstås inte en sysning m att en konventilnell tågvagn rymmer 80 sittplatser. Förklaringen är att i ett vanligt motorvagnståg ryms hela drivmaskineriet under golv och inkräktar inte på passagerarutrymmet.

    Den andra fadäsen är att man valde fyra permanent sammankopplade vagnar, SJ hade för trafiken norr om Mälaren valt tåg med två eller tre permanent sammankopplade vagnar för trafiken norr om Mälaren och andra regionala tåglinjer i östra Svealand. Vilket hade varit den perfekta lösningen även för trafiken söder om Mälaren. Järnvägarna sammanstrålar nämligen i Arboga, fyra mil öster om Örebro .

    Man kunde alltså med den lösningen ha starta med fem vagnar (2 + 3) från Stockholm till Västerås och med lika många vagnar från Stockholm till Eskilsutna, och kopplat ifrån tre vagnar i Västerås respektive Eskilstuna och fortsatt med två vagnar från båda städerna till Arboga, där man kunnat koppla ihop dessa båda tvåvagnarståg till ett fyravagnarståg.-I ställlet kommer ett fyravagnarståg från Stockholm vill Örebro via Eskilstuna och ett femvagnarståg vi Västerås fyra minuter senare på samma spår. Dåligt utnyttjade tåg, som drar enorma kapitalkostnader

    I ett tafatt försök att komma till rätta med de enorma underskotten har region Västmanland och region Örebro län startat ett gemensamt bussbolag och börjat lägga ner busslinjer på landsbygden i Örebro län och även i Örebro stad. Fiffigt, utan att behöva säga upp. kontrakten med de privata bussbolag. som tidigare körde trafiken. Och nu är regionerna också delägare i ett flygbolag. Tydligen räcker inte de svårt sjuka till för att få rimlig flygtid på alla inköpta flygplan, eftersom det står på bola

    • Brorson

      Slutet på sista meningen:” Tydligen räcker inte de svårt sjuka till för att få rimlig flygtid på alla inköpta flygplan, eftersom det står på bolagets hemsida att flygplanen också ska användas för att skjutsa vård personal mellan sjukhusen. Rena rama lekstugan.”

      Tja, varför betala till andra flygbolag feör vårdpersonalens tjänsteresor, när man kan använda det egna flygbolagets maskiner, i stället för att de står på marken. Och varför inte också för regionpolitikernas tjänsteresor? Och finns det plats över, kan väl också någon partikamrat från kommunfullmäktige också få följa med.

      Det vore inte fel att anlita ett vanligt flygbolag, som fyller piloternas arbetstid med kommersiell flygtrafik, för att dryga ut intäkterna från de brådskande och livsavgörande sjuktransporterna. Men sjukvårdspolitiker ska inte ägna sig åt kommersielll verksamhet inom helt annan verksamhet än sjukvården. Buss tåg och flyg … Varför inte även hälsoresor till Kanarieholmarna? På recept från någon snäll doktor… Jag ifrågasätter inte alls att ambulansflyg, tjänsteresor med både fjärrtågen och flyg, regionaltåg och lokal busstrafik i städerna och på landet verkligen behövs.

      Problemen är de svindlande förlusterna som uppstår, när dessa i.o.f.s nödvändiga verksamheter drivs av amatörer, som har klättrat med hjälp av politiska meriter. Man behöver inte fråga sjukvården, som borde vara ett av regionpolitikernas specialområden, sköts lika illa. Man behöver bara ta Folkhäl. somyndigheten och Tegnell, som kallade de verkliga specialisterna amatörer, men själv var / är den största amatören av alla. Hur han, med regeringens gillande lovade flockimmunitet redan i maj 2020 och senast har lovat att äldre, som fått den första vaccindosen utan riis kan krama sina barnbarn.

      Jag ifrågasätter inte heller att landet måste styras av en regering, som består av politiker. Och att landstingen måste styras av landstingspolitiker. Men när landstingen blev regioner och landstingspolitikerna blev regionråd har tuppkammen på dessa vuxit alldeles för mycket och det finns inte längre några gränser — varken geografiska eller andra – för deras självöverskattning och maktbegär.,

      • Ulf Parde

        Som jag nämnt en gång förut, röstade jag olika i 2018 års val (där jag spred rösterna över KD, Sd och M). Om nu det hela är på väg mot ett flygfiasko ligger ju Sd bra till för en ny regionröst nästa år. Petter Nilssons senaste bloggar är heller inget som jag har något emot.

  5. Pingback: Säkra ambulansflygsverksamheten! | Petter Nilsson(SD)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.