Petter Nilsson(SD)

Svårt för de våra allra minsta…

Jag är knappast den enda förtroendevalda som blivit kontaktad av oroade västerbottniska företagare som drabbats av de klättrande el- och bränslepriserna.
Inget vidare roliga samtal alls. Människor som oroar sig över att sina livsgärningar går förlorade.

Nidbilden att alla företag på något vis skulle vara någon cigarrrökande direktör, gömd bakom något skrivbord – stämmer förstås inte.
Jag upplever frustrationen vara som störst för de inom jordnära verksamheter, jord- och skogsbruk, transport, anläggning och så vidare. Såg även lokalnyheterna på SVT igår, där bränslepriserna särskilt problematiserades – och var väl en aning av den anledningen jag skriver inlägget.
Ibland må man få skriva av sig en aning.

Omfattande kostnadsökningar på bränsle och el är ett ordentligt jädra problem.

Det är jädra tufft förklara ens egna frustration också. Man är ju politiker som det heter. Även om Sverigedemokraterna verkat mot reduktionsplikt (vilken orsakar häftigt stigande priser) så är läget som det är. Tack vare – återigen – de andra.

Såg igår att SD är störst bland jordbrukare. Kanske inte väldigt förvånande?

Fattar i ärlighetens namn inte hur man tänker. Klart det blir mer gynnsamt för utländska aktörer att fylla tanken i land med mindre miljövänliga krav. Utsläppen ligger inom Sveriges gränser, utländska aktörer vinner upphandlingar, längre transporter, större miljöpåverkan, försämrad självförsörjningsgrad för Sverige, enskilda måste lägga ned sina livsverk: Men Sverige ser sådär miljövänligt snällt ut.
Ni vet, sådär snäll som bara en mp-broiler kan se ut.

Slut på inlägg. Tack för att ni tog er tid läsa.
Har förstått att någon har sökt efter någon enskild källa för källsökningens skull, men formulerat det hela väldigt generellt. Ifall ni avser inlägg kring elproduktion och koldioxidutsläpp så finns de tillgängliga bland annat på vattenfall.

Etiketter: , , , ,

8 kommentarer

    • arbetare

      Nej .
      Samma världsmarknadspris torde råda även i Ryssland och där kostar dieseln runt 7 kronor idag .
      Här priser från i somras .
      http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp
      Skillnaden beror på vår så kallade reduktionsplikt där vi späder ut dieseln med diverse dyra tillsatser för att minska utsläppen per liter diesel ( tyvärr ökar förbrukningen rejält av dessa tillsatser ) samt miljöavgifter ,extra skatt och sedan moms på hela härligheten .

  1. Maria

    I dessa tider blir det tydligt att åkerierna spelar en viktig roll, inte minst som snöröjare. men även som distributörer av varor till oss konsumenter. Och tyvärr är avtalen skrivna tidigare, utifrån annan prisbild på drivmedel. Stackars företagare!

  2. Marko

    Of topic.
    Så röstade SD igår för att fortsatt begränsa rättigheter i ett läge där dom ej längre behövs
    Detta efter ett utspel där man KU anmäler regeringen för att missbruka denna makt.
    Vilket visade sig vara rent populistiskt.

    Några partier ville dessutom bara förlänga 2 månader men pga någon teknikalitet så hade ett nytt förslag krävts för det.
    Så varför röstar man då inte nej och kräver nytt förslag?

    Väldigt lite i media om dessa stora inskränkningar av våra friheter dessutom.

  3. Leif

    Jag fick också dubbel elräkning den här månaden. Hade glömt att låsa priset i höstas.

    Jävla Såssarna och MP som inte påminde mig!

  4. Bättre förr

    Regeringen vill naturligtvis inte göra nåt, då man går miste om skatteinkomster att lägga på allt annat än vägar och snöröjning mm. Men man har ju ofta motiverat höga drivmedelsskatter med att det minskar vägtrafiken vilket då anses bra, vilket inte egentligen är så säkert, sysselsättning och en befolkning som trivs med livet kan ju också vara viktigt, vilket dagens politiker (utom SD) tycks tänka på…Självmord och psykisk ohälsa tycks ju öka, men ingen vill tydligen förstå varför, vissa frågor får ej ställas öppet. I alla fal skulle man kunna fundera över sånt som att lagstifta om att alla kontrakt inom transportbranschen och andra branscher som är känsliga för drivmedelspriser och andra råvarupriser som snabbt kan ändras, t.ex. elpriser, ska ha en klausul som kompenserar det företag som köper dessa råvaror. En anna sk kunde vara att man låter skatten på drivmedel delvis minska om råvarupriset ökar, och vise versa, vilket ju även skulle göra livet mera förutsägbart för allmänheten.

  5. Kenth

    Åkerier betalar inte 20:-/L för Diesel
    De har något annat lägre pris annars
    skulle inte samhället fungera…men
    ni som vet kanske de får beskatta i
    deklarationen?

    • Jan Sjöström

      Hej!

      Reduktion av energikostnad existerar inte. Priset för
      diesel är samma för alla. Däremot dras som vanligt
      de kostnader som följer verksamheten av…

Lämna ett svar till Bättre förr Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.