Petter Nilsson(SD)

Miljöaktivist’n kör diesel…

Ni har säkert också nåtts av nyheten att ledaren för miljöaktivistgruppen ”Extinction Rebellion” har ertappats med den grova försyndelsen att köra dieselbil. Detta något hon rättfärdigar med den för miljöaktivistiska rörelsen märkliga ursäkten att hon behöver köra hennes barn till fritidsaktiviteter.

Exinction Rebellion är en högst besynnerlig grupp som i likhet med många andra miljömuppar värnar om kortsiktiga godhetssignalerande miljösatsningar, såsom platspåse-, bränsle- och diverseskatt, vilket förstås gör rätten att släppa ut mer till en klassfråga – vilket de i sin tur också ser som ett problem. Typ?

Långsiktiga åtgärder som att säkerställa att tillräckliga reinvesteringar sker på lokaler – för att minska driftkostnader, miljöavtryck, och uttag ur elnätet är lite för långsamt för denna aktivistiska rörelse. Eller för den delen användandet av flergångsverktyg/instrument. Ni vet, miljösatsningar som SD presenterar i Region Västerbotten.

I övrigt för de fram sitt budskap genom diverse ej våldsamma demonstrationer, exempelvis teaterföreställningar, statiska föreställningar, eller endast stå utanför Umeå kommunfullmäktige och ta bilder av ledamöter.
Ska väl också säga att Stefan Löfven och Greta Thunberg närvarade under Extinction rebellions första aktioner i Sverige 2018.

Etiketter: , , , , , , , ,

7 kommentarer

  1. Lars

    Detta visar bara hur omöjliga Extinction rebellions budskap är att hålla för folk. Allt går ju ut på att ledningen använder bil och flyg och annat för att kunna arbeta effektivt och samtidigt ha det bekvämt, för det tycker ju de att de förtjänar i sin godhet. Samtidigt underkänner man vanligt folks möjligheter att ha ett bra och bekvämt liv, åtminstone om man inte är miljardär och kanske sponsrar organisationen i fråga. Dagen rika ”filatroper” jobbar ju stenhårt för att de som har mindre än nåt tiotal miljoner, och särskilt de som knappt har nåt men bor i den så kallade rika västvärlden ska betala att särskilt de rika och in nån mån de fattiga i U-länderna ska bli rika. (U-länderna har ju ofta en omfattande korruption, så det blir ju i regel främst de rika även där som får mycket av den s.k. U-hjälpen. Bevisen haglar, i det ”rika” Sverige fungerar vården allt sämre för de fattiga, de rika kan ha försäkringar mm. Folkpensionen tappar i värde allt eftersom, medan de rika som via föregate kan få extra tjänstepension har det fortsatt bra. Bränsle och el blir allt dyrare för den fattige som inte får några pengar över..De fattiga bär inte bara upp samhället via försämringar i välfärden, dessutom drabbas de hårdare av alla punktskatter som ju utgör en progressiv beskattning, medan den vanliga skatten ju är lite lägre för den som har låg inkomst. De rika blir allt rikare världen över, men eftersom de inte behöver och använder sina rikedomar till lyxkonsumtion, så använder de pengarna till lobby för att öka sin makt och därmed underminera demokratin, dvs de får i realiteten mera än en röst per person genom att de äger olika media och finansierar och därmed påverkar olika påverkansorganisationer!!!!

  2. Kenth

    Allt är bara ett spel för gallerian!
    I slutändan finns inget vettigt tänk i hela miljörörelsen.
    Det stora handlar bara på att dra in miljöavgifter till statskassan
    ’som de kan använda av att skänka till bistånd till utlandet.
    Macken på Ica i Hissjö har försvunnit för att miljönömden påfört
    ett ombyggnadskrav som kostar 2miljoner. Likadant över hela
    landets små mackar…några härdar ut andra lägger ner sin service.
    Många i inlandet kommer också få lägga ner sin butik då svikande omsättning
    blir en följd av att folket måste åka till närmsta mack i någon centralort och då
    handlar de varor där också när de liks är på platsen.
    Miljövänligt? När en bilägare måste åka massa mil extra nu för att kunna tanka
    bilen istället för bara en sväng tidigare till lokala macken. Bilens onödigt extra
    körning för att få bränsle uppväger inte de krav miljömässigt som ställts på
    bensinmackarna att bygga om. Politikerna vill inte ha en levande landsbygd
    då en drivmedelsservice innebär så mycket mer än bara tankning.
    Vem skall försörja mackägaren då denne går i konkurs så småningpom?
    Samt en annan miljöaspekt…vi som kör våra bilar på 98 oktan för vår bilmotor
    går miljövänligare på den bränslet får åka omkrokar för att hitta en tapp som har 98
    då det är försäljningen av mängd bränsle som styr pumparnas innehåll.
    Vinterturism med snöskotrar blir också en grupp som kommer sakna macken
    och då kanske funderar stanna hemma istället.

  3. Jonsson

    Hon är troligen bara toppen av ett isberg.
    I september 1638 dränktes Västerbotten av en syndaflod, p g a flera dagars ihållande regn, så pass att landshövdingen skrev till Kammarkollegium och begärde skattelättnader. Vilket besvarades med en axelryckning. Det pågående kriget var viktigare än svältande befolkning. Efter syndafloden kom kylan, och ekorrarna frös ihjäl.
    Vad kan världen möjligen ha för praktisk nytta av XR och klimatalarmismens nycker?!

    • Ulf Parde

      Detta kan indikera att väder kommer och går, samt att extremväder alltid har inträffat. Västerbotten hade under senare delen av 1600-talet en landshövding av samiskt ursprung. Han hette Grahn och var mkt bra. Bl. a. var han skeptisk mot häxprocesser vilket gjorde att i Västerbotten skedde aldrig sådana häxbränningar som i Västernorrland.

  4. Ulf Parde

    Extinction rebellion är en terrorliknande organisation. De har i Umeå tagit sig rätten att sätta sig på genomfartsgator och hindra trafiken – utan att polisen försökt köra bort dem. De har i Lund klistrat över 110-skyltar och aktivt försökt hindra vägbyggen.

  5. Marko

    Hycklare är dom allihopa.
    Märta Stenevis man har 3 diesel eller bensin bilar på företaget som står parkerade hemma hos Märta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.