Petter Nilsson(SD)

Drivmedelspriserna måste ner – slut på godhetssignalering!

Har löpande skrivit om problemet med godhetssignalerande ”miljöpolitik”. Ni vet. Den politiken som innerstadspartier såsom C och MP driver.
Passar på återigen lyfta en sammanfattning om hur reduktionsplikten hanterats genom åren.

Reduktionsplikten. Det vill säga lagstiftningen som tvingar de som säljer diesel att blanda ut den med biodrivmedel med motsvarande 30,5 procent. Biodrivmedel är dyrare än Diesel, vilket leder till högre kostnad.

Återigen har SD sett problemen, och sökt lösningar. Övriga partier har i varierande grad valt att låtsas prioritera miljön genom att värna om reduktionsplikten. Men i själva verket drabbar det vanligt folk utan att egentligen värna om miljön.

Runt 2 procent reduktionsplikt på bensin, 5 procent på diesel är vart gränserna går för att undvika dåliga biobränslen såsom palmolja.

Vettiga argument och bra politik kommer få större gehör framöver. Godhetssignalerandet måste få ett slut.

Etiketter: , , , , , , ,

20 kommentarer

  1. Leffe

    Med tanke på vad ni har planerat, så lär ni behöva få ner det priset. Annars lära det bli livat. Ska bli skoj att se er vrida er när vanligt folk drabbas, hårt, av den politik ni kommer att föra.

    Hur sjutton ska ett kappvändarparti klara va det?

    • Kim

      Så behöver det inte vara. Rätt ofta får en hyfsat stor del av befolkningen (iaf kortsiktigt) det tom bättre. Se tex i Ungern. Att det däremot görs på bekostnad av många andra i befolkningen och framförallt demokratiska fundament verkar många tycka är rimligt. Och i de frågorna är ju SD, precis som sina bruna släktningar i Ungern, Polen, Ryssland mfl, inte så hemlighetsfulla. Se uttalanden så märker man ju snabbt att de vill inskränka en hel del i flera av demokratins grundpelare och att propagandan för det redan är i gång. Och att de inte ser allas lika värde är ju knappast någon hemlighet.

      Men visst… Flera som blivit lurade av populistiska uttalanden kommer säkert bli förvånade.

  2. Kenth

    Det är skatt och andra avgifter som sätter högt pris.
    Men Stadskassan är ständigt hungrig efter mer!
    Det snacket med miljön köper jag inte.

    • Kim

      Nej, miljön är ju inget man behöver tänka på…. Man kan ju alltid säga att det är någon annans ansvar…. Skönt!

      • brorson

        Du har helt fel. Det är just miljön, som vi tänker på, som säger nej till den extremt naturförstörande vindkraften. Men naturen är kanske inte en del av miljön enligt dig?

        • Kim

          brorson – nu handlade inte inlägget om el, utan om bränslepriserna.

          Marko – Kanon att få så klarsynt analys av en expert på området. Känns relevant och tryggt!

          • brorson

            Kim – Min kommentar var ett svar till dig, och inte till inläggsförfattaren. Och du skrev ju uttryckligen att miljön är det ingen som tänker på. Vem syftar du på med ”ingen”? Och det är väl klart att bensin och diesel är bättre för miljön (om man har välfungerande avgasrening) än el som kommer från naturförstörande vindkraft och används för laddning av miljvidriga batterier? Bättre om elen kommer från kärnkraft, men batterierna blir inte mindre miljövidriga för det.

            Ännu bättre om elen används av tåg, som får elen från kontaktledning, för då slipper man omvandlingsförlusterna vid laddning och urladdning av batterierna. Tågtransporter är dessutom bättre än vägtransporter eftersom fordon med järnhjul mot järnräls förbrukar mindre energi än fordon med gummihjul mot asfalt. Men vad gör de partier, som jag tror att du stödjer (MP eller S)-

            Regeringen (S + MP) har under flera år grovt misskött landets järnvägar och försämrat tågransporternas konkurrensförmåga genom att låta Vägverket (som bytt namn till Trafikverket) ansvara även för järnvägarna. Och MP yrar om nya ”stambanor”, som om det vore något fel på de befintliga järnvägarna och inte på hur de sköts, och och går i bilindustrins och motorbranschens ledband för att öka nybilsförsäljningen -och vindkraftut byggnaden och natur- och miljöförstörelsen.

            Det finns inget parti, som har svikit sina ideal vid partibildandet så grovt som MP.. Och det handlar inte bara om fjäsket för bilindustrin och motorbranschen, utan även sveket mot freden, när man stödjer krig med svenska vapen. Jag förstår inte varför lokala miljöpartister inte har vett att skämmasd över partiets utveckling. `

      • Marko

        Miljönytta av inblandning av grönsaker i diesel är ingen eller försumbar.
        Negative effekter i pris, effektivitet på bränsle och påverkan på bil är högst märkbart

        • Kim

          brorson – jag höll mig dock till ämnet och relaterade miljön till de frågor som tagits upp. Det blir då väldigt märkligt att du säger att jag har fel genom att ta upp helt andra frågor, vilka jag inte berört.

          Då det gäller vindkraft tror inte heller jag det är en lösning , men än en gång – det har jag inte tagit upp då diskussionen gällde BRÄNSLEPRISER.

          Då det gäller misskötsel skulle jag säga att alla regeringar misskött sig till 90-talskrisen. Och ända sedan 70-80-talet har vi levt över våra tillgångar ur perspektivet att vi ökat lån, nyttjat tidigare investeringar utan att underhålla och återinvestera (gäller även annan infrastruktur) och sålt ut gemensamma tillgångar utan att återinvestera (bara sänka skatter). Men tillslut kommer verkligheten ikapp! ”Typ nu….”

          Men kul om man kan hålla sig till det ursprungliga ämnet…

          • brorson

            Kim – Om jag hade svarat Petter, hade kommentaren inte varit indragen. Indragningen visar att kommentaren är ett svar på kommentaren ovanför. Och nu har du fel igen, eftersom du utgår från att det inte finns något samband mellan bränslepriserna och energiförsörjning i stort samt med natur och miljö. De höga bränslepriserna är ett trick av bilindustrins och motorbranschens lakejer inom S och MP (särskilt Bolund och Stenevi) ,att öka nybilsförsäljningen, att lura av halvrika personer deras besparingar till köp av batteribilar, som kommer att vara värdelösa om några år.

            Vad kommer efter batteribilarna; bränslecellbilar? Och efter dem? Märkligt att bilbranschen, som under hundra års tid har gått i spes (ten för energislöseri(från tåg och spårvagnar med kontaktledningsdrift till bensin- och dieselfordon på landsväg) M) nu hyllas som klimaträddare av dessa falsksplare.Sossarna har under nästan hela denna tid varit ivriga järnvägs-nedläggare och ivrare för ökad bilism, eftersom det har givit jobb inom bilindustrin. Nu har de lurat på stora delar av svenska folket ett dyrbart bilbeoende, och då passar man på att göra bilägandet ännu dyrare.

            Ocj javisst: 50 nya personbilar ger fler jobb än en ny buss för 50 passagerare. Nu drar S-styrda länstrafikbolag in hällplatser i och hela busslinjer i hela landetför att spara ett par minuter i körtid mellan ändhällplatserna, med fölljd att personer, som saknar bil eller inte längre kan köra bil, blir isolerade i sina hem. Under förevändning att det skulle vara bra för klimatet. Och inget parti reagerar, utan jamsar med. Hur många fler landskap ska förstöras för att ladda alla miljövidriga bilbatterier?

            örHur många fler landsbygdsbor ska få sin livsmiljö förstörd, utan att ns ha möjlighet att åka bort ett tag,.om de inte har bil? När S och MP pratar om ”alla människors lika vårde, är det rena hyckleriet. Som jag skrev i min förra kommentar borde lokala miljöpartister i Umeå och Västerboggen skämmas förin del av bedrägerierna mot väljarna., sveket mot miljön och föraktet mot oss äldre, som behandlas som, om vi vore okunniga om natur och miljö.

            Det måste vi kunna tala om, även om det ligger aningen vid sidan av ämnet,

          • Kim

            brorson – jag fattar att det var mitt inlägg du svarade på, men du missar poängen. Du tar upp ett ämne som varken jag eller Petter har berört. Samtidigt som du påstår att jag har fel! Minst sagt märkligt! Om du fortfarande inte kan förstå det eller är en av dem som aldrig kan erkänna sina fel är det inte mycket jag kan göra åt det. Hur många och långa inlägg du än skriver. Punkt. Slåss gärna mot väderkvarnar eller vindsnurror, men jag ser ingen mening i att tjafsa i ett ämne du valt, där jag inte kommenterat och där vi inte står särskilt långt från varandra.

          • brorson

            Kim- Det är väl bra att vi inte står särskilt långt från varandra i de ämnen, som jag har skrivit om. Jag har nog märkt att våra åsikter i flera ämnen inte skiljer sig särskilt mycket. Jag har inte påstått att du har fel i allting, som du skriver. Du verkar inte tillhöra någon av doa-körerna för eller mot SD., utan bidrar med egna åsikter, som jag uppfattar som vänster. Det behövs.

  3. Marko

    S å sin sida i ett land med ett av världens absolut högsta skattetryck går till val på att höja skatten.

  4. Jonsson

    Regeringen har all anledning att ducka bakom kulissen nu i valtider. För, The great reset, rullar på hyggligt enligt plan. Även matmomsen ger just nu fint tillskott i statskassan. Allt går som smort för S, efter valet kommer de hävda, att de som största parti ska bilda regering. Ingen kärnkraft, har Mp redan bestämt i fast övertygelse om stödröstseger.
    Vi får hoppas på lite ljus i mörkret.

  5. Håkan

    ”alla människors lika värde”Tänk vilka dumskallar det är som har det som ett mantra.Dom har tydligen inte lagt märke till att det är SVENSKEN som är helt utan värde( hen är ju vit…usch och fy.)..när mediapropagandan går.Vilka dumskallar…

  6. Jonsson

    Precis, det borde inte vara nån hemlighet; allas lika värde-bluffen.
    Nu är vi ju inte bara indelade i olika nationaliteter, och efter kulörer heller. Det finns mängder av undergrupper i vänstern/ wokevärlden. Cisperson är tydligen biologiska motsatsen till transperson. Jag vägrar bli kallad cis. Det stämmer inte med min *självidentifikation*. Det låter väldigt viktigt att min *kategori* är motpolen för andra, att jämföra sig med. Vem bestämmer sånt (cisbegrepp) över huvudet på andra? Allas lika värde fungerar nog bara om alla alltid tycker lika och samma. Det går säkert ordna med tvång. Ropen skalla (från Rosenbad) reduktionsplikt till alla! Så tuktas vikingar.

  7. Kenth

    Var tillverkas den etanol vi blandar in in vårat bränsle?
    Tillverkas den miljövänligt?
    Fraktas den hit miljövänligt?
    Skall man gnälla om miljövänligt
    då borde man se över effektiviteten
    med flygtrafiken…det om något är en miljöbov.
    Sen att vi har ett högt skattetryck både på bilar
    och bränsle men inget går bilisten tillbaka är en annan femma.
    En ingenjör sa att om skatten för fordom och bränsle hamnat rätt
    så skulle v ha en 4-filig motorväg från Ystad till Haparanda.

  8. Maria

    Hörde att s kommer att föreslå riksdagen att inte indexhöja priser på diesel och bensin till nyrskiftet…Vilket tidigare beslutats….

Lämna ett svar till Kenth Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.