Fredrik Leek, Jan Johansson - Tillväxtbloggen

Gutang 5

Av , , Bli först att kommentera 10

I förra avsnittet berättade Joacim och hur allt kan gå så fel när man tror att det äntligen skall gå uppåt. Han berättade om hur de gick tillväga för att återkalla såsen för att sedan sluta tillverka den själv samtidigt som problematiken med att hitta en tillverkare blev prioritet. I den här femte delen kommer Joacim att berätta lite hur de tänker kring utveckling och tillväxt av Gutang och hur nästa steg kommer att se ut.

Jag avslutade förra inlägget med att ställa ett par frågor kring vad nästa steg är för Gutang. I och med att vi fick en tillverkare så kom vi i en situation där vi fick möjligheten att växa på grund av att vi inte längre behövde tillverka såsen själva vilket hade varit en flaskhals för oss. Frågor som då dök upp var:
Hur stora vill vi bli? Hur stora kan vi bli? Hur löser vi logistiken?

Frågorna kring hur stora vi kan/vill bli är frågor som vi fortfarande diskuterar då de förändras från dag till dag. Men våra tankar har absolut förändrats efter att vi lyckades hitta en pålitlig tillverkare. Den första utmaningen var att hitta en bättre och mer ekonomisk logistik-lösning då den vi hade varken var pålitlig eller ekonomisk hållbar, vilket ledde till att många leveranser gjordes av oss i bil. Vi sökte runt och pratade med vänner och bekanta som hade varit i liknande situationer med deras företag.

Eftersom vi skickade små kvantiteter så var många av de vi hittade, tex Postnord eller DHL, både dyra och komplicerade för vårt ändamål då de var byggda för företag som skickade stora mängder samtidigt. Efter ett tags letande blev vi rekommenderade av en vän att prova Sendify då de själva använda dem i deras mindre leveranser. Att hitta ett pålitligt företag som kunde stå för leveranserna utav Gutang förändrade vår syn på hur vi skulle kunna växa.

När logistiken var mer eller mindre löst med Sendify så fick de resterande frågorna prioritet för att ta reda på hur stort Gutang skulle kunna bli? Ville vi behålla det som något roligt eller satsa på få det att växa och bli större vilket skulle innebära mer jobb för oss alla. Efter många diskussioner fram och tillbaka så bestämde vi oss för att satsa på att bli större men med målsättningen att inte tappa varumärkets premium-känsla. Vi insåg att vi då behövde andra produkter som riktade in sig på en större målgrupp och där prisbilden var lite lägre än såsen vi har idag för att få en bredd i varumärket.

www.revenues.se/blog kan ni läsa hela inlägget där får du reda på hur vi gick tillväga för att ta fram den nya såsen.

I sista avsnittet av resan med Gutang kommer Joacim att berätta lite mer om de olika lärdomar han har tagit med sig från den pågående resan från början till där Gutang är idag och hur framtiden ser ut.

Joacim Braunander
joacim@revenues.se

Bli först att kommentera

Gutang 4 – Hemma bra men borta bäst

Av , , Bli först att kommentera 7

Nu är det midsommarvecka och en av högtidsstunderna för grillning. För Gutang-familjen höll lanserings-sommaren på att ploppa-bort helt efter ett oförklarligt fel. Här berättar Joacim mer om vad som gick snett och hur de löste det.

Efter en lång och orolig vår då vi inte visste om vi skulle ha någon sås att sälja eller inte så kom äntligen beskedet. Vi var mitt i säsongen då vi fick svaret, första veckan i juni 2017. Och svaret som kom var både positivt och negativt.

Det visade sig att de tomater som användes till chilisåsen inte hade tvättats ordentligt vilket skapade en reaktion med andra kryddor som i sin tur fick såsen att oxidera och svälla vilket gjorde att locken på burken ”exploderade”. Fördelen var att det inte var något som var farligt eller skadligt att äta. Nackdelen var att det inte fanns några garantier för att det inte skulle hända igen.

Det fanns vissa steg för att minimera risken och vi funderade även över alternativet att hitta en extern produktion. Vi bestämde oss för att påbörja letandet utav en extern tillverkare.

Vi lyckades under sommaren att tillverka såsen utan fler missöden men då började det riktiga arbetet. För att hitta en leverantör som gjorde såsen som vi ville hade vi några önskemål:

  • Producera mindre kvantiteter (många tar bara 5 ton och upp åt gången)
  • Kvalitet på såsen – den skall smaka exakt likadant som vår
  • Bra kemi – möjligheten att skapa en bra relation mellan tillverkaren och oss
  • Pris – det måste vara ett rimligt pris för både oss och i slutändan vår kunder
  • Design – har de möjligheten att tillverka samma typ av burk, lock m.m.

Läs mer om processen att hitta rätt leverantör här: Gutang-historien-om-en-bbq-sås-del-4

När vi till sist hittat en ny tillverkare så släppte en stor press och oro från oss. Nu hamnade vi i en ny situation: hur mycket skall vi satsa? Nu fanns det i realiteten inte några begränsningar och nu blev vi plötsligt satta i en situation där vi har möjligheten att växa mer än vi hade förut. Då uppstod frågor som:

Hur stora vill vi bli?
Hur stora kan vi bli? – vad krävs för att nå det?
Hur funkar det med frakt – vid detta tillfälle betalade vi mycket för frakt (mer än idag) vilket medförde att vi gjorde privata leveranser, dvs vi körde själva fram och tillbaka till våra återförsäljare själva.

Ett problem löst och nya uppstår! Dessa frågor kommer jag att diskutera mer i nästa avsnitt!

/Joacim

Bli först att kommentera

Gutang 3 – när det inte går som man tänkt sig

Av , , Bli först att kommentera 2

Historien om barbecuesåsen Gutang från i vintras fortsätter nu när grillsäsongen har tagit fart på allvar. I detta avsnitt berättar Joacim om när allt äntligen börjar rulla och när det sen inträffar något som inte var planerat.

Affärerna med fler återförsäljare som börjar sälja Gutang har tagit fart. Jobbet för att få nya återförsäljare är dock krävande och kan beskrivas som tre faser som jag tror många säljare känner igen sig i.

Först en prospektering där vi undersökte vilka olika typer av återförsäljare som skulle vara attraktiva för oss då de var tvungna att ha samma syn på råvaror som vi hade. Det vill säga kvalitet framför kvantitet och gilla att jobba nära kunden. Därefter en första kontakt med potentiella kunder för att boka in ett möten där de får smaka på Gutang. Ofta tidsödande då det ibland är svårt att få tag på folk som har tid.

Med möten bokade gjorde jag då en liten Sydsverige-turné där jag åkte runt med en stor mängd burkar i bagaget för jag räknade så klart med att de skulle köpa på stående fot. Det finns en till anledning till varför jag ville åka runt personligen till alla och inte bara skicka prover. Skickar man prover så skapar man ingen relation till dina kunder, då ser de dig bara som ”ett mail” men är man där personligen så ser de dig som en person av kött och blod och då skapar du en relation som du kan bygga på framöver. Efter min tuné så kände vi alla att nu är vi verkligen på rätt väg då vi hade skaffat oss ett gäng nya kunder som kunde göra att Gutang växte och allt såg ljust och fint ut inför sommaren. Riktigt så enkelt blev det inte.

Det hela började en dag när jag satt hemma hos min mamma och pappa (det stora lagret av sås) och jag hörde ett pop. Och sedan ett till, och ett till. Jag undrade vad i hela världen är det som poppar, så jag stänger av musiken och lyssnar men hör inget. Precis innan jag slår på musiken igen så hör jag det och det kommer från rummet där vi har alla Gutang-burkar. Ovetandes vad som väntad så öppnade jag en kartong av Gutang och blir plötsligt beskjuten utav ett lock som kommer flygande emot mig. H*** tänker jag. Det var början på en lång och tråkig process.

Då vi fortfarande tillverkade Gutang själva så kunde vi inte skylla på någon annan och vi blev oroliga över om det var skadligt att äta den? Hur många har fått dessa? Skall vi nu ringa och ta tillbaka alla? Vi kan inte göra en ny sats för att ”hoppas” att den blir som vanligt då vi inte vet vad som var felet. Det var då det riktigt tråkiga jobbet började.

Det var bara att börja ringa runt till alla som hade fått denna dåliga batch och hoppas att de inte sålt så många vidare. Efter det åkte jag precis samma resa som jag hade gjort en vecka tidigare för att plocka upp burkarna så vi kunde försäkra oss om att de inte skulle säljas vidare och därmed inte potentiellt göra någon sjuk (vi visste ju inte vad det var som var fel och om det kunde göra dig sjuk). Det var en av de jobbigaste resor jag har gjort, jag var tillbaka till personer som jag en vecka tidigare hade berättat om såsen och sålt in den till som en familjeprodukt som är helt handgjord. Här står jag nu och hämtar in alla de burkar som jag levererat utan att ha ett svar på vad som var fel. Vi lovade dock alla som hade fått en leverans av den batchen att vi skulle hålla dem uppdaterade om undersökningen vi nu gjorde. Vi hade redan då skickat in ett prov till livsmedelsverket för att undersöka varför allt hade gått som det hade gått. För att göra saken värre så var det här i slutet på april och med sommarens intåg (vår viktigaste tid) så visste vi inte om vi skulle kunna sälja någon sås alls för vi visste inte hur lång tid det skulle ta för undersökningen på livsmedelsverket.

Det tog ett par veckor innan vi fick ett slutgiltigt svar om vad det var för fel på såsen. Men vad som var fel och hur vi gick vidare därifrån får ni läsa i nästa del!

Bli först att kommentera

Gutang 2 – uppskalning

Av , , Bli först att kommentera 9

Idag publiceras den andra delen i serien om familjeföretaget Gutang. Vår medarbetare Joacim Braunander(Jocce) beskriver de första utmaningarna efter att familjen valt att starta företag.

Gutang Brand

För familjen Braunander behövde dessutom allt ske i ett relativt raskt tempo. Den stora order som föranledde beslutet att starta företag satte också en tidspress vad gäller leverans. För att kunna leverera behövdes inte bara logistikfrågan lösas. De behövde lista ut hur de skulle klara av att tillverka tio gånger så stor volym som tidigare. Samtidigt skulle livsmedelverkets krav mötas och ett varumärke skapas.

Hur får du alla pusselbitar att falla på plats under kort tid och med begränsade resurser? Gutang är ett bra exempel på hur man kan arbeta för att till fullo dra nytta av de (små) resurser som finns tillgängliga. Läs hur HÄR.

 

Bli först att kommentera

Gutang – en oförverkligad idé eller en nationell verksamhet?

Av , , Bli först att kommentera 0

Ibland är det svårt att urskilja livsavgörande ögonblick samtidigt som de sker.  Vad är det som till exempel avgör att en till synes enkel affärsidé lyckas bli en nationell verksamhet? I en serie blogg-inlägg ska vi få reda på hur det gick till när familjen Braunander valde att starta företaget Gutang, som idag säljer barbecuesås i hela Sverige.

Under axelvaddarnas åttiotal jobbade Tobias Braunander på en restaurang i centrala Malmö. På menyn fanns den klassiska rätten Baby Back Ribs. En rätt som kräver en bra glaze och kanske ännu viktigare – en bra sås. Det blev Tobias mål. Han var inte nöjd med de såser som fanns, utan lät istället smaklökarna visa vägen när han komponerade en egen. Resultatet blev däremot mer än bara ett komplement till menyn. År 2019 hittar du familjeägda Gutangs barbecuesås i flera butiker över hela landet.

Vägen hit har dock varit långt ifrån spikrak. Vår kollega Joacim Braunander, Tobias son, beskriver tillfälligheterna som gjorde att familjen valde att starta företag i en serie blogg-inlägg här.

Under de närmaste månaderna kommer vi att få följa Gutangs resa i med- och motgång fram till idag. Vår förhoppning är att den ska inspirera småföretagare som står inför liknande situationer som Joacim och hans familj har stött på.

/Revenues-teamet

Gutang dubbelbild

Bli först att kommentera

Are You a Sprinter or a Marathon Runner?

Av , , Bli först att kommentera 0

This blogg is going to discuss the different roles and responsibilities of Founders, Owners, CEO’s and Managers within SME’s. More importantly, asking the difficult question, are you, the Founder/Owner, the best person to be driving the company?

For a company to run efficiently there are a number of essential skills that need to be present. These requirements change as the company grows and the surrounding market evolves. A growing start-up with a great product but relatively small (or no) customer base has drastically different needs than an established company with a steady and stable customer base.

Owner – The role of an Owner in a business goes far beyond managing investment numbers and calculating ROI figures. In most owner built companies the pride, passion and commitment towards the company and ”family” of employees is extremely evident. Their business in a sense is a part of their identity. In some cases it is very difficult to remove emotions and history from the decision making process.

CEO – The role of a CEO is outward facing and strategic with an overarching view, balancing the company’s current position against all of the external forces affecting the company. This position requires a level of leadership to interpret market changes and to adjust activities accordingly in the companies best interest. This obviously comes with a certain level of power and prestige but with that comes the responsibility to make the important and difficult questions.

Manager – The role of a manager is organisational / operationally inward facing and requires an intimate (deeper) level of technical knowledge and know-how. This position takes time to iron out all of the small details.

Trying to sit in all three of these seats at the same time requires us to think in very different ways. The challenge comes when a single individual is sitting in so many seats that focus and full dedication is not given to any of the three different roles.

Starting a company requires sprinting but building a company is more like a marathon. Different skillsets in different phases.

Where are your skills best suited?

Bli först att kommentera

Generationsskifte – utmaning eller möjlighet?

Av , , Bli först att kommentera 0

Generation- och ägarskifte är en fråga som ständigt ökar i aktualitet för många företag både i Norrland och resten av landet. Vi bloggade om det tidigare här på VK och det fortsätter att vara minst lika viktigt och relevant idag. Till exempel anger Svenskt Näringsliv att över 20 procent av alla företagare i Västerbotten är äldre än 64 år.

Under 2018 har vi gjort egna undersökningar bland företag och individer som står inför eller precis har genomfört ett generationsskifte. En sak är tydlig; hur enskilda individer ser på skiftet är väldigt olika, framförallt skiljer det mellan generationerna.

I våra diskussioner med företagare runt om i Norrland i flera olika branscher försökte vi få in båda perspektiven; Hur den äldre ägaren/VDn ser på eventuell problematiken kring skiftet. Och för att få en helhetsbild frågade vi också den yngre generationen om hur de såg på övergången. Utan att fördjupa oss i detaljer såg vi ett mönster där den äldre generationen generellt var trygg med att saker skulle lösa sig, medan den yngre generationen ofta hade realistiska förväntningar och insåg att det kommer vara mycket jobb med skiftet.

I praktiken har vi sett att det här i flera fall innebär att skiften eller försäljningar skjuts på framtiden utan en tydlig plan. Tre exempel:

  1. Företagaren fortsätter driva bolaget som vanligt, utan konstruktiva ägardiskussioner för framtiden. Det skapar ofta osäkerhet internt när ingen riktigt vet var bolaget är på väg. Blir nödvändiga investeringar gjorda? Vem ska ta över?
  2. Vd:n/ägaren är fortfarande Vd på papperet och har lön men har slutat komma till jobbet. Nr2 driver företaget i praktiken. Förutom att det belastar resultaträkningen skapar det ofta stort och ofta outtalat missnöje internt. Det är inte heller helt ovanligt att en sådan “Vd” med oregelbundenhet dyker upp och bestämmer saker.
  3. En tredje typisk situation är när den äldre företagaren har identifierat en ny potentiell Vd, anställt henne/honom, med en idé om att här finns en person som kan ta över. Problemet är att det inte finns någon tydlig plan för överlämnandet. Ska det ska på 6 eller 36 månader? Används tiden till att överföra kunskap och erfarenhet från äldre till yngre?

För att vara tydliga så är ett generationsskifte något som kan påverka både Vd-rollen och ägandet. Oavsett om skiftet sker inom familjen eller till en extern person. Risken i samtliga fall ovan är att företaget hamnar i ett läge av inaktivitet. I värsta fall lämnas bolaget hastigt över till en övertagare utan någon plan alls.

Flera av problem verkar bero på att kommunikationen mellan den äldre och yngre generationen är bristfällig. Det kan vara så att den yngre generationen inte vill, av respekt för den äldre, ta upp hur man kan förändra företaget till det bättre i en ny tid. Det kan också vara så att de tror att de pratar med varandra om skiftet regelbundet, när de egentligen aldrig har diskuterat det ordentligt. Varje fall är unikt och skälen bakom går att studera vidare.

Oavsett företagets situation så är vår erfarenhet att det är bättre att lyfta de här frågorna i god tid. I många fall har företagen en intressant framtidspotential, med en mix av den yngre generationens energi och nya perspektiv(tex inom digital marknadsföring) blandat med den långa erfarenheten och kunskapen från den äldre generationen.

Lyft diskussionen, enas om planen, sätt tydliga mål och tidpunkter.

Young & Old

Bli först att kommentera

Strategi i mindre bolag

Av , , 1 kommentar 1

När flera branscher är i en högkonjunktur så handlar det för många bolag om att leverera och att sköta sina kundåtaganden. Samtidigt är inte lönsamheten tillräcklig överallt för att ge utrymme till investeringar och buffert för sämre tider. Egentligen är det nu, när pilarna pekar uppåt som fler bolag borde sätta av tid för strategiskt framtidsarbete. Tidsbrist är, i vår erfarenhet, den främsta ursäkten till att det inte blir så.

hockey-stick-business-growthSer er tillväxtkurva ut som en hockeyklubba?

Vi inledde hösten i förra inlägget med en diskussion om balansen mellan strategiskt och operativt arbete i mindre företag.

Strategi för ett bolag med 10-100 anställda ser annorlunda ut än i ett stort bolag. I läroböcker och management-tips på Internet finns en mängd råd som passar bäst för stora, etablerade företagskolosser. Genom dessa råd får man ofta struktur på saker och ting och regelverk för personalen att hålla sig till. Eller råd som ”se till att marknad och sälj jobbar tätare ihop”. Vilket inte är lika kritiskt när det finns 2-3  personer som jobbar med sälj och marknad, inklusive Vd, i ett bolag med 23 anställda.

Så hur kan ett framtidssäkrat strategiarbete se ut i ett mindre eller medelstort bolag? Det finns ingen mall som passar alla utan en anpassning måste förstås ske till det egna bolagets situation. Men vi har några konkreta förslag som ofta ger en bra riktning på arbetet.

  1. Vill ni utveckla bolaget? Många ägare till mindre bolag är nöjda som det är. Ställ er frågan i ägargruppen vad ni vill de kommande 3-5 åren. Har ni externa ägare? Kräv att få en tydlig bild av vad ägarna förväntar sig av bolaget.
  2. En bra strategi baseras på olikhet. Hur ska vi slå våra konkurrenter genom att differentiera oss? Företag lär av varandra – det som var en konkurrensfördel för 5 år sen är standard idag.
  3. Vet vi vilka kunder vi vill vara bra för? En marknadssegementering på tillräckligt detaljerad nivå är ett kraftfullt verktyg för att kunna förstå de kunder vi vill jobba med och ta fram starka erbjudanden som de är intresserade av.
  4. Överväg en aktiv förvärvsstrategi. För att den ska fungera bör flera potentiella köpkandidater utvärderas löpande varje år på ett systematiskt vis.
  5. Satsa rejält! När ni har bestämt inom vilket område ni vill utveckla bolaget (unika produkter, produktivitet etc) sikta på att bli bäst i klassen på er marknad.
  6. Ställ dig bakom en tydlig aktivitetsplan. Implementeringen av strategin är kritisk för att ditt företag ska utvecklas i önskad riktning. Om inte Vd/ägare visar en övertygelse om att den strategiska planen är rätt är det svårt att få med sig hela företaget.

De flesta etablerade bolag tar upp de här frågorna i sin strategiska planering, men som flera företag berättat för oss är det många som gör det osammanhängande, slumpmässigt och ibland förvirrande. Vi hoppas att införande av en systematisk strategiprocess gör att fler företag utvecklas ännu bättre framöver.

Skärmavbild 2018-09-03 kl. 11.32.36Undvik att vara ett sånt här företag!

1 kommentar

Finding the balance – part 1

Av , , Bli först att kommentera 0

huge_101_507290

Welcome back everyone!

We hope everyone has enjoyed this spectacular weather and that you are all ready get back to business. As the weather starts to cool down thats one of the first signs that Strategic Board Meeting season is just around the corner.

This time of year is traditionally dedicated to overarching strategic direction, with focus on events and decisions to come to fruition in 12-24 months. Although we are normally the ones to promote this type of longterm aligned strategic thinking, it is obviously important to also keep your eye on the key activities to meet this years targets.

This is especially important for small and medium sized (SME), owner led companies as the ägare, styrelsen and ledningsgrupp are often the same people and directly tied to both strategic decisions and operational execution of the company. In a perfect world we would have the time, resources, and all information to make these decisions efficiently and properly. In the real world we must walk that fine line of managing both short and long term organisational objectives while remembering they are separate functions and need to be approached with different mindsets.

One way to achieve this in a simple yet effective way is get yourself and your team out of the office, shop, warehouse, factory – and for many this is a challenge in itself. To get the most out of the strategic discussions, prepare yourself, collect market and customer data. What are your competitors doing? Check for areas for improvement. Do we really know where we have the best chance to achieve growth and profitability increases? Is there anything we should stop doing to free up resources? Strategy is about making those hard decisions with limited information.

So please remember as you enter “the season” what hat you are wearing (Owner, Chairman, CEO, Sales Manager, Fika Buyer, Coffee Maker). Every hat may be important to the company, but wearing a mössa in the summer is usually not the most optimal.

Cheers!

 

Bli först att kommentera

Are You Speaking The Same Language?

Av , , Bli först att kommentera 0

This blog has nothing to do with actually speaking different languages but more the inclusive (and sometimes exclusive) language that engulfs industries and companies. Regardless of what you call them – slang, jargon, acronyms, or idioms they could be impacting the way you communicate with potential customers, partners and even internally with your co-workers.

Obviously, as consultants we are occasionally guilty of this ourselves!

We had a meeting a few months ago when our customers said the well known Swedish saying “… jag vet inte om det här är fågel eller fisk“. A very simple saying for native Swedish speaker, while I was left thinking literally about fish and birds.

Birds

First tip of advice: If you do not understand something, ask for clarification in “plain and simple English/Swedish”. This might seem easy, but in our experience few actually ask.

Then we come to fashionable Buzzwords, these words feel great to use, but depending on the recipient can carry a drastically different meaning then the one initially intended. Strategy, Lean, Research, Innovation, Flexible, Customer Service and Dynamic are a couple that easily come to mind.

Example 1 – Strategy:
This might be one of our favourites; Strategy frequently get confused with tactics or plans. For example, Digital Strategy for Developers / IT Consultants could mean how to digitise an existing business model or how to develop new digital products or services. While at the same time Digital Strategy for a Brand Agency might mean how to work with digital marketing on websites, social media and with targeted adds.

Example 2 – Lean:
Probably one of the biggest Buzzwords in recent time.

Lean if discussed in terms of a startup tends to be based on Lean Startup Methodology with first introduced in 2008 by Eric Ries. This book is rooted in the concept of testing the market as you build your company following Learn -> Build -> Measure Methodology.

In manufacturing the term Lean carries a different meaning. In these circles Lean has evolved from the post World War II, Toyota Production System (TPS) approach of production and manufacturing. With emphasis on reducing bottlenecks, and inconsistencies while eliminating waste.

Example 3 – Research:
Without going into too many details we can probably agree that there is a fundamental difference between how small and medium sized companies approach ”research” and how the academic world conducts scholarly peer-reviewed research. In this case, both parties could benefit from a close cooperation, but frequently miss opportunities because they don’t ”speak the same language”.

These are just a few examples of how language can affect the way we communicate with others. A final tip imported all the way from Canada, “You do not fully understand something until you can explain it to your grandmother.”

Bli först att kommentera